K43. SAVR Global by Vanguard | Vad tycker ni på RikaTillsammans?

Jag överväger att lämna avanza och Storebrand Global All Countries för denna.

5 gillningar

Den tidigare plattformsavgiften på 0,09 % är bortplockad sedan augusti i år och ersatt av en årlig avgift på 0,04-0,09 % beroende på fondtyp. Denna avgift är inräknad i den totala avgiften för varje fond.

Vi tar inte ut någon liknande avgift för likvider, aktier eller ETF:er på vår plattform.

Mvh,
Emma på SAVR

2 gillningar

Släpp sargen och kom till oss! :wink:

9 gillningar

@SAVR Finns det någon möjlighet att ni skulle erbjuda portföljbelåning?

Det är enda anledningen till att jag håller i sargen :slight_smile:

8 gillningar

Samma här!

2 gillningar

Hej,

Om jag förstår dig rätt, betyder detta då att totala avgiften för till exempel storebrand global all countries A sek är och bli exakt 0,23% hos er? Dvs det adderas inte på eran plattformsavgift/fondavgift på 0,04% ovanpå detta alltså 0,23+0,04=0,27%?

Är de bra eller dåligt? Kan man lägga upp ett månadsparande?

Kan man lägga upp månadssparande på SAVR GLOBAL?

Funderar på att köpa denna ETF som ett ställningstagande mot ESG hysterin och visa att det finns en marknad för dessa ETF:er.

Testade på SAVR appen men insåg att den lägsta inköp summan är på ungefär 1000 kr. Det får bli ett senare tillfälle för köp.

4 gillningar

Noterar att SAVR har ett erbjudande som annonseras via Facebook och iallafall ser bra ut. Är det bra på riktigt eller finns det några hakar? Jag menar nu främst gällande erbjudandet i sig. Att SAVR exempelvis inte erbjuder portföljbelåning är givet.
https://fb.watch/x1yx77MHBV/?

Inlägg ihopslaget från en annan tråd. /Mod

Helt ärligt tycker jag DNB GLOBAL INDEKS S är bättre. De ingen större skillnad mellan dessa två förutom att savr global är börshandlad och lite billigare och har lite mer aktier.

Bättre på vilket sätt?

Det låter som att SAVR Global är bättre enligt kriterierna du själv sätter upp?

PS.
jag la för övrigt en order på en andel. Konkurrens behöver uppmuntras i den här branschen där både Avanza och Nordnet tjänar alldeles för mycket pengar.

10 gillningar

savr är bredare och ej esg, (precis vad forskningen vill ha) billigare avgift då (helt utan courtage och växlingsavgift), så vilka variabler syftar du på när du säger dnb är “bättre” ?

4 gillningar

Vad är skillnaden att köpa den här och vanguard global hos levler förutom lite högre avgift?

Det är precis detta som gör att jag allvarligt kan tänka mig köra SAVR. ETF:er är roligare då man kan köpa/sälja direkt och inte behöver vänta flera dagar för transaktioner ska gå igenom. Blir lättare att köpa “dipdagar”. Det har alltid varit courtage och växling som gjort att jag kör vanliga fonder för det mesta men nu börjar jag bli riktigt sugen på att köra ETF:en på SAVR eftersom mitt största innehav är just en global fond

7 gillningar

Ja, en av de större trösklarna för “vanligt folk” att köpa etf:er försvinner ju här :slight_smile: :+1:

4 gillningar

Ser inget unikt ISIN-nummer… dvs ingen egen fond ?

Är det verkligen en ny fond/ETF som matar till Vanguard ETFen, eller är det bara en tillfällig kampanj där man lockar in kunder att få köpa Vanguards ETF utan köpavgift just nu

3 gillningar

Spännande ETF! Vilken valutaspread fick du på köpet hos savr? savr skriver ju att det inte utgår courtage eller valutaväxlingsavgifter, så jag antar att även valutaspreaden bör vara nära noll.

Lös porföljbelåning under Avanzas rabattnivå 1 på 1,99% och lös att det inte tar 2 veckor att ta ut kapital hos er - så kan jag garantera er att det kommer bli massflykt från Avanza

5 gillningar

Hur blir det med skatt på utdelningar om den har Irland som “skattehemvist” eller det är skillnad när det är ETF?