K43. SAVR Global by Vanguard | Vad tycker ni på RikaTillsammans?

Tack för en bra produkt med konkurrenskraftigt pris. Allra helst hade jag, precis som åskilliga ovan, gärna sett Vanguard FTSE All-World som underliggande index. Men ETF:en i kombination med väl vald tillväxtmarknadsfond är good enough för mig.

Jag har redan initierat flytt av kapital från annan aktör för att köpa just SAVR Global, men noterade att ni nu höjt priset med en baspunkt. Dvs. från 0,14 till 0,15%/år.

Köpsuget försvann då ni redan några veckor efter lansering förändrar prissättningen. Vem vet därmed vad som kommer härnäst i form av årsavgift, courtage, valutaväxlingsavgifter och annat? Högst troligt i kombination med en saftig flyttavgift för att sälja inköpt ETF hos annan aktör.

Motivera gärna ert beslut @SAVR.
Hade ni initialt marknadsfört ETF:en med nuvarande avgift hade jag såklart fullbordat köpet oavsett, men nu tycker jag att det tillkommer en plattformsrisk.

Mvh David

4 gillningar

De ändra tillbaka till 0,14% tror jag, hade inte investerat hos SAVR.

@SAVR Kan ni förklara varför ni redan höjer priset?

Nu kan jag inte svära vid det, men antar att det är transaktionsavgiften som ändrat sig.
Fungerar likadant på alla plattformar.
Men ska se om @SAVR återkommer.

Kommer justera en del av mitt sparande till SAVR tack vare denna ETF:en.

1 gillning

Hej!
Tack för era frågor om SAVR Global by Vanguard och prishöjningen till 0,15 %. Först och främst: Jag förstår er frustration och att ni har funderingar kring detta.

Ibland ändrar fondbolag priserna på en fond, och det är precis vad som har hänt här: Vanguard har höjt transaktionsavgiften på denna ETF från 0,02 % till 0,03 % på samtliga plattformar där den erbjuds – så även hos oss. Detta är tyvärr inget vi har möjlighet att påverka.

I SAVR Global by Vanguard-erbjudandet ingår att vi har tagit bort courtage och växlingsavgift, men fondens avgift i övrigt har vi tyvärr ingen inblandning i. Vårt samarbete med Vanguard vad gäller skrotandet av courtage och växlingsavgift är långsiktigt och inget vi planerar att ändra på.

Säg till om ni har några fler frågor om detta.

Trevlig kväll!

Mvh,
Emma på SAVR

13 gillningar

Kan ni inte försöka fixa VWCE courtagefritt och utan växlingsavgift? Saknar tillväxtmarknader i SAVR Global. Kan visserligen köpa två ETFer men jag värdesätter enkelheten i VWCE högre än kostnaden för courtaget/växlingsavgift. Tycker också Avanza är snyggare och har värdepapperskredit vilket är nice när man handlar med ETFer för att slippa ligga oinvesterad när man inte kan köpa exakt antal andelar.

SAVR All-world med värdepapperskredit så säger jag tack och adjö till Avanza :wink:

4 gillningar

Hej :slight_smile:

Mycket bra fråga! Jag heter Rob och jag arbetar på SAVR med fonder, ETF:er och SAVR Global.

Jag håller helt med dig om att denna avgiftshöjning kan verka förvirrande. Och du kanske tror: Kommer detta att hända varje månad nu? Försökte de lura folk med en initial låg kostnad och nu kommer de att öka den?
Detta är definitivt inte fallet.

Jag ska försöka ge lite extra info om avgiftsstrukturerna på ETF:er (och fonder). Förhoppningsvis gör det det lättare att förstå vad som hände. Om inte, bara låt mig veta.

Så ETF:er (och fonder) har förenklat två huvudsakliga pågående kostnadskategorier (de som du vanligtvis kan se i Faktabladet - skärmdump nedan)

1. Förvaltningsavgifter (0,12 % för SAVR Global): Fastställs av kapitalförvaltaren. Vanligtvis stabil i flera år. Och om det ändras går det väldigt ofta ner på grund av prispress från konkurrensen.

2. Transaktionskostnader (0,03 % för SAVR Global): Uppskattning baserat på den faktiska kostnaden för att köpa/sälja aktierna i fonden. Dessa fluktuerar lite då och då. Och kan gå både upp och ner. I vårt fall för SAVR Global gick detta 0,02 % → 0,03 %. Det är samma sak för fonder, men i genomsnitt uppdateras det mer sällan för fonder, så man märker det inte så mycket där.

Dessa löpande avgifter är desamma, oberoende av vilken mäklare du använder för att köpa ETF:n. (Det finns inga olika prisat andelsandelsklasser eller rabatter som för fonder. Vilket är lite cool eftersom små investerare får samma priser som de stora institutionerna)

SAVR väljer att vara maximalt transparent och visa den totala avgiften (alltså förvaltningsavgift + transaktionskostnader). T.ex. Nordnet visar bara förvaltningsavgiften och kallar det “årsavgift”. Så en del kunder har frågat oss varför ETF:er är “billigare” där men det är bara för att de inte visar alla kostnader.

Nackdelen med denna transparens är att vi inkluderar den fluktuerande kostnadskomponenten. Så den totala avgiften kan gå lite upp eller ner då och då. Vi tycker att det ändå är bättre att folk ser alla kostnader och kan jämföra dem väl med andra fonder/ETF:er.

Vad tycker du?
Meddela oss gärna om något är oklart :slight_smile:

14 gillningar

1 gillning

Jag gillar verkligen idén och du är inte den enda som ber om den :slight_smile:

Helt transparent: För oss är det alltid lättare att prata med Vanguard och lägga till fler produkter om vi ser en god efterfrågan på den befintliga SAVR Global. Så du kanske vill prova den? :wink:

Vill också bara kolla:
Vanguard All-World kostar 0,24 % per år
SAVR Global (Developed World) kostar 0,15 %

Föredrar du att ha det högre priset för att inkludera tillväxtmarknader? :slight_smile:

6 gillningar

Ja, det stämmer. Då jag sparar långsiktigt vill jag inte exkludera tillväxtmarknader som motsvarar ~10% av marknaden.

2 gillningar

Är det inte small-cap value-aktier, snarare än small-caps generellt, som historiskt har levererat positiv alfa?

1 gillning

Jag föredrar helt klart den ni valt!

4 gillningar

Tänk på att det Fama och French kom fram till med faktorinvestering är att small cap är den faktoren som ökar värdet mest börsen genom alla regioner under tid. Det kan dock dröja 10-20 år innan du väl får betalt för den riksen.

Så att totalt skippa den bästa tillgången är något jag inte skulle rekommendera.

Jag säger dock inte att du behöver överexponera dig mot small cap, bara äga marknadsviktat det small cap är värt.

1 gillning

Vanguard Total world innehåller väl hela marknadsvikten inklusive small cap och EM?

Så jag tror de flesta här hade föredragit Vanguard Total world framför Vanguard All world då sistnämnda ej innehåller small cap vad jag kan se.

Det vore intressant att se vilken avgift ni kunde erbjuda på vanguard total world då jag och andra ofta jämför med Lysas avgift på typ 0.3%.

Men stort cred till er med Savr global oavsett och med den avgiften.

3 gillningar

Ja det har du ju rätt i. Så om man har small cap generellt marknadviktat så har du även small cap value i den tänker jag.

Det är väl en amerikansk ETF? Dvs inte så lätt att erbjuda

1 gillning

Tack för input. Känner du till någon ETF eller fond (exklusive HSB som ej finns hos SAVR) som är rimligt prissatt och som jag skulle kunna komplettera med för att få med small cap?

När jag kollade lite snabbt på savr så var den billigaste global small cap typ 1%. Etf struntade jag att räkna på då det är så många oförutsägbara avgifter att räkna på. Fond brukar vara billigast i sverige vad jag förstått då vi alltid måste hålla på med valutaväxling(förutom savr global).

1 gillning

Ja. Storebrand All Countries A SEK har en avgift på 0.28% på Montrose (de erbjuder inte den utdelande andelsklassen än).

Jag gillar ju utdelande andelsklasser så jag skulle hellre se mer rabatt på VGWL likt ert SAVR Global erbjudande.

Men om de kan erbjuda vanguard developed markets nr och all world så kan de väl få in total world? Vet inte om jag missuppfattar dig? Låter som att det går.

Den SAVR erbjuder är irländsk vilket går bra. Amerikanska ETF:er får européer normalt inte köpa.

Detta handlar om var ETF är registrerad/baserad legalt, inte om utgivarens hemland vilket är USA i detta fall.

5 gillningar