K43. SAVR Global by Vanguard | Vad tycker ni på RikaTillsammans?

Håller med dig. Jag tror Pelle är ett troll…

5 gillningar

Ja eller undercover konkurrent :joy:

3 gillningar

Här är det väl dock hela USPen vs underliggande ETF (vilken man också kan köpa på deras plattform?).
Så tänker mig att deras ambition är att alla kommande SAVR * kommer vara prissatta på dylikt sätt vs originalfonderna, som en del av sin modell.

1 gillning

Erbjudandet är suveränt! Men en liten aspekt jag funderar över är deras villkor att om man vid senare tillfälle skulle vilja flytta innehav till annan bank, så behöver samtliga innehav (fonder, aktier, ETF) först säljas av för att pengarna därefter kan flyttas. Vilket ger en skattepåverkan. Vad jag vet har andra banker inte denna lösning?

Rörligheten begränsas därför. Vilket till viss del är förståligt då de såklart vill behålla kunder.

Eventuellt överanalyserar jag. Har någon en annan åsikt eller fundering?

Du kan sälja innan kvartalsskifte och sen köpa igen efter, det ska inte påverka skatten.

2 gillningar

Beror väl på om du säljer i deras ISK, då är det ingen skattepåverkan.

Jag tycker att prismodellen är suverän men deras screener och deras portfölj-vy är inte helt optimal. Här tycker jag att Montrose vinner. De har med aktieanalyser, estimat för olika mätvärden osv.

Du kan t.ex. inte se hur stor andel av din SAVR-portfölj som tex en ETF utgör - du ser bara värdet.

Men som sagt, får de till designen, screener verktygen och portföljvyn så har de en vinnare.

I början av 2025 lanserade nätmäklaren SAVR en ny billig, bred, passiv och global aktieindexfond - något som inte händer varje dag i Sverige. Särskilt eftersom det är en lågmarginal produkt som är bättre för oss sparare än för finansbranschen. Således kom frågan i forumet och communityn - vad tänker ni om fonden?

För tydlighetens skull; SAVR har gett oss en ersättning för att få plats i vårt flöde om fonden, de har inte påverkat innehållet eller det jag säger om fonden. Och nej, jag säger inte andra saker som jag annars inte hade sagt, kolla gärna forumtråden (länk nedan) med ca 80+ kommentarer som säger samma sak som vi. Länk till början av den här forumtråden.

Det som ligger på PLUS-sidan för fonden:

• Billig - inga dolda avgifter, utan det vi betalar är 0.14%. SAVR har tagit bort växlingsavgift vid köp (normalt 0.25%), växlingsavgift vid sälj (normalt 0.25%) och courtage (normalt 0 - 0.25%).
  • Bred - 100 kr i fonden sprids på över 2.000 bolag, vilket är mer än dubbelt mot de flesta andra vanliga indexfonder såsom LF Global (1011), Avanza Global (833), Nordnet Global (690), DNB Global Indeks (1342) m.fl.
  • Ingen exkludering - tyvärr har många vanliga fonder börjat exkludera bolag på ganska subjektiva kriterier, t.ex. försvarsindustri innan 2022, Nvidia 2023-24 etc. Det introducerar ofta en risk man inte får betalt för. Denna fonden är både bred och icke-exkluderande.
  • Det är ingen ny fond - SAVR Global by Vanguard är egentligen bara Vanguards fond: "Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF USD Acc.” med kortnamnet “VGVF”. Det innebär fördelar som att det finns historik och kapital som i sin tur leder t.ex. till lägre skillnad mellan köp- och säljkurs (=spread). Vanguard har ett gott rykte i fondbranschen.

Det som ligger MINUS-sidan för fonden är mer eller mindre att den är en börshandlad fond:

• Inget automatiskt månadssparande - eftersom en börshandlad fond beter sig som en aktie behöver man köpa den manuellt varje månad.
  • Hela andelar - man kan bara köpa hela andelar i fonden som just nu kostar ca 1.200 kr, så det går inte att månadsspara t.ex. 500 kr i månaden (SAVR har andra fonder som t.ex. LF Global om man vill göra det)
  • Spread - det är en skillnad mellan köp och säljkurs, det är dock egentligen inte så relevant vid långsiktigt ägande.
  • Finns bara hos SAVR - jag har svårt att se att t.ex. Swedbank eller Avanza skulle ta in fonden hos sig.
  • Fonden inkluderar inte tillväxtmarknad som exempelvis Vanguard FTSE All-World Acc. (“VWCE”).

