Lunka återkoppla gärna hur det fungerar, jag har själv funderat på att flytta fonder och aktier till SAVR från andra nätmäklare.
Du behöver inte flytta något, räcker med DNB Global Indeks S.
Klart att jag inte måste flytta något. Men jag stöttar gärna SAVR i att pressa avgifterna ytterligare, Avanza/Nordnet har slutat prispressa. Så tänker eventuellt flytta min lekhink (med investmentbolag) från Nordnet. Som bonus så blir courtaget billigare.
Är redan kund på SAVR sedan tidigare men har bara haft några enstaka dyrare fonder där för att få den rabatterade, nu har jag mest i deras nya fond SAVR Global by Vanguard.
Det funkar men tar väldigt lång tid.
Med risk för att det är en väldigt basic fråga som jag borde veta svaret på
Står man utanför marknaden medan man väntar?
Inte utanför men du blir låst och kan inte sälja/byta innehav under flytten.
Savr Global är ju toppen, men, som flera redan nämnt - ni fattas motsvarande erbjudande på en global ETF som inkluderar tillväxtmarknader (och utan ESG, som Savr Global). Hade ni fått detta på plats tror jag det hade varit mycket uppskattat av era kunder.
Förslag till fond:
Vanguard FTSE All-World (VWCE)
Har ni kommit längre inom detta område?
Hi, really good question! We get that quite a bit.
We work on some larger initiatives right now for ETF as people have been asking for more products, monthly saving etc.
We are also looking at how to make such a “All-World” work best, but I will have to ask you for a bit of patience before we share some more details… ![]()
Om man flyttar andelar av en fond som finns på Savr, så kommer man inte stå utanför marknaden. Andelarna säljs inte (hoppas jag😀) men man kommer inte åt dem under tiden.
Nu har det gått ca 8 veckor sedan jag begärde flytten av LF Global från Avanza till Savr och de har ännu inte kommit fram. Betydligt mer än de 3-6 veckor som utlovades. Andelerna försvann ganska snabbt från Avanza, men enligt Savr så ligger ärendet hos Länsförsäkringar. Vi får se hur det går, men det är lite väl lång tid att inte kunna komma åt fonden.
Det är tyvärr min erfarenhet också. Flyttarna går galet långsamt. Jag fick iofs kompensation men iaf.
Synd för jag gillar SAVR annars.
Normalfallet är det avlämnande bank som är deg. Vilket inte är så konstigt, är ju inte prioriterat jobb direkt
Nu kom fonden fram! Flytten tog ca 10 veckor och man kommer inte åt andelarna under tiden. Lite läskigt att de inte syns någonstans och att de ligger hos en “tredjepart” under tiden. Nästa gång kommer jag nog göra på annat sätt.
Tack för återkoppling! Skönt att se att det gick bra till sist!
Säljkurs i januari och köpkurs i april hade ju inte varit dumt det här året ![]()
Handlas denna fond i Sek?
Nej det handlas via Euro och kan endast köpa ifall summan är över 1000 kr.
EUR, men ingen kostnad för växlingen
Väldigt synd att den inte går att månadsspara i! Jag påbörjade projektet att vikta om majoriteten från månadssparande i globalt index på Avanza/Lysa men får backa på detta. Avsaknad av lite belåning var något jag kunde kompromissa med men månadssparandet blir en dealbreaker för mig.
Överväger att i stället flytta lite större kapital från Avanza/Lysa någon gång om året eller så i stället. Håller tummarna för månadssparande!
Tycker det är spännande med folk som hänger på ekonomiforum, läser mycket och skriver inlägg, men tycker 5-10 min en gång i månaden för att göra köp är jobbigt. Så jobbigt att det faller ihop, en sk ”dealbreaker”