K43. SAVR Global by Vanguard | Vad tycker ni på RikaTillsammans?

Kan någon förklara skillnaden i avkastning mellan denna ETF & de tre andra globalfonderna (LF, DNB, AVA)?

1 gillning

Kan det vara så att grafen för etf:en redovisas i dollar, medans de andra redovisas i kronor? Lägg till kronans värdetapp mot dollarn så lyfter säkert frafen för etf:en.

1 gillning

Yes precis så

2 gillningar

SAVR Global by Vanguard diskuteras i tråden. Du jämför med en annan ETF.

Vilket blir annorlunda från Avanza Global eller Lysa eftersom man då främst får dollarexponering?

DNb indeks är mest likt isåfall med tanke på esg exkluderingen på avanza global och DNb har nästan dubbla mängden bolag jämfört med avanza.

Lysa har ju svensk homebias så de är inte likt heller.

2 gillningar

Handelsvalutan är irrelevant förutom gällande växlingsavgifter (gäller ej detta specifika fall då det är gratis växling).

Det är underliggande exponering som är viktigt. I en globalfond står USA för ca 70% så majoriteten av valutaexponeringen är USD.

I nästa led är iofs amerikanska bolag i många fall globala så de växlar tex EUR till USD. Så i det stora hela, på lång sikt. Kan du bortse från valuta vid köp av globalfonder.

Exempel:
EURSEK: 12
USDSEK: 10
USDEUR: 0,83

Värde aktier: 100 USD

Fondvärde i EUR: 100 x 0,83 = 83,33
Fondvärde i SEK: 100 x 10 = 1 000

Din fond i denominerad i EUR är värd 83,33 x 12 = 1 000 SEK

7 gillningar

Har flyttat över rätt mycket till SAVR från Avanza. Har kvar svenska aktier och Avanza Global. Flyttar väl så småning mina svenska aktier med.

Väntar på att @SAVR kan erbjuda KF konton

2 gillningar

Samma underliggande etf ändå?

Tack, tänkte att det kunde vara det.

Skulle det vara ett mervärde om AVA möjliggjorde jämförelse i en och samma valuta?

Olika index, men valuta är den stora skillnaden. En är denominerad i EUR, de andra SEK

1 gillning

Hej!
Vi tar vanligtvis en växlingsavgift för ETF:er, men har valt att ta bort den för denna produkt då vi är övertygade om att FX, ihop med courtage, är en tröskel för många. Vanguard stödjer delvis vår förlorade intäkt vilket inte innebär någon extra kostnad för kund då de täcker bortfallet från sin egen budget.

Mvh,
Emma på SAVR

10 gillningar

Jag hade kanske strukigt “konstiga”, då det skulle kunna ses som att valet någon vill göra anses konstigt, vilket jag tänker kan kännas som ett påhopp. “Va, utesluter du silver? Vad konstig du är!”

För övrigt vill jag bara tillägga att jag tycker du, @janbolmeson , är väldigt tydlig med när du blir sponsrad (om du inte är så hemligt otydlig att jag inte märker det :slight_smile: ) :+1: .

Tack för din förklaring med exempel och tydlig text, nu när jag vet att det är den underliggande exponeringen som är avgörande så känner jag mig trygg i att köpa ETF:n. :pray:

3 gillningar

Framförallt risken för att ligga likvid (t.o.m. bara några dagar) som kan innebära att stora uppgångar enskilda dagar missas.

Det är bl.a. det som gör att jag är obenägen att plattforms-hoppa till tjänster som inte klarar av att flytta värdepapper utan att de likvideras.

Antingen tar jag stor risk om jag flyttar allt på en gång eller så blir det ett enormt arbete över lång tid för att jag måste flytta lite i taget.

Jag har själv alltid jagat billiga alternativ men har kommit fram till att jag inte vill göra det till vilket pris som helst och inte för hastigt.

Det är många positiva saker som kommer att hända framåt på marknaden och jag kan inte flytta ett så stort kapital fram och tillbaka mellan det ständigt föränderliga billigaste och bästa alternativet.

Jag tänker avvakta och se hur det blir med valutakonto på Nordnet/Avanza för KF/ISK samt hur Montrose m.fl. utvecklar sig.

Pris här och nu är viktigt men flexibilitet och flyttbarhet är också jätteviktigt.

T.ex. Fondo och Savr klarar mig veterligen fortfarande inte av flyttar utan likvidering men det kanske beror på vad det är för värdepapper.

4 gillningar

Jag har aldrig handlat aktier eller ETF:er tidigare, bara vanliga fonder. Men med detta värdepapper är jag beredd att ge mig in på ETF:er.

Har dock en nybörjarfråga som jag inte hittar svaret på här på forumet.

Eftersom jag vill köpa denna ETF för långsiktigt sparande, och jag har inget intresse av att försöka timea marknaden. Kan jag då ange en hög köpkurs för att säkerställa att jag kommer till avslut under börsdagen, eller finns det då en risk att jag driver upp priset på värdepappret? Jag vet att handeln alltid sker till “bästa pris”, men finns det ändå en risk att jag med en hög köpkurs driver upp priset på värdepappret? Med andra ord, är det fördelaktig att lägga en så låg köpkurs som möjligt för att inte driva upp priset på ett värdepapper? Ytterligare med andra ord, kan säljarna på något vis se vad köparna är villiga att betala innan dom bestämmer säljkurs?

…och vice versa den dag jag vill sälja mina ETF:er, hur ska jag då resonera för att få mest betalt?

Ber om ursäkt om detta är helt fel tråd för dessa nybörjarfrågor.

2 gillningar

För ETF finns en market maker, en bank eller annat finansinstitut som ställer köp och säljkurser i ETF:en. Den säljkurs och köpkurs du ser är vanligtvis från market makern. Om det är en ETF med stor omsättning kan det vara andra som ställer köp och säljkurser. Enklast är nog att köpa till aktuell säljkurs och vice versa. Men du kan lägga dig under befintlig säljkurs men över aktuell köpkurs och hoppas nån annan än market maker nappar.

Skillnad mellan köp och säljkurs kallas spread. Ju mer handlad ETF är, desto lägre spread. Men market makern är alltid villig att sälja och köpa så du kan alltid få andelar och alltid sälja andelar.

3 gillningar

Men om man vill ha marknadsviktat som typ msci acwi och typ lysa (fast utan 20% sverige) så är jag inte säker på om det blir så mycket billigare.

Om man ska komplettera med typ 10% small cap och 10% EM till 80% SAVR Global

Global Small cap fond ligger runt 1% på SAVR som då viktat blir 0.1% avgift. Etf finns billigare men då tillkommer ju courtage mm. varje gång man köper. Valutaväxling också.

EM blir ju typ 0.3%, 0.03% avgift viktat då det är 10% det med på SAVR.

80%Savr global (0.14%×0.8) 0.112+
10%SmallCap(1%×0.1) 0.1 +
10%EM (0.3%×0.1) 0.03
= 0.24% SAVR avgift vs
Lysa typ 0.3-0.34%.

Någon som har invändningar? Tänker jag fel?

Beror väl på hur mycket man tänker ombalansering är värt? Man kan ju också köpa EM och småbolag där de finns billigt på något annat ställe

Jo precis, så jag landar i att jag gillar hur bekvämt och enkelt det är med lysa.

5 gillningar