Såg det här i en annan tråd av @Cla som jag tänker är värt ett eget ämne:
Så här tänker jag som en metafor. När vi föds så får vi en uppsättning “spelkort” och vår uppgift i livet är att spela dessa spelkort så bra vi kan i livet (och ja, vi får möjlighet att då och då lägga till nya kort / förändra de vi har).
Om vi leker med tanken att ett av dessa spelkort är “Onöjd” eller “Vad kan jag göra bättre?”-kortet. Man kan naturligtvis hitta på en egen titel eller metafor i form av “dataprogram”, “skiva” eller något annat. Men om vi utgår från att kalla det för “Vad kan jag göra bättre”-kortet så har det vissa uppenbara fördelar. Om jag tar mig själv:
- Det driver utveckling och ständig förbättring i alla områden i livet
- Det har tagit mig dit jag är i livet just nu (i karriären, pengamässigt etc)
- Det gör mig duktig och att jag har en hel del färdigheter som inte andra har
- etc.
Så det finns sjukt många fördelar med det här kortet. Men, precis som allt så finns det ett antal baksidor:
- Det har en kostnad i form av “onöjdhet”
- Det har därmed en kostnad i form av “aliveness” att livet inte känns lika rikt som det skulle kunna göra / som det faktiskt är
Så som jag brukar försöka tänka i dessa situationer är att:
- Kortet är i sig neutralt - det är hur jag väljer att använda det som är det viktiga.
Jag kan välja att spela kortet hela tiden och hela tiden utvecklas, få nya resultat och ha en kostnad i onöjdhet, eller från tid till annan stanna upp och tänka “Hmm, jag behöver inte spela det här kortet hela tiden.” Jag kan faktiskt prova något annat kort t.ex. att spela ett kort som heter “Tacksamhet”, “Firande” eller “Reflektion”, “Närvaro” eller något annat.
Tricket är alltså inte att försöka tvinga sig att bli mer nöjd - tänk typ måla ett äpple orange och låtsas att det är en apelsin - utan att istället lägga till något annat som kompletterar / neutraliserar det andra kortet.
Så tänker jag, hur tänker du som läser? Känner du igen dig? Har du någon annan metafor eller verktyg?