K43. SAVR Global by Vanguard | Vad tycker ni på RikaTillsammans?

Om ni kan få till ett EUR-konto på ISK, med hygglig ränta, så att man kan ha en buffert och handla ETF-er från det, då ligger ni riktigt bra till!

1 gillning

Hej!
Funktionen för fondbyte är på gång inom kort.

Mvh,
Emma på SAVR

3 gillningar

Jag har vid två tillfällen lagt order på att köpa den här fonden på SAVR, men båda gångerna har ordern försvunnit. Är det någon annan här som haft en liknande upplevelse?

Jag har haft liknande upplevelse och misstänker att det i mitt fall kan handla om att EUR-kursen ändrats och att det leder till brist av likvid på kontot innan ordern hunnit gå igenom, men det är bara en spekulation. Ett meddelande när ordern plockas bort hade varit bra att få.

Jag pratade med kundtjänsten som sa att man behöver ha kvar typ 2 % av vad jag betalar för fondandelarna på kontot för att ha utrymme mot svängningar.

Helt klart att de skulle skicka ett meddelande när ordern plockas bort. I normala fall skulle jag inte gått in förrän om kanske sex månader och kolla hur det gått, men nu gick jag in av en slump några dagar senare. Det hade inte varit någon rolig överraskning i slutet av sommaren :frowning_face: Underkänt @SAVR !

Kanske har jag inte läst på ordentligt (även om jag dubbelkollat nu och fortfarande inte hittat något), men i reklamen för fonden har jag inte uppmärksammat att man ska ha marginalen på kontot vid köp. Där kunde informationen också varit bättre.

1 gillning

För mig är det iaf inte värt besväret att köpa den här fonden regelbundet jmf med att bara automatiskt månadsspara i DNB Global, trots att jag tycker att den objektivt är bättre. Användarupplevelsen räknas också. Ser fram emot att allt runt omkring blir löst.

1 gillning

Lägger in drygt 90% av mitt nya sparande i denna fond. Lägger en order och pengarna som bli över på kontot efter köp lägger jag i PLUS Allabolag Sverige Index.

1 gillning

Hej!
Jag förstår din frustration och att det hade hjälpt att få ett meddelande om att ordern inte hade gått igenom. Jag framför detta som ett förslag på förbättringsåtgärd till produktteamet. Ha en fortsatt fin dag!

Mvh,
Emma på SAVR

1 gillning

HÅLL DIG TILL DNB GLOBAL INDEKS S! Vet inte hur många ggr jag måste säga detta till er svenskar! FONDEN ÄR MER ÄN TILLRÄCKLIGT! NEJ JAG SKRIKER INTE!" Vill bara vara tydlig :sunglasses:

5 gillningar

Jag gör exakt samma.

Det är ju väl självklart? Så enkelt funktion och det ska inte funka? Hur tänkte ni där egentligen?

Denna tråden handlar om savr global, du har redan sagt vad du tycker. Du har ju spammat denna tråd sen den startade. Det räcker nu!

9 gillningar

Detta borde gälla alla typ av fel egentligen. Tex jag försökte göra en överföring från SEB med värde över 150k vilket blev blockat, fick inget meddelande från er utan transaktionen togs bara bort. Här blir det ju en frustration, många potentiella kunder hade nog bara blivit irriterade och hittat en annan konkurrent istället, nu var det ju tur att jag ville veta vad problemet var, annars hade jag nog tyvärr varit en av dom.

1 gillning

Absolut borde det vara så – vissa grejer kan tyckas självklara, men ibland ser man inte skogen för alla träd. Förstår frustrationen även här och har tagit vidare det till produktgänget!

Mvh,
Emma på SAVR

Köpte fonden till en kurs på 109,28. Nu står den i 109,92 men säger ändå att värdet och utveckligt gått ner. Varför detta?

Valutaförändringar, t.ex. SEK stärks mot USD.

3 gillningar

Kan man handla denna fond via ISK trots att den handlas i euro? Och skatt och så fungerar då som vanligt när man har just isk? Den ska kosta 0,14 då? Står även 0,15 vissa gånger :thinking:

Yes, funkar fint! Transaktionsavgiften varierar lite, därför pendlar avgiften mellan 0,14 och 0,15%

1 gillning

Hej
Har köpt savr global tack vare rekommendationer här nu i veckan , man betalar med Euro

Nu har jag lagt en order på flytt av värdepapper från Avanza till Savr. Jag flyttar LF Global och byter sen dessa till Savr Global i omgångar. Då slipper jag dubbel skatt på ISK och behöver inte ligga med stora belopp utanför marknaden. Flytten ska dock ta 3-6 veckor så blir lite spännande att se hur det funkar.

1 gillning