Tack Mattias,
När jag kollar på Handelsbanken så hittar jag samma som dig, dvs i SEK.
Jag kollade och jämförde på Fondkollen, och det var där det stod fel. Fondkollen
Nästa gång så ska jag dubbelkolla innan jag frågar
Tack Mattias,
När jag kollar på Handelsbanken så hittar jag samma som dig, dvs i SEK.
Jag kollade och jämförde på Fondkollen, och det var där det stod fel. Fondkollen
Nästa gång så ska jag dubbelkolla innan jag frågar
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc och Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc
Täcker de samma index? Försöker jämföra det mot t.ex DNB Global Indeks S och tänker att de borde vara ganska lika då? Med några fler innehav i de här ETF:erna eftersom det inte sker någon filtrering alls där?
Eller är jag ute och cyklar och de kör helt olika index?
EDIT: Såg nu att de följer ett All-world index dvs inklusive tillväxtmarknader.
Har ni något tips på en ETF som finns på Avanza som bara kör developed? Dvs motsvarande det DNB Global Indeks S kör fast utan någon exkludering
EDIT 2:
Kanske SPDR MSCI World UCITS ETF?
Finns det någon vettig anledning att inte köra den istället för DNB Global Indeks S (Om man inte av klimatskäl vill ha ESG-exkluderingen?) Enda nackdelen jag ser är att jag inte kan månadspara i den?
Ja månadssparande i ETFer kan vara ett skäl att hålla sig till vanliga fonder, annat än ens bank erbjuder något sådant för ETF (tex Nordnet)
Ett annat skäl är att ETFer kommer med handels avgifter typiskt 0,25% valutaväxlings avgift vid köp och sälj samt spread mellan köp/säljkurs.
Tex om du vill byta ETF (för det kommit en bättre/billigare) eller om den läggs ner då har du redan betalt 0,25% i valutaväxling och måste då ta 0,25% till i avgift för att byta ETF. Addera kostnad för spread.
EFT vs vanlig indexfond så skulle jag hålla mig till den senare för besparingen med ETF är begränsad, och risken finns att det snarare blir dyrare
ETFer kan däremot vara betydligt billigare än fonder om man söker tex branch exponering där alternativet oftast är dyra aktiva fonder. Där tycker jag ETFer gör stor nytta.
För att börja placera enligt följande:
Vid val av t.ex. Global aktieindexfond, bör man välja en av de rekommenderade alternativen eller är det klokare att placera lite i alla? Är de rankade utifrån någon specifik ordning eller slumpmässigt listade enligt angiven ordning?
Givet att man inte bör försöka tajma marknaden, men att det sägs att stora techbolag är kraftigt övervärderade, är det klokt att vänta en period för att läsa av effekterna av händelser 2025 eller kliva in redan idag?
Tips på vilka alternativ man kan vända sig till gällande guld, silver? Anses de hamna i lekhinken utifrån ovan modell?
Hej och välkommen till forumet!
Det räcker absolut med en indexfond per kategori. Anledningen till att det finns flera alternativ är att alla fonder inte finns på alla banker.
Så välj den du hittar på just din bank.
Precis som du säger så är det bästa att undvika alla försök till marknadstajming. Är sparhorisonten lång (vilket den bör vara på börsen) så är det bättre att bara köpa.
Vill du ha fysiskt guld eller silver så är det etf:er/etc:er som gäller. Dessa fungerar lite annorlunda än vanliga fonder.
Bland vanliga fonder så finns oftast gruvbolagsfonder. Dessa är extremt volatila och oftast väldigt dyra.
Beror på risktolerans och sparhorisont. Börsen har alltid risken att krascha, men på 10+ års sikt är oddsen bättre.
Få lyckas med marknadstajming, så tid på börsen är oftast mest lönsamt. Men man behöver fråga sig när och till vad pengarna sen ska användas.
Yes, men på lång sikt “borde” det bli bättre?
Kostnad 0.12 vs 0.21 på DNB global Indeks S, då sparar man in växlingasvgiften på 3 år (säg 4 med spread)
Samt att man då får alla aktierna i indexet, dvs inte ESG screeningen som inte har stöd i forskningen?
EDIT:
Hur gör man så att det inlägget man svarar på faktiskt syns?
Jo, så länge man inte vill byta ETF, eller att ETFen lägger ner (se till att det är en stor med högt AUM) eller att man behöver/vill byta bank eller konto typ. Bara man är medveten om det och planerar för det så kan man absolut välja ETF istället.
Det är dock rätt mycket som kan hända på 3-5 års sikt i min mening. Därför föredrar jag vanliga fonder när prisskillnaden ändå är under 0.1-0.2%.
För branchfonder och liknande kan prisskillnaden lätt vara 1-2% så där tycker jag ETFer är givet. Man spar in växlingsavgift och spread på månader, inte år.
Markera texten så kommer det en popup ruta där du väljer ”citat”
Kan jag på ett enkelt sätt se hur många bolag dessa fonder investerar i? Tänker specifikt på globalfonderna
Sök på den du undrar över.
Möjligtvis respektives fond fondfaktablad eller årsredovisningen för varje fond.
Jag brukar kolla på morningstar.se. Sök på fondens namn, tryck sedan portfölj och skrolla en bit ner så ser du antalet innehav.
Här t.ex för DNB global indeks
Hej!
Lite ny här…så risk att svaret redan finns bland all er utmärkta information
Jag har Handelsbanken; och de har förstås inte någon av de fonder ni listar i “Bästa globala aktieridexfonderna” ovan. En som jag tänker borde ha samma profil är “Handelsbanken Global Index (A1 SEK)”, men den har en avgift på drygt det dubbla mot de ni listar. Finns det annan hos SHB ni skulle rekommendera…eller har de inte en motsvarande bra fond?
Handelsbanken Developed Markets Index Criteria
Hej!
De ska ha Swedbank Robur Access Global A och Länsförsäkringar Global Index. Man behöver komma in i fondtorget för att kunna se hela utbudet.
Tack, ska kolla in den också!
Tack, det var jag som inte uppmärksammade att SHB default har ett filter som bara visar deras fonder. Nu ser jag alla 800+, inklusive fonderna du nämnde. Tack igen!
Tyvärr vanlig metod på flera banker för att få kunden stt välja deras egna fonder. Swedbank gör likadant, gömmer alla fonder bakom en massa olika filter som kunden själv får leta efter.
Dimensional world equity!
Denna övertro på globala indexfonder i forumet oroar mig, särskilt då dess framgång är styrda till stor del av ett fåtal bolag på en enskild marknad. På den marknaden har nu en väldigt oförutsägbar person fått väldigt mycket makt… Jag ligger 100% kort ränta sedan Q3 och börjar nu så smått gå in på marknaden igen. Köper indexfonder för Europa, Sverige, Tillväxtmarknader. Även lite högavkastningsfond och småbolag får plats. Köper inget globalt index och avser sprida ut mina köp enl ovan över året. Tror fortfarande på en rejäl sättning på marknaden Den som lever får se
Jag tillhör det andra lägret här än du. Jag tycker övertron till sin egna förmåga att, med egna analyser, slå en global indexfond långsiktigt oroar mig.
Världen har väl mer eller mindre alltid varit “orolig” genom alla tider. Det är alltid elände någonstans och olika länder och branscher har slagits om förstaplatsen i globalfonderna. Trots detta, så är det ju ytterst få som ändå lyckas slå dessa globalfonder på lång sikt.