Tror inte jag kan veta något sådant än eftersom börsen är stängd och det ligger bara en order och väntar, men jag återkommer.
Frågan om varför valutan i SAVR Global är i euro är relevant, eftersom det innebär att man måste lägga ut betydligt mer pengar i SEK för att köpa en andel, vilket kan vara ett hinder för många. Om fonden istället var i SEK skulle det bli enklare att investera, och en andel på runt 1200 kr skulle kännas mer överkomlig för fler.
SAVR Global är en intressant ETF som liknar en vanlig global indexfond, särskilt när tillväxtmarknader inkluderas. Den är något billigare och möjligheten att handla snabbare via SAVR är en fördel, men det går troligen inte att månadsspara i den just nu.
Det är ändå ett bra första steg, och förhoppningsvis kommer fler liknande produkter framöver.
Dessa fonder fungerar fortfarande;
DNB Global Indeks S 90%
DNB Global Emerging Markets Indeks S 10%
Viktat genomsnitt pris: 0,22%
Det finns inte mycket att anmärka på, det är bara att investera i dessa och sedan logga ut.
@pelle_dunder På Fondo får du DNB Global Indeks S för 0,11 procent i avgift. Mindre ESG än Avanza Global och nästan lika låg avgift. Jag har båda men lägger mer i DNB.
Litar inte på Fondo, gillar Avanza.
Du kan välja upp till investerarskyddet 250000 kr så får du de tillbaka om det går snett för Fondo.
Av vilken eller vilka anledningar? Vad är det som gör att du litar på avanza mer?
![]()
För att Avanza känns mer nära hjärtat, man vet vad man får.
Är det att SAVRs ETF handlas i EUR som gör att den underpresterar exempelvis Avanza Global?
Bortsett från valutafrågan, varför skulle man köpa SAVRs nya ETF över Avanza Global (som har ännu lägre avgift)?
Kanske för att man gillar att det är en börshandlad produkt?
Ingen godtycklig ESG uteslutning.
Allmän fråga till er alla. Är det någon som vet om fondplattformsavgiften tillkommer ovanpå avgiften som står på SAVR för respektive fond. Till exempel för storebrand global all countries, betyder detta då att totala avgiften för till exempel storebrand global all countries A sek blir totalt exakt 0,23% hos SAVR? Eller adderas plattformsavgift/fondavgift på 0,06% (indexfond) ovanpå detta alltså 0,23+0,06=0,29% blir den totala avgiften?
Nej, det tillkommer ingen plattformsavgift. Den är borttagen.
Ja, det är på grund av att ETF:en visar sin utveckling i EUR.
Skulle säga enkelheten i att den är börshandlad, mindre ESG & att den är bredare.
Jag tror att du missförstår mig. Kommer avgiften på 0,06% läggas ovanpå på totala avgiften som står på respektive fond? Se bild nedan.
Själv kör jag VWCE på Avanza för mitt långsiktiga. Jag vill ha det till att den har med utvecklingsländer och ingen ESG. Billig men såklart valutaväxling på köp och sälj (men håller man den LÄNGE kryper ju den avgiften snabbