K22. Besviken över barnsparande på bankkonto i 10 år, vad gör jag nu? Bara 3 år kvar... 😢

Började spara i fonder till dottern när hon var liten. När hon var 15 läste jag om “The money making machine” och öppnade ett ISK-konto på Aktieinvest (vilka återinvesterar utdelningarna automatiskt - även i fraktioner av aktier). Sålde succesivt av fonderna och köpte aktier på Aktieinvest. I huvudsak “utdelningsaktier” så klart.

Det har gått hyfsat och är roligt. En blandning av amerikanska och svenska utdelningsaktier. Och dessutom Apple för att hänga med på tekniktåget och SCA för att äga skog. Senaste fem åren har värdestegringen varit 14% per år.

Dottern är nu gift och har två barn och jag sköter fortfarande denna “pensionsportfölj” så länge jag lever. Går allt väl har hon en god pension när det är dags. Har satt in sammanlagt drygt 200 000:- fram tills hon fyllde 18.

Men så kom jag på att det blir ungefär samma effekt om man sätter in 100 000:- på börsen när ett barn föds. Så det gör jag med barnbarnen - när de är ett år har de en aktieportfölj (med några fonder) värd 130 000:- (10 000:- vardera i 13 aktier/fonder). Skulle börsen+utdelningar stiga med 8% efter inflation och skatt så har de 18 miljoner i dagens pengar när de är 65 år.

Varför gör inte staten så istället när ett barn föds; barnet får 100 000:- fördelat på några indexfonder, vilka utlöses när de pensioneras. Då kan man lägga slopa den allmäna pensionsavgiften, delar av arbetsgivaravgiften och den statliga ålderspensionsavgiften. Samt lägga ned pensionsfonderna och de 100-tals anställda på AP-fonderna som har feta löner. Och en herrans massa annat slöseri. Och pensionen lär bli betydligt högre.

Föds det 100 000 barn varje år i Sverige så är kostnaden för staten bara 10 miljarder om året; en piss i Mississippi jämfört med vad vi lägger på mycket annat.

1 gillning