K20. Är Private Banking ett bra komplement till indexfonder?

Ja, att de ändrar viktningen mellan Europa / USA / tillväxtmarknader och/ eller olika tillgångsslag utifrån marknadsförutsättningar.

De kunder jag bryr mig om är de som själva är insatta i hur marknaden fungerar och gärna har en bakgrund av att ha handlat själva.

För mig är att de slår globalt index i och för sig viktigt men jag vill kanske framförallt slippa att hantera det själv, få en bra begränsning av risk och kunna ha någon att prata med. Så, klassisk Schweizisk private banking.

Marknadstajming, helt enkelt.
Eller kanske nån komplex momentum-strategi?
Måste ha en tro då på att just för mig kommer PB människorna lyckas med det. Men jag kan ju inte för mitt liv se nån anledning att tro att det antagandet skulle vara korrekt.
Visst, så dumma beteenden som jag själv skulle “pilla fram” om jag skulle försöka marknadstajma kommer de ju inte göra. Men jag har globala indexfonder nästan enbart och jag behöver ju inte göra nåt med dem – sköter sig själva över tid.

Ah, de som “begriper hur det fungerar”. M.a.o. de har kunskapsövertag mot dig och tar dessutom betalt på nåt sätt för att du ska potentiellt få del av den kunskapen. Inte en vidare bra position om du frågar mig.
Det enda av det där uppräknade du inte får, alls, med en portfölj breda billiga indexfonder (plus nån bred billig småbolagsfond ev) är det sista: nån att prata med (om dina pengar). Ja du…

Lite så här tolkar jag dig: “Jag har såpass mycket pengar att jag vill att det ska pillas i dem, men jag vill inte göra det själv.”

Själv vill jag inte prata med nån utomstående om mina pengar om det inte finns ett specifikt skäl. Då får jag betala per timme hos en helt oberoende rådgivare.

Jag tror att PB kanske är logiskt för folk som är väldigt rika, kanske 100 MSEK och uppåt. Som rör sig i kretsar där alla har PB. En slags “keeping up with the Jones’s” effekt snarast

2 gillningar

Något jag hade tyckt var intressant är just en kartläggning av de mer praktiska ”förmånerna” man kan få. Som t.ex. med ett premiumkreditkort som vanligtvis inte är värt pengarna men om du vet med dig att du reser mycket, hyr bil ofta etc. så finns det ett berättigat värde.

Jag spekulerar i vad som skulle kunna vara liknande hos private banking:

• ”Gratis” luncher/middagar (om man gillar det)
  • Eventuell juridisk rådgivning om man äger åkermark, skog eller andra fastigheter?
  • Förmånlig värdepapperskredit (Låg ränta på att belåna indexfonder man har hos banken)
  • ”Gratis” valutakonton som ingår i PB-erbjudandet om man vet att man gör många transaktioner i euro eller dollar t.ex.
  • Premiumkreditkort som ingår i PB-erbjudandet och allt som kommer med det
  • Lägre ränta på bolån
  • Rabatt på försäkringar (hemförsäkring eller till andra fastigheter)
  • Garanterad snabb svarstid till personlig kontakt

Får man ens denna typ av förmåner? Och i så fall hos vilka?

4 gillningar

Jag försöker inte frälsa någon så fortsätt du som du gör.

Den andra delen du kommenterar tror jag inte du läst så noga. Vad jag skriver om är vilka kundreferenser jag bryr mig om. Det vill säga om en person som själv arbetat aktivt i finansmarknaden ger goda referenser till en private banking-lösning så värdesätter jag det högre.

Jag känner flera som har private banking, dvs inte bara nordnet och avanza, och ingen har det för att de skulle ge någon slags status. Har du tillräcklig förmögenhet för att använda private´banking så har du i regel annat som ger dig status, om det nu är viktigt. Däremot många som vill hålla på med annat i livet än sina pengar och som har en bra relation och förtroende för sin banker.

Den jag upplever ligger närmast det här i Sverige är väl de klassiska investmentbankerna som t.ex. Carneige. Jag vet att de i alla fall historiskt har erbjudit mycket av ovan.

Men i förhållande till hur mycket man betalade dem, så är summan av det man betalade högre än det man fick tillbaka förutom i uppvaktningsfasen (av naturliga företagsekonomiska skäl).

Jag skulle idag hellre gå på en finansiell rådgivare då de erbjuder många av sakerna ovan, fast via samarbetspartners.

3 gillningar

Det har du rätt i. Mittåt.
Det du beskriver är en kraftfull kognitiv bias; klart man tenderar att lyssna på personer man känner (har anledning att tro på). Om nu det är fallet i ditt exempel här. Och anekdotiska bevis spelar in i människors liv.
Så är vi tillbaka till ruta ett:

Vem ska man lita på, forskare & akademiker inom finansiell forskning eller personer som arbetar/t i finansbranschen med investeringar?

Jag kan tänka mig att man kan utnyttja PB på så vis att man tar “perks” och rabatter, men följer inga av deras investeringsråd utan fortsätter passivt med indexfonder. Då går PB verksamheten back på just dig, men det gör nog inget i det stora hela.

1 gillning

OM de hade arbetat och tjänat pengar på investeringar så hade jag såklart alltid föredragit utövaren framförar teoretikern. Men jag upplever att sjukt många - inkl. jag själv i många år - helt har missat att personer som arbetar i finansbranschen med investeringar spelar ett HELT annat spel än vad jag själv gör.

• Dvs. deras jobb är att SÄLJA investeringar till mig som ska KÖPA dem.

Vilket innebär att de tjänar pengar oavsett hur det går för mig. Det är här de flesta av oss går snett.

Ja, fast det här upplever jag också har blivit väsentligt sämre de senaste 10-15 åren. Upplever t.ex. inte att man får bättre bolån idag hos PB än vad man får om man kan få bästa erbjudandet hos sin egen bank. Avanza PB hade ju länge bland de bästa räntorna, men när jag skulle byta erbjöd Swedbank samma…

Sedan är det ju skillnad om man har 100 MSEK i lån hos banken som en av mina kompisar har på sitt fastighetsbestånd, men även då var det inte superimponerande.

Ja, det är ju den “hemliga” hämnden på banken tänker jag. :smiley:

2 gillningar

Vill minnas att man kan få en session med gratis skatterådgivning hos Avanza och förutom det bättre villkor. Det är i regel PB som svarar mig när jag skriver till Avanza också vilket kanske ger bättre support och att man tas på större allvar, möjligen.

Personligen föredrar jag just att bara få lägre avgifter och bättre service utan en massa specialprylar som inte har med investeringar att göra. Lätt att man väljer dåliga försäkringar t.ex. för att bli helkund och få bättre villkor, men oftast bäst att köpa in varje produkt från den som är bäst på det för tillfället.

2 gillningar

Håller med dig i det du skriver i princip, men det finns en fördel med att vara “relationskund” i en bank (inkl Private Banking då, det är ju en slags relation i ordets bokstavliga bemärkelse). Nämligen den att om det är nåt konstigt, udda, special man vill göra som påverkas av penningtvättslagen och alla konstiga KYC-regler bankerna har hittat på, får man det lättare. Mycket lättare. Just för att man är relationskund.
Man kan ringa till dem och säga “Hej, kan ni hjälpa mig med det här (den eller den affären) ?”

Speciellt om man inte längre har en inkomst av tjänst alls och/eller ingen folkbokföringsadress i Sverige kan det vara bra tänker jag.

2 gillningar

Jag kör ett upplägg med PB då mina företagsinvesteringar behöver skötas diskretionärt, jag vet att det kan göras även på billigare plattformar såsom avanza lysa etc… men det är så det blev i början och det har rullat på.
Nu i dagrna så gick jag igenom vad jag betalar i avgifter och det var rätt skrämmande stor skillnad mot jämförbara investeringar i tex lf global och lf sverige.

Jag skrev ihop en roman till min kontakt och bad om att få en förklaring till varför jag inte skall välja dessa fonder med 0,2% avgifter instället för de jag har nu med 0,7%+ då den historiska avkastningen så långt bak man kan se är större på fonderna med lägre avgift.
Jag gjorde en snabb uträkning att jag enbart i avgifter kan spara in upp emot 80tkr/år.

Jag har inte fått svar ännu, men får se vad det mynnar ut i :slight_smile:

1 gillning

@def Något svar ännu?

1 gillning

Japp, det fick jag.
Utan att gå in i detaljer för mycket, så har jag nu lagt om hela min portfölj till LF global på 80% och LF Sverige index 20%.

Banken ville inte att jag skulle vara kvar som PB kund trots att jag sa att jag kunde betala dom tusenlapparna jag gör varje år i avgift. Hans egna ord var att det bara var en symbolisk summa och där dom tjänade pengar var i avgifterna.

Nu får det ligga som det gör orört tills trädaperioden är över.

4 gillningar