Kloka råd! Och jag håller i stora drag med, även om jag absolut tycker att det går att lista ut det mesta som gör livet bättre utan att ha provat. Till exempel trodde jag för ett årtionde sedan att jag skulle vara lyckligare om jag hade mer pengar. Det stämde. Jag trodde att jag skulle vara lyckligare om jag var i ett förhållande. Det stämde. Jag trodde jag skulle vara lyckligare om jag var mindre stressad. Det stämde. Jag trodde jag skulle vara lyckligare om jag hade större kontroll över min tid. Det stämde.
Därför blev FIRE det självklara svaret på de flesta av mitt livs problem. Dock inte allt. Och jag upptäckte efter FIRE att jag inte trivdes med att inte jobba alls, utan att livet är bättre om jag jobbar lite. Någonstans mellan 10% och 20% av en heltid verkar vara den magiska gränsen. Och när jag säger jobba så menar jag att byta min tid mot pengar. När jag skriver, vilket antagligen kommer leda till en inkomst i framtiden, så ser jag inte det som arbete.
Men även om jag skulle inkludera det i begreppet arbete, så kommer jag väldigt sällan upp i 8 arbetade timmar på en dag. 4 till 6 timmar av jobb mot pengar, plus skrivande, tycks vara vad jag trivs bäst med. Och jag är oerhört tacksam (och försöker påminna mig om det så ofta jag kan) att jag inte behöver jobba mer än så.
Jag har för övrigt ett konto på SaveLend. Det är en väldigt liten del av min portfölj, och jag hamnade där eftersom jag från början hade ett konto på Lendify, som blev uppköpt, och till slut hamnade på SaveLend. Det positiva är att jag sedan jag började där 2018 bara har haft en enda månad där jag gått back. Det negativa är att avkastningen är låg jämfört med andra investeringar. Men det är ju priset man betalar för den låga risken.