Så om vi ska sammanfatta det i ett utlåtande så är det:

Det är en jättebra fond och alternativ till andra globala indexfonder. Är man kund på SAVR och har ett långsiktigt sparande i indexfonder, då bör den ingå i den portföljen. Det är jättebra att den är billig, bred och icke-exkluderande - vi skulle behöva flera sådana fonder. Det är dessutom en bra instegsfond om man vill börja prova på och köpa börshandlade fonder ETF:er.

Det som jag själv är nyfiken på är om det är tillräckligt för att få någon att t.ex. byta från en storbank med sämre fonder till den här fonden? Jag kan dock utan problem säga att om man blir kund på SAVR så bör den ingå i det långsiktiga sparandet.

Avslutningsvis: allt sparande i fonder innebär en risk, även så i denna. Värdet på fonden kommer att öka och minska varje minut börsen är öppen. Det finns en teoretisk risk att kunna förlora allt insatt kapital i fonden. Man ska inte investera pengar man inte har råd att förlora. Ett sparande i denna fonden är lämpligt vid en sparhorisont om mer än 5 år. Vi äger Vanguards börshandlade systerfond VWCE sedan tidigare. Vi har inte pratat om SAVR:s fond tidigare och vi har fått ersättning för kortavsnittet. Frågor? Skriv gärna en kommentar.

//Jan

Titta, läs eller lyssna på hela avsnittet

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan:

Du kan även lyssna på det som avsnitt kortpodd 43 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster)

Du kan även läsa en AI-skapad transkribering av avsnittet nedan. Det innebär att den kan innehålla fel och är inte ordagrann.

Visa hela transkriberingen

Vad tänker ni om den nya globala indexfonden Savr Global by Vanguard? Det var en fråga i Rikatillsammans forumet häromdagen och i denna kortpodd så tänkte jag gå igenom lite fördelar nackdelar skillnader mot vanliga indexfonder och lite vad jag själv tänker kring den. Men för tydlighetens och transparensens skull, jag äger och har ägt den här underliggande fonden sedan tidigare och jag har också fått betalt och spons av Savr för att marknadsföra den här fonden lite, att prata om det så som jag gör nu.

Och de har inte haft någon påverkan på innehållet och om du mot förmodan tänker så här nu säger Jan andra saker bara för att han har fått spons så kan du gå till Rikatillsammans forumet och kolla de hundra inläggen vi har kring fonden att det är inget liksom påhit utan detta är ganska mycket samsynen i RIkatillsammans-communityn och håller du inte med skriv i kommentaren alltså tar vi det därifrån för då är jag så här genuint nyfiken Med det sagt så tänker jag så här att Savr är ju en sån nätmäklare som man kan bli kundus och köpa och månadsspara i vanliga fonder Det har de kunnat göra ganska länge.

Men nu då i början av 2025 så lanserade de den här nya globala aktieindexfonden Savr Global by Vanguard. Som går i linje med det som jag gillar som är med forskningen att den är liksom den är bred den är billig den är global den är passiv och jag kan säga så här det är inte varje dag det lanseras en global indexfond eftersom de här indexfonderna som äger alla bolag i hela världen i alla branscher alla storlekar är ju.

Ofta det som kallas för lågmarginalprodukter och det är inte det som finansbranschen tjänar majoriteten av sina pengar på så därför brukar det vara ganska sällsynt att det händer någonting på indexfondmarknaden och därav nyfikenheten i communityn därav också den här… Den här videon eller kort på den och fördelen då med den här fondäten är om vi tar det första att den är billig så är avgiften 0,14% per år så att investerar man 100 kronor så betalar man 14%.

Är i förvaltningsavgift, där är ingen avgift för courtage, där är ingen avgift i plattformsavgift där är ingen växlingsavgift och detta gör det också intressant för att jag kommer prata om detta att detta är en så kallad börshandlad fond och de är lite annorlunda från de vanliga fonderna genom att en sån här börshandlad fond eller ETF som står för Exchange Credit Fund De handlas ungefär som ett värdepapper, som en aktie som prissätts hela tiden.

Problemet hos många andra aktörer med den här typen av ETF är att de handlas i en annan valuta och när man köper dem så betalar man en växlingsavgift på ofta Då 0,25% både då när man köper det och när man säljer dem och här ska liksom Savr ha pluspoäng för att det är ingen växlingsavgift och de tar inte heller betalt för själva transaktionen vilket också många andra banker gör så att i detta fallet så det jag gillar liksom som plusnummer ett är att den är liksom ren.

Fördelar med fonden
Du betalar bara de här 0,14 procenten i årlig avgift. Och sen det som jag också då gillar är att den är också ren på det sättet att det är inga konstiga eller subjektiva uteslutningar av bolag till följd av att man har olika kriterier som man har hittat på. Vissa hållbarhetskriterier eller att det ska vara etiska eller sociala Aspekter och då kan man liksom vid första anblick tycka såhär borde inte man ha med de här till exempel kriterierna, blir det inte en bättre fond och jag är såhär nja, forskningen är ganska tydlig att så fort man avviker Från att äga allt, det vill säga att vi börjar minska på antalet bolag så tar man för det första en risk som man inte riktigt får betalt för.

För det andra så kan det leda till sådana här konstigheter som ledde till exempel att under 2023 så var det till exempel en annan typ av indexfond på den svenska marknaden som inte hade med Nvidia som under 2023-2024 liksom… Exploderade i utveckling och sen när folk blev syra ja men då lät då la man till den sen förtäller jag ibland nej men vi la inte till den för att folk var syra vi skulle gjort den i alla fall men då är första frågan varför var den borta i första laget sedan en annan sån här grej som många för var såhär nej man ska inte investera i vapen Och sen kom 2022, Rysslands invasion av Ukraina och de flesta av oss här i Sverige konstaterar att försvarsindustri är kanske bra att ha särskilt om man värnar om demokratin och man tycker att frihet är någon som är eftersträvansvärt och bra.

Så på det här sättet så jag personligen ogillar att man gör de här exkluderingarna eller filtreringarna utan jag vill ha en fond för Som är så bred som möjligt som inkluderar så mycket som möjligt. Och tar man då till exempel den här då Savr Global som då investerar i en underliggande fond som vi kommer prata om sen som heter då Vanguard Developed Markets Så har den över 2000 innehav så att köper jag den här fonden för en hundralapp så kommer den här hundralapp spridas på över 2000 bolag.

Vilket ska till exempel jämföras med en annan av mina favoritfonder som vi hade med på vår lista med bästa fonderna 2025 till exempel Avanza Global som har lite över 800 bolag Länsförsäkringar Global som tidigare hade över 1500 som nu är nere på 1000 bolag eller till exempel Nordnet Global som ligger på typ 690 eller 700 bolag så att du har nästan dubbelt så mycket Mycket innehav som då de andra indexfonderna som vi brukar prata om och jag tycker detta är då positivt för det är mer i linje med forskningen och detta i sin tur gör också att koncentrationen mot de största bolagen blir ju mindre att ibland så är det inte en risk att det är så mycket exponering mot USA eller liknande och det säger sig själv Att exponeringen per bolag blir ju mindre ju fler bolag vi tar med.

Så det tycker jag också är en sån här positiv sak Och sen detta som jag sa att den här Savr Global by Vanguard då får man också lite nyster i det. Så vad är det Savr egentligen har gjort då? Jo så Savr har då skapat en fond som bygger på den underliggande fonden från Vanguard som heter Vanguard FTC Developed World Usits ETF.

Så man har tagit den här fonden som har ganska mycket historik som förvaltar jättemycket pengar som finns hos andra aktörer i Sverige absolut. Så Savr är inte unikt att de har hittat på något som ingen annan har hittat på utan de har bara paketerat denna på ett sådant sätt att det blir lägre avgift Där blir ingen växling, där blir ingen courtage och liknande.

Den andra fördelen genom att man bara har paketerat den här andra Vanguard fonden är att man kommer åt Vanguard och Vanguard är ju ett av världens absolut största och jag påstår då bästa sådana här indexfondbolag Så att det är ju positivt Vanguard fantastiskt varumärke och detta leder också till att det finns ju jättemycket pengar i den här fonden direkt från början och det leder också till den här börs jag sa att detta är en fond som handlas som en aktie över börsen och det innebär ju att skillnaden mellan köp och säljkurs blir ganska låg Eftersom det sker mycket handel det är liksom mycket kapital i den här fonden så att det är också en sån där bra sak.

Nackdelar med fonden
Tittar vi lite på nackdelar för de finns ju också, så skulle jag säga så här att en av nackdelarna är Är att detta är just den börshandlade delen Och att det är börshandlad kommer då med vissa då liksom vi har pratat om vissa fördelar men även vissa nackdelar Som vi tar den första nackdelen är ju att det inte går att automatiskt månadsspara i den Så att till exempel en vanlig sån här fond som vi brukar prata om i vanliga fall Där kan man månadsspara från 100 kr och man kan göra det automatiskt Automatiskt varje månad.

Det går inte med en börshandlad fond. Eftersom då den måste köpas i hela enheter och en sån här hel enhet som jag spelar in den här videon ligger på typ 106 euro vilket innebär att den minsta beståndsdelen i den här fonden andelen kostar då minst ungefär 1200 kronor. Så att på det sättet för dem som har det minsta sparandet där man sparar 100 kronor i månaden i andra fonder Antingen om man gör det i Savr, för de har ju vanliga fonder också, typ de här länsförsäkringar global eller liknande.

Så går inte det. Så att tröskeln att liksom spara i denna kontinuerligt är lite högre. Sen kan man också göra så att man köper denna och sen månadssparar man i en annan fond. Så där finns ju massa möjligheter att lösa det. Och sen det tredje då som redan varit inne på är att det är en viss skillnad mellan då köp och säljkursen Och detta är inte unikt för denna fonden utan det handlar ju om de här börshandlade fonderna.

Sen finns det ju massa fördelar med att fonden är börshandlad Den prissätts hela tiden. Den kan handlas liksom på dagen. Du kan köpa den på klockan tio på förmiddagen och sälja den på klockan tolv. Även om det är något jag absolut skulle avråda från för tanken är fortfarande att detta är en fond man köper på fem, tio års sikt eller mer.

Och… Ja några andra liksom så här att avgifterna är låga det är en fond som funkar för att investera för många i olika länder så att vi har ju ofta liksom större möjligheter med de här börshandlade fonderna så att om jag ska börja liksom runda av och ge något Betyg för den här så skulle jag säga så här att den står sig absolut jättebra mot andra indexfonder.

Detta är också anledningen varför jag har börjat liksom så här köpa en del av de här Vanguard fonderna sedan tidigare innan då Sivo också lanserade detta i min pension. För just liksom pensionen är den som jag fortfarande tar hos en fondrobot Det jag också tycker är superbra är att detta är liksom en av de första Bra introduktionerna till börshandlade fonder för att Även om detta har funnits i många år så har jag varit skeptisk till att prata om börshandlade fonder.

Just för att det alltid kommer massa dolda avgifter där kommer kortage alltså Avgiften när du köper och säljer, där är växlingsavgift där är plattformsavgift, alltså det är en massa andra otransparenta grejer medan med denna har då Savr bekräftat till mig och till andra i forumet att denna kommer även i fortsättningen vara ren på detta sättet att det är 0,14% det vi betalar och den avgiften är ju lägre.

Än många av de andra fonderna som vi brukar rekommendera. Och i kombination med att det inte är någon sån här ESG-filter. Så tycker jag att denna står sig väldigt, väldigt väl. Helt enkelt. En annan då, om man ser det som feature här. Vissa kommer ju tycka att detta är en nackdel. Är ju att denna fonden av förklarliga skäl bara erbjuds på Savr.

Jag har ju jättesvårt att säga Swedbank Ta in en fond som heter Savr Global by Vanguard. Särskilt när det är en sån här fond som är väldigt billig- vilket gör att intjäningen på den är ganska låg. Så jag tror att frågan detta till syvende och sist kommer ner till- för många är så här, det är en jättebra fond.

Sammanfattning
Är man kund på Savr sedan tidigare så tycker jag att den är klockren. Då bör den ingå i ens portfölj Om man liksom vill ha ett sparande enligt forskningen enligt då liksom ett långsiktigt perspektiv man är medveten riskerna Den bör liksom ingå För någon som inte är kund på Savrs så blir det ju frågan man får ta ställning till Vill jag lämna den egna banken för att få tag på den här kanske bättre fonden än jag har på På storbanken.

Och det är en sån fråga som jag faktiskt är så här genuint nyfiken på som egentligen kanske inte handlar så mycket om om fonden så att liksom så här slutligen om jag också ska säga någonting Kring risk för att det måste man alltid göra när man pratar om investeringar så fonden är ju absolut inte riskfri utan detta är ju en fond som har investerat i aktier det innebär ju att värdet kommer att öka och minska över tid och att i värsta fall även om det är statistiskt osannolikt så skulle man kunna teoretiskt förlora det insatta Kapitalet och liksom också det här historiska avkastning är inte en garanti för framtida avkastning och man bör inte investera pengar man inte har råd att förlora.

Sparhorisontmässigt är detta för ett långsiktigt sparande, alltså 5-10 års perspektiv på det här. Med det sagt så tänkte jag att det var väl mina spontana tankar och det var också en försök till sammanfattning av tankarna från Rikatillsammans-communityn. Och jag blir ju naturligtvis supernyfiken Håller du med i den här genomgången eller har du en annan åsikt?

I så fall vilken? Så skriv gärna i kommentarerna och så tar vi det därifrån. Så tack för att du lyssnar och följer så ses vi!

12 gillningar

Bra. Kan dock vara värt att förtydliga att utvecklingsmarknader inte är med i indexet som fonden följer :wink:

4 gillningar

Jag kan tycka att det är en skyldighet av oss som konsumenter/köpare att faktiskt bemöda oss att byta till ett bättre erbjudande när det dyker upp. Vill man ha icke-esg ”fond” men inte flyttar dit bäst erbjudande finns utan fortsätter investera sitt kapital på dyra plattformar med ESG gör vi ju oss alla en björntjänst och motverkar konkurrensen och det vi faktist vill ha

11 gillningar

Om ETFen inte har en växlingsavgift, vem står då för den, för kostnaden måste väl någon ta då växling av pengar brukar kosta för någon?

Högre spread för att täcka kostnaden?

Är det någon här som räknat på vad blir
Low price- high price- fair value.
Nu uppe kring 108, vad är year target mån tro.

TER/årlig avgift ligger ju 0,02% dyrare än underliggande ETF:en och sen är det ju ett samarbete mellan SAVR och Vanguard. Finns ju liknande ETF:er d.v.s. som täcker utvecklade länders börser utan tillväxtmarknader och småbolag med lägre avgift med så det finns ju ställen att finansiera från. Lite rabatt från Vanguard? Låg marginal för att locka in folk till plattformen från SAVR kanske?

Några som tänkt byta från DNB Global Indeks till denna? funderar seriöst på detta men krångligt när mitt sparande i DNB Global ligger hos en annan aktör och allt då måste säljas och pengar flyttas i två steg :thinking: , har SAVR “riktiga” konton som man kan föra över till direkt?

Du kan flytta ditt ISK och de har DNBs fond till bättre pris. Ett lättare alternativ är ju dock att lägga framtida investeringar där och bara sitta kvar med DNB och sälja denna först om behovet skulle uppstå

Hur ägde den har ETF fonden? Vad detta via Avanza, som inte längre har den tillgängligt?

1 gillning

Tack för info! :muscle:

Finns här (VWCE):

1 gillning

Jag är redan kund på SAVR, har haft min aktiva fondportfölj där som jag beslutat att avveckla nu till årsskiftet. Tänkte skifta till Lysa Bred men nu blir jag osäker, det kanske är bättre att stanna hos SAVR och lägga allt i den här fonden - det borde väl innebära ungefär samma sak (bortsett från att jag då inte har homebias och tillväxtmarknader)?

Att fonden handlas i EUR, innebär det inte att jag utsätts för valutarisk? Typ om jag köper för 100k och euron tappar 50% mot kronan, då har jag bara 50k kvar antar jag, samma sak skulle väl inte hända hos Lysa?

Eller är det något jag inte förstår med ETF-handel kanske? Det ser ju ut som att man skulle ha tappat mycket jämfört med Avanza Global under de senaste åren om man köpte den underliggande fonden till SAVRs fond istället.

1 gillning

Köper du en fond räknas valutaförändringen med i utvecklingen men du får räkna till den själv på ETF:er. Valutarisk får du oavsett varför du inte kan jämföra graferna rakt av. Den handlas dock i eur och har 70% innehav i usd så du får typ ”risk” utifrån alla tre då

1 gillning