K42. Bästa aktiefonderna 2025 | Lista med de bästa fonderna

Jag är inte med i något läger. Jag hade ganska mycket globalfonder fram till Q3-24. Analyser har jag inte gjort andra än att jag väljer tills vidare att investera utanför det jag är rädd för vara en bubbla. Din tredje missuppfattning om mig handlar om placeringshorisonten. Jag tror mig inte slå globala indexfonder på lång sikt och har inte skrivit så någonstans faktiskt. Jag oroar mig när jag läser här och hör bland bekanta om “breda” “globala” indexfonder som ngn universiallösning. De är inte längre varken breda eller globala. Om jag får rätt blir det en korrektion på värderingarna på tech aktierna i USA. När den kommer och fallet blir minst 20% ser du nog mig på köpsidan igen. Tills dess bygger jag en egen fondblandning som är bred, global och följer andra index. Inget konstigt och ingen övertro på mig själv…

Vilka är de största osäkerhetsfaktorerna kopplat till globala indexfonder i rådande ekonomiska läget?

Lever företagens framtida vinster upp till förväntningarna, eller inte ?

1 gillning

Är inne på liknande resonemang. Känslan är att globala indexfonder är tunga i USA och att det ligger en nedåtrekyl runt hörnet… Ska man köra på känsla eller historisk fakta? :slight_smile: “Time in market” osv. Rikatillsammansförslaget är ju baserat på långsiktighet och riktat mot det något elaka epitetet “soffliggare” som ju dock visat sig vara lönsamt på sikt för majoriteten av alla investerare, aktiv eller passiv…

Även Financial Times har observerat oron och beskrivit att köpare köper numera ”Equal weight” ETFer och ”Globala indexfonder Ex USA” ETFer.

Jag vill köpa ett par sådana fonder i min portfölj men vill också späda ut med globala indexfonder som inkluderar tillväxtmarknader gärna med utdelning. Om korrektionen innebär att tillväxtmarknaderna får ett inflöde så ingår det i hela höstacken. Absolut följer man ju med ner när USA haltar men man följer ju också med upp så länge USA växer och delar ut pengar till fonder (som gärna delar ut till mig).

Borde inte listan uppdateras så att SAVR Global ingår bland de bästa fonderna? :nerd_face: @Oliver.Allemog

Tänker att lite cred kan de väl förtjäna att få nu när de släppt en riktigt billig . Disclaimer: Är kund hos SAVR och äger fonden.

2 gillningar

Fler än förut köper dem ja. Men fortfarande en piss i havet jämfört med hur många som fortfarande köper S&P500.

Det är lätt att ha ”record numbers” när baslinjen är en helt ointressant ETF.

Bra att du påmminner @Carl-Fredrik! Givetvis ska den med på listan.

Fonden är nu tillagd vid överkursfonder :slight_smile:

3 gillningar

Du är ju i läger att du tror att du kan göra en bättre analys än marknaden.

Det finns förstås en anledning till att Sverige och Europa halkar efter USA. Europa satsar allt på DEI och Trump satsar 500 miljarder USD på AI och energiförsörjning.

1 gillning

Glöm inte andra punkter som välfärdsprogram, kulturarv och konststöd, miljöregleringar, utbildning inom humaniora (istället för STEM), etc.

Jag gillar absolut att bo i Europa, men jag hade aldrig nånsin haft mer Europa i portföljen än marknadsvikt

Detta kanske är en dum fråga, men givet att det beskrivs att man bara behöver en av de globala aktieindexfonderna och de verkar anses vara likvärdiga: förutsatt att man kan har tillgång till den, finns det någon anledning att INTE välja Avanza Global?

Dess avgift är ju signifikant lägre än de andra. Så länge alla globala indexfonder förväntas prestera ungefär likadant (vilket verkar vara antagandet) och att man inte kan veta i förväg vilka indexfonder som eventuellt kan gå lite bättre än någon annan så borde väl fonden med den lägsta avgiften vara det bättre valet?

Rätta mig gärna om jag missar något här.

Avanza Zero är inte ens en global fond.
Men du tänker kanske på Avanza global men de har mycket ESG och följer därför inte marknadsvikter.

Ja, slarvfel av mig, menade Avanza Global. Jag tänker att eftersom den rekommenderas i inlägget så bör väl Jan och co. se den som likvärdig de andra rekommenderade globalfonderna.

Beror på hur många bolag som exkluderas från fonden pga ESG. DNB Global har nästan dubbelt så många bolag som Avanza Global. Ju färre bolag, desto större risk att inte ha med nästa raket.

Men du har helt rätt att Avanza Global är en jäkligt prisvärd fond. Jag skulle antingen köpa Avanza Global eller DNB Global.

2 gillningar

Kul att Storebrand Global All Countries verkar inkludera Amazon och Tesla nu (om det stämmer):+1:

Om det stämmer så är ju den kanske lika bra/bättre än DNB Global Index S då den inkluderar ju tillväxtmarknader också…

Det tråkiga är att den kostar 0,12% extra i total avg.

1 gillning

Därom tvista de lärde och framförallt tvistas det ordentligt om det här oå forumet. Personligen är jag mycket kritisk till ESG viktningarna. En del bryr sig inte.

2 gillningar

Ja men enda fond för bara 0.3% som även inkluderar tillväxtmarknader och man slipper rebalansera själv med tex 2 fonder med DNB Global Index plus ytterligare fond med tillväxtmarknader. Tycker det är ett bra alternativ om man bara vill ha en fond👍

3 gillningar

Ja det är bra fond men frågan är det om 10% extra EM är värt 0,12% extra i avg långsiktigt? Annars fonden är bra om man är inte snål för extra avgifter. Den har ändå över 1900st aktier Storebrand global all countries

1 gillning