K43. SAVR Global by Vanguard | Vad tycker ni på RikaTillsammans?

Tyvärr kan amerikanska ETF:er inte erbjudas till vanliga privatkunder i Europa på grund av Mifid-reglerna :frowning:
Och det finns ingen Total World ETF från Vanguard i Europa.
Men vi ska se om vi kan hitta en bra lösning :slight_smile:

2 gillningar

En stor och relativt billig global Small Cap ETF är t.ex. iShares MSCI World Small Cap (total avgift 0.39% per år). Ticker IUSN :slight_smile:

Storebrand All Countries A SEK är 0.23% hoss SAVR… Just saying :wink:

3 gillningar

Det är riktigt! Men jag köper hellre en motsvarande ETF i den avgiftsnivån eller lägre. :slight_smile:

2 gillningar

En fråga till forumet.

Verkar inte det här lite för bra för att vara sant?

Dvs Savr kommer att anta en etf flyttavgift sen när man försöker flytta fonden Någon annanstans i framtiden?

Min aptit för avgifter är max 0.23 procent. Eller ungefär i paritet med LF global index fond.

2 gillningar

Du kommer inte kunna flytta en Savr ETF/fond från Savr ifall det är det du menar. Någonsin.

1 gillning

Förmodligen verkade Avanza och Nordnet också lite för bra för att vara sant när de etablerade sig. Nyare bolag som är mer nischade och med en nyare teknikstack har oftast inte kostnadsmassan som äldre och mer “mogna” bolag har samlat på sig. Ett gäng år i framtiden när SAVR har växt till sig kommer det förmodligen komma en uppstickare som kan erbjuda snarlika tjänster för en billigare penning. Det är en naturlig affärsutvecklingsprocess och lika naturligt är det att det kommer finnas några s.k. early adopters och några som avvaktar för att se om den nya affärsidén flyger (vilket så klart inte alltid kommer vara fallet).

I just det här fallet är jag en early adopter med det befintliga fondkapitalet jag hade på SAVR, men då jag inte tycker deras UX är intuitiv (jag är så pass gammal att jag inte är en “mobile first”-person) har jag tills vidare kvar mina aktier på plattformar som Avanza/Nordnet/DeGiro :slight_smile:

3 gillningar

Bra fråga! :slight_smile:

Från SAVRs sida kan jag dela att SAVR Global är vårt initiativ för att ytterligare förbättra indexfonder i Sverige. Det finns inga specialla restriktioner eller avgifter för att flytta.

Du kan faktiskt ha den underligande Vanguard ETF på de flesta andra plattformar - men där kommer du att betala courtage och valutaväxlingsavgifter för köp/sälj :money_with_wings:

Detta skiljer sig från t.ex. Avanzas egna fonder som “låser in” dig… :lock:

4 gillningar

Har ni för avsikt att införa månadssparande i ETF:er framöver? Jag äger SAVR Global by Vanguard och skulle verkligen gärna vilja månadsspara i den som jag gör i övriga fonder hos er. Det skaver lite att man inte kan det.

Superbra initiativ detta från SAVR. Att byta till en billigare och bredare fond är en No Brainer. Jag skulle ha bytt direkt men det tar lite stopp på grund av att ni inte har portföljbelåning, vilket jag (och flera här) använder till att behöva ha en mindre buffert samt ha möjligheten att ha lite hävstång. Finns det några framtidsplaner på att införa detta?

@SAVR @SAVR-Rob @Daniel_SAVR

2 gillningar

Mycket bra initiativ från SAVR! Jag använder främst Avanza idag, men framöver kommer jag att lägga allt mitt nysparande hos SAVR eftersom både fondavgifter och courtage är lägre där. Jag ser ingen anledning att betala mer för produkter som jag kan få billigare hos SAVR. Planen är också att successivt flytta över mina befintliga tillgångar från Avanza till SAVR. Avanza har en snygg handelsplattform, men jag tycker inte att det motiverar de högre avgifterna.

6 gillningar

Vi tittar definitivt på hur vi ska lösa detta bäst.
Många andra kunder visade också intresse för månadssparande i aktier och ETF:er. Och vi försöker göra våra kunder nöjda så ofta vi kan :wink:
Men det kan tar lite tid… Vi föredrar att bygga en riktigt bra lösning här och inte bara något snabbt som fungerar ok… :slight_smile:

1 gillning

Kul! Ja, om ni fixar detta så kommer jag flytta över min aktieportfölj med investmentbolag från Nordnet också. Det vore ju himla smidigt :+1:

1 gillning

Hej!
Kul att du gillar erbjudandet :slight_smile: Portföljbelåning finns på vår radar och är något vi undersöker, men tyvärr kommer vi inte att kunna erbjuda det inom absolut närtid.

Mvh,
Emma på SAVR

7 gillningar

@SAVR
Kanske nämnts tidigare, men hur ser tidsplanen ut för kapitalförsäkring?

Det är en av de funktioner vi prioriterar högst, men tyvärr kan vi i dagsläget inte ge mer information än det lagom luddiga “det är på gång”.

Mvh,
Emma på SAVR

2 gillningar

Öppnade konto idag. Det gick snabbt och enkelt. Inga problem att föra över med swish. Lite ologiskt dock att man skulle gå in under “upptäck” (eller utforska?) då man skulle välja fond att köpa, men gränssnittet var rent och snyggt. (Det kunde ha stått bara “köp” eller nåt sånt.)
Savr har helt klart hittat den vita fläcken på kartan när de skapat ett erbjudande för att locka nya kunder, där de andra fondbolagen och investeringsplattformarna gått bort sig i ESG och växlingsavgifter. Snyggt jobbat! Bra tajming.

6 gillningar

Tack Lunka – väldigt uppskattat. Mycket mer spännande på gång kring just ETF:er.

2 gillningar

Portföljbelåning, billig global small cap och månadssparande och jag kommer till SAVR. Annars inte.

1 gillning

@Brunello precis! Hoppas SAVR lyssnar när de redan infört en del bra förändringar. Och att kunna byta mellan fonder. Förstår inte varför @SAVR i nu ett och ett halvt år stängt av funktionen byte av fonder (vilket jag påpekat för dem flera gånger)