K43. SAVR Global by Vanguard | Vad tycker ni på RikaTillsammans?

Det är så klart också värdefullt :slight_smile:

SAVR global saknar både EM och Small cap. Man måste lägga till typ 10% vardera för att få total world market weight så som Lysa’s globala del typ. Small cap är ju enligt forskning det tillgångsslaget som får börsen att gå mest upp över tid även om det ibland kan dröja 10-20 år innan det märks.

Vet ej om FTSE All world inkluderar small cap, däremot har de EM. Gissar att de har small cap.

Här är SAVR global:

1 gillning

Lysa är överlägset bättre än SAVR Global. Om Lysa bara kunde justera för att ha 10% i Sverige skulle det vara en komplett lösning. Här får du allt du behöver, och du slipper oroa dig för din investering – den sköts helt automatiskt.

1 gillning

om du fick bestämma och var lysa ingenjör, var skulle du lägga fråndraget från 20% sverige till 10%??

Trump coin :rocket:

1 gillning
  • Globalt: 70-80%
  • Småbolag globalt: 10%
  • Tillväxtmarknader: 10%
  • Sverige: 0-10%
4 gillningar

De brukar prata om detta i varenda avsnitt de är med i. Lyssna på några avsnitt med Lysa så går de igenom hur de resonerar. :slight_smile:

1 gillning

Någon som har koll på hur stor spread det är? Är det endast den spread som är i underliggande ETF:n?

Det här är antagligen “Rikatillsammansfonden” nummer ett just nu. Inget problem att tillväxtmarknaderna inte är med. De utgör ju endast ca 10% och är enkelt att komplettera med om man vill.

Deras argument är felaktigt. De hävdar att eftersom många investerare lägger mer än 50 % av sina investeringar i Sverige, så skulle 20 % av portföljen vara en “okej” siffra. Men baserat på vad? Sverige utgör inte ens 1 % av den globala marknaden. Home bias kan vara fördelaktigt i viss mån, men att lägga 20 % – alltså en femtedel – av sitt kapital i Sverige är en dålig strategi. Det begränsar diversifieringen och ökar risken, eftersom man exponerar sig för en mycket liten del av den globala ekonomin. Danmark och Finland har inte home bias, så varför ska vi svenskar ha det?

De flesta stora svenska företag är ändå verksamma utomlands, så det handlar inte om att Sverige blir rikare genom inhemska investeringar. Att hålla fast vid ett så begränsat perspektiv innebär att man missar stora möjligheter på andra internationella marknader. Det är bättre att sprida sina investeringar över en större global marknad för att minska risken och maximera avkastningen på lång sikt.

• Globalt: 70-80%
  • Småbolag globalt: 10%
  • Tillväxtmarknader: 10%
  • Sverige: 0-10%

@Lysa

2 gillningar

Lite besvärligt att Handelsbanken Global Småbolag Index inte finns på SAVR.

Portföljen får bli

• SAVR Global 85%
  • Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 5%
  • PLUS Allabolag Index 10%

Eller något i den stilen. Eller vad säger ni andra? Jag är inte så sugen på att köpa andra ETF med courtage, så enklast är väl att stryka småbolagsfonden.

4 gillningar

Lysa pratar alltid om att “keeping up with the Joneses” är så viktigt, så hur argumenterar Lysa tvärtom när de har intervjuer i Danmark och Finland? :thinking:

3 gillningar

Jag har för mig att SAVR brukade ha SHB Gl Småbolag index tidigare. Minns jag fel? Vet någon varför den togs bort?

Det stämmer, den fanns förut - till viss rabatt också

Tror bara man kunde äga den hos SAVR om man hade flyttat den dit från en annan bank. Gällde alla Handelsbankens fonder. Kanske är det fortfarande så, jag vet inte…

Vi har mycket riktigt haft fonder från Handelsbanken på vår plattform tidigare, men de har tyvärr själva valt att inte längre finnas tillgängliga hos oss.

Mvh,
Emma på SAVR

5 gillningar

Se gärna dessa trådar:

Samt resonemanget från Kenneth French:

Samt även dessa:

2 gillningar

@SAVR

Hej Savr!

Jag har sparat större delen av mitt kapital hos Avanza och har nu börjat flytta över till er med tanke på dom rabatter ni har på samma fonder via Avanza.

Några frågor:

• Har ni historiskt ändrat rabatterna på era fonder? Eller har dom varit samma. Dom fonderna jag tänker på är:

• Plus Alla Bolag Sverige

• Plus småbolag Sverige

• DNB Global Indeks S

• Spiltan investmentbolag (global + Sverige)

• AMF Småbolag Sverige

• Finns det en risk att ni ändrar rabatterna på era fonder framåt när ni växer och får in fler kunder? Eller kan ni garantera att rabatterna är samma framgent.

• Kan er plattformsavgift komma att ändras eller kan ni garantera att den ligger på den nivå ni har idag.

• Finns det en risk att ni tar bort fonder från er plattform, likt Handelsbanken fonderna som ni hade tidigare.

Som svar på @janbolmeson fråga. Jag är en av personerna som kan tänka mig:

Att överge Avanza och byta större delen av mitt kapital till SAVR, men vill inte hamna i en situation där ni i framtiden ändrar spelreglerna.

MVH

2 gillningar

Avanza är bäst.

3 gillningar

Jag har varit med om att rabatter tas bort.
Tyvärr så kommuniceras detta inte till oss kunder utan man sitter där utan vetskap.

Vad kul att du upptäckt oss och vårt erbjudande. Välkommen! :raised_hands:
I normalfallet ändras inte våra rabatter utan är tänkta att hållas på samma nivå. Dock kan vi aldrig garantera att rabatterna på en enskild fond alltid kommer att vara densamma – även om vi alltid strävar efter att den ska hållas på en och samma nivå eller till och med sänkas.

Vi har inte längre någon plattformsavgift, utan har istället infört en avgift för fondsparande på vår plattform. Denna avgift varierar beroende på fondtyp: 0,04 % för räntefonder, 0,06 % för indexfonder och 0,09 % för aktivt förvaltade fonder. Avgiften tas endast ut för fondinvesteringar och inte för likvider eller investeringar i aktier eller ETF:er. Vi har inga planer på att höja dessa avgifter.

Vad gäller vårt fondutbud vill vi alltid kunna ge våra kunder långsiktiga lösningar, och fonderna som finns på vår plattform brukar inte vara på väg bort :slight_smile: Fondbolagen som inte ville finnas hos oss lämnade oss i samband med att vi fick våra egna licenser för ganska precis ett år sedan. Från de kvarvarande bolagen har vi inte fått några indikationer på att de inte skulle vilja stanna, då det för deras lönsamhet inte spelar någon roll om deras fonder erbjuds hos oss eller hos någon konkurrent.

Med det sagt kan vi aldrig garantera att en fond alltid kommer att finnas i vårt utbud, även om vi såklart arbetar för det.

När en fond eller ett fondbolag försvinner från oss är det för att de själva valt att inte finnas tillgängliga på vår plattform. Ofta har det att göra med en konkurrenssituation där fondbolaget helt enkelt inte vill att man ska kunna köpa deras fonder billigare hos oss än hos dem själva.

Mvh,
Emma på SAVR

4 gillningar