Nästa vecka kommer @Jonas-Opti på besök tillsammans med nya kollegan @Niklas-Opti - Sveriges första Sparpsykolog (älskar den come-backen på alla sparekonomer… )
Följdaktligen blir det avsnitt mer fokuserat på beteende, sparpsykologi, fallgropar, nudging och självklart OPTI också. De kommande dagarna ska jag även ta mig genom en del av Niklas artiklar på Substack.
Men, det viktiga - frågan till dig - är det något som du vill att vi ska ta upp?
Hur kan man bäst hantera en börskrasch när ens investeringar, som tagit en livstid att bygga upp, förlorar flera miljoner i värde? Som sagt man kan förlora allt och kanske inte få tillbaka det som man förlorat. Hur kan man stå emot trycket att sälja, när både medier, vänner och andra investerare rekommenderar att sälja, och vissa till och med tjänar pengar på nedgången genom säljoptioner?
Gärna ett uppdaterat resonemang kring deras räntedel i deras portföljer Om jag förstått rätt så ser räntedelen (val av fonder) samma ut för alla portföljer, bara lite olika fördelning.
Men här har vi ju pratat mycket om räntetriangeln senaste åren, där vi är mer inne på riktigt långa obligationer som komplement till aktier i en långsiktig portfölj, och mer korta obligationer i ett kortsiktigare sparande.
Eller så kanske de jobbar så också nu för tiden, var längesedan jag var inne och kollade deras portföljer.
Samt lite tips, som de andra är inne på, hur man verkligen är långsiktig i praktiken, inte bara i teorin
Kan det bli aktuellt med fler tillgångsslag än aktier, räntor och blandade råvaror? T.ex guld, silver, fastighetsfonder, eller något annat.
Är inte etf:er något alternativ i deras portföljer? Flera av fonderna de har i portföljen är sktivt förvaltade och dyra, trots rabatt. Går det inte byta dessa mot motsvarande etf:er istället för att få ner avgiften ännu mer? Eller måste de använda “vanliga” fonder?
Vi filosoferade lite om börskrascher i chatten häromdan. Tror själv ingen riktigt vet hur de kommer reagera vid en stor nergång på börsen.
Själv kommer jag nog bara sluta logga in på RT, inte kika på ens konton och sen hoppas det börjar vända inom ett par månader. Men man vet ju inte riktigt om det håller.
Några tips för hur man håller sig ifrån säljande och eller panik under perioder med stor oro och nedgång på börserna?
Sen, vad är de vanligaste misstagen vi småsparare gör? Både vid normalläge och krisläge?
Är det någon skillnad mellan nybörjare och erfarna?
Ska bli superkul att podda och vad kul att du ska ta dig igenom alla mina texter (helgen är räddad )!
Ser redan att det dykt upp några sparpsykologiska frågor. Jag älskar att prata om långsiktighet och varför det är så himla svårt att göra det där som vi vet skulle gynna oss på långsikt.
Genom åren har jag skrivit en hel del om vad jag kallar för beslutsfällor och “mörk psykologi”, dvs alla de fula knepen som vi människor utsätts för i ett försök att få oss att göra sådant som vi sannolikt kommer att ångra. Kanske kan vara intressant?
Fortsätt skriva in frågor, följer som ni alla förstår denna tråd med stort intresse
Gillar verkligen det här med “långsiktig i praktiken”! Vi psykologer slänger oss gärna med teorier och kluriga namn på tankefel men de praktiska tipsen uteblir ofta. Jag är mer än gärna konkret, och bjuder gärna på alla personliga misstag när det kommer till att agera långsiktigt
Det finns ju några fondrobotar, men de som finns är rätt lika upplever jag. Finns det planer på att erbjuda modellportföljer, för att förenkla för sparare som vill ha en annan väg? Golden Butterfly, permanentportfolio etc?
Jag själv skulle starkt överväga att flytta en del av mitt sparande om det fanns en modellportfölj på opti, som skötte det åt mig.
Frågan har diskuterats tidigare, men skulle gärna få en sparpsykologs perspektiv på när & hur det är läge att trappa ner på sparandet och fokusera mer på att leva för att undvika att bli rikast på kyrkogården
Jag skulle gärna vilja veta om de har planer på att gå samma väg som Lysa med egna fonder? För att vi ska bli av med avgiften till Fondab samt momsen. Lite billigare hade det väl blivit iaf?
Har Opti planer på att erbjuda portföljbelpning eller hävstång á AP7 Såfa?
Planer på att expandera med fler produkter? Ex sparkonton?
Som flera varit inne på misstänker jag att fler som hänger här har problemet att de sparar för mycket, vilket kanske skiljer detta sammanhanget från gemene man i Sverige.
Så - skillnaden där vore intressant att få belyst.
Hur jobba på ändrat beteende eller tänk om man sparar för lite, men också, och än mer intressant, om man sparar för mycket (på bekostnad av mängden Liv man fyller livet med, tänker jag)?
(Och nej, jag ser mig inte som tillhörande någon av dessa kategorier ärligt talat. Sparar/Investerar absolut, men är också bra på att använda pengarna för att fylla mitt liv med Liv.)
Jag skulle vilja veta hur man avgör vad som är lagom ofta att kolla sitt ISK-saldo. För jag antar att det inte finns någon sanning som passar alla där. (Men om det finns det så avslöja den gärna )
Jag vet att det finns vedertagna tanke-modeller för skuldhantering så som debt snowball (att börja med att återbetala de minsta skulderna först om man har flera) för att psykologiskt motivera individen till uthållighet att orka hålla sig till en långsiktig plan. Finns det någon motsvarighet till sparande? Vad säger forskningen om hur vi bäst borde lägga upp vårt sparande, sett till psykologin?
Några tips på nudging att utöva på sina barn (kanske också vänner/kollegor) för att få de intresserade av ekonomi/sparande? Utan att det blir alltför stort pengafokus i livet.