För ett par dagar sedan hade jag ett samtal med mina syskonbarn och min ena dotter där ränta på ränta kom på tal och här är mitt bästa försök att förklara fenomenent
(Korslänkning från Instagram, så ha överseende med att tonaliteten är lite annorlunda
Utgångspunkten är, vad är ränta?
Det här beskrev jag med hjälp av ett exempel från boken “Den rikaste mannen i Babylon” där en affärsman lånar ut 1000 kr till en bonde i början av januari och som betalar tillbaka lånet plus 100 kr i slutet av året. Dessa 100 kr är ränta.
Vad är då ränta på ränta?
Jo, det är ifall affärsmannen kan få sina pengar att jobba åt sig själv i en ökande takt. Efter 10 år av att låna ut samma summa till bonde nr.1 har affärsmannen 2000 kr i och med 10 räntebetalningar (100 kr *10=1000 kr). Då kan affärsmannen låna ut pengar till ännu en bonde (nr.2).
Om samma process upprepas kommer affärsmannen ha 3000 kr efter 5 år alltså har takten pengarna växt dubblats (räntebetalningar från två bönder: (100+100)*5 =1000 kr). I och med det kan bonde nr 3 låna pengar av affärsmannen. Ytterligare en bonde kommer kunna kopplas på efter lite mer än tre år till.
Snöbollen rullar snabbare, det blir ränta på ränta när pengarna sätts i arbete Precis samma sak kan ske genom investeringar på börsen.
Blir det för luddigt om man skulle koppla det till t.ex. just en snöboll eller exponentiell ökning generellt?
Det borde gå att förmedla budskapet mer kortfattat och få fram samma poäng. Speciellt barn kan nog ha nytta av något exempel de redan känner igen, sedan kan man därefter lägga till att pengar kan växa på samma sätt.
T.ex. genom att titta på befolkningsökning och gå några generationer ner i släktträdet, två personer kan efter bara några få generationer ha satt hundratals människor till världen även om de själva bara fick 3-4 barn.
Eller kaniner, om man vill ha ett mer extremt och kanske roligare exempel.
Sen förstår jag att du vill relatera det till ekonomi specifikt men det skulle jag ta som steg två efter grundprincipen, om jag behövde förklara det för barn.
Nu kanske detta inte är så relevant just för barn.
Men annars tycker jag det är bättre atr använda något som inte har direkt beroende på eller kan kopplas till mänskligheten/människor. Utan något som visar att exponentiellt är den naturliga utvecklingen för något som har tillväxt.
T.ex. hur frukt/bärträd växer över tid. Där man kan återplantera fröna från bären/frukterna och det kommer växa exponentiellt.
Så om man tänker sig en växt som varje år ger en enda frukt/bär med ett frö i. Varje år återplanterar man de frön man får. Första året, en planta. Andra året två, tredje året fyra, femte året åtta o.s.v.
Även om plantorna dör av ålder efter ett antal år får man exponentiellt.