Men billigare än Lysa och då har du bara en fond på marknadsvikt inklusive tillväxtmarknader👍
Yes, det är en riktigt bra fond om man bara vill ha 1 fond i portföljen.
Man kan såklart få portföljen billigare med 90% DNB Global och 10% DNB Emerging Market.
Men vissa kommer då envist börja pilla på portföljen varje vecka. Ska man ha 15% Emerging? 10%? Ta bort den? Etc. Många, mig inklusive, finner ro att bara ha 1 innehav. Då kan man inte pilla.
EM är väl 10-12% av världsmarknaden? Så vill man äga hela marknaden så är väl rimligt att lägga den procenten av kapitalet i EM.
Enligt Pensionsmyndigheten har:
Storebrand Global All Countries: 2000 innehav
LF Global 1018+LF Tillväxt 934 = 1952 innehav
Letade upp faktablad från DNBs hemsida som säger:
- DNB Global: 1369 + DNB EM: 716 = 2085 innehav.
Kör man 90/10 fördelning på DNB så är snittavgiften 0.21% för något fler innehav, sen är inte Storebrand alls dålig heller.
Det negativa är väl LF fonderna som nyligen bytte index igen, jag kikade på skillnaden i innehav på global+tillväxt förra året och fick fram att LF fonderna tillsammans hade strax över 2400 innehav, så där har det minskat markant (om de tidigare siffrorna från Fondtoppen stämde).
Personligen är det fullt fokus på DNB fonderna i privata pensionssparandet tillsammans med småbolag, i tjänstepension kör jag LF fonderna då de inte erbjuder konkurrenters indexfonder i det utbudet…
Ligger man så nära marknadsvikt som möjligt efter vald fördelning på fonderna, som man avser att behålla i 10-20 år minst, så ser jag ingen anledning att man ska in och pilla…bara hålla i, köpa i ur och skur osv…
avanza är den emergin markets fond som har mest innehav med 1400 ish, om du letar maximal bredd, den o dnb tillsammans blir bredast o minst esg som forskningen vill ha det om du letar mest forsknings baserade approachen, avgiften minimalt mer i avanza emergin dock, dnb global + avanza emergin = 2769 innehav
Det beror på var du köper DNB global. Flera aktörer har den med rabatt, Levler t.ex.
Det är inte bara detta som är problemet med Avanza global, även att den kraftigt överviktar stora tech-bolag och helt exkluderar andra stora bolag.
Dvs. precis det som Avanza USA gjorde med Nvidia och som kostade mycket.
Jag har flera av de listade globala aktieindexfonderna i. Började köpa för ca 2-3 år sedan. Bör jag sälja alla utom en och fortsätta sparandet i den eller ha kvar samtliga? Vad är nackdelen att ha flera olika i toppen?
En möjlig nackdel skulle väl kunna vara att det upplevs spretigt med flera globala aktieindexfonder. Upplever du inte detta som ett problem, ser jag ingen direkt att anledning att sälja av och lägga allt i en av fonderna eftersom alla är samma typ av fond.
Du kan ha kvar samtliga men bara månadsspara i en av dem om du vill. Med tiden då kommer du att få ett större innehav av den du enbart månadssparar till.
Yes det stämmer! Kör endast storebrand global, Bra val
Givet att både Avanza Global och Avanza USA båda främst har amerikanska techbolag som största innehav, vad är nackdelen om man väljer Avanza USA med anledningen av att portföljen inte består av “ifrågasatta branscher” som jag inte vill satsa på?
Givet också att avgiften är något högre i USA än i Global.
Tankar kring detta?
Kan tillägga att jag hitills undvikit att placera i fonder med ifrågasatta branscher, något som gör fondinvesteringar nästintill omöjligt.