K43. SAVR Global by Vanguard | Vad tycker ni på RikaTillsammans?

Det är folk som hänger på ekonomiforum som förstår att helhetsupplevelsen är det viktiga. Det friktionsfria i månadssparandet minskar risken för att man avviker från den långsiktiga planen.

4 gillningar

Har funderat på att köra 50/50 i SAVR global by Vanguard och Montrose global leverage 125 eller är det bättre att bara köra en av dom? Isåfall vilken tycker ni?

Jag har månadssparat i den en gång i månaden sedan den släpptes. Har en återkommande påminnelse i mobilen att logga in och klicka köpknappen i slutet av varje månad. Klart att Nordnet var snäppet bättre där köpet var automatiserat. För mig är det inte något större problem prova och se hur det funkar för dig

2 gillningar

Jag gör på samma sätt :+1: Men ser fram emot att det automatiseras.

1 gillning

Ursäkta en okunnig; ISK eller KF?

Jag blev också osäker på detta, spelar det någon roll att inneha den på ISK eller KF? Det är ingen utdelande ETF men har sitt ursprung i Irland, behövs ändå KF för enkelheten med källskatt?

Jag har mitt innehav på ISK, tänkte att det inte spelar någon roll, men blir osäker nu :grimacing: någon annan som vet?

ISK eller KF spelar ingen roll för irländska ETF:er

1 gillning

Även utdelande utländska ETF:er så länge dom har ursprung i Irland? Då behöver jag inte övergå till KF i sparandet! :+1:

Ja, Irland tar inte ut källskatt på ETF och det finns inga arvsskattefrågor som på USA-tillgångar. Så skulle säga att ISK är bäst givet flytträtten

2 gillningar

Jag är inte SAVR kund men funderar mycket starkt på att bli det. Tilltalas av deras globala index etf by Vanguard men undrar om du har tips på hur jag ska komplettera den för att få 10% EM och 10% Sverige hos SAVR? Mitt månadssparande hos annan är 70% i DNB global indeks, 20% i Plus alla bolag och 10% i Storebrand EM. Tack för ett fantastiskt Community.

• 10% PLUS AllaBolag Sverige

• 10% DNB Global Emerging Markets

Exempelvis, finns säkert andra sätt också men där har du två indexfonder med låga avgifter som finns på SAVR.

Tack. Vad är avgifterna på dem där?

0,26% på DNBs fond.

0,23% på PLUS AllaBolag.

Stort tack Carl-Fredrik! Eftersom jag inte är kund kan jag inte se alla fonder och dess avgifter. Föreslår SAVR att låta potentiella kunder se utbud och avgifter trots att man inte är kund:)

1 gillning

Hej!
Tyvärr är det klurigare än det låter i dagsläget, men det finns absolut med på vår to do-lista. Dock kostar det ju inget att bli kund, så ett förslag är att ladda ner appen och ägna helgen åt att ta en kik på utbudet :slightly_smiling_face: Ha en fin fredag!

/Emma på SAVR

Kostar ju inget att bli kund och vill minnas det som en enkel registrering med BankID och några frågor. Tidsåtgång ca 3 min. Så kan du ju kolla runt och sen välja om du vill gå in med ditt kapital?

2 gillningar

Jag följer ditt råd. Tack😊

1 gillning

Fast jobbigt om man behöver skapa konto hos varje bolag om man vill jämföra flera olika bolag.

Jag har en lista över SAVRs fonder här: Savr fonder

Såg att den inte blivit uppdaterad sedan 27/11. Eventuellt beror det på att det hade blivit någon ihopblandning mellan Robur Technology:s och Spiltan Investmentbolags ISIN, på antingen SAVRs eller min sida. Men har förhoppningsvis en uppdaterad lista senare idag :slight_smile: .

edit: Insåg nu att SAVR har ETF:er också :thinking:

2 gillningar

0,19% på SEB Sverige Indexnära A. Vad är egentligen skillnaden på dom? Tänker att SEB fonden är bred den också eftersom den uppmärksammas på forumet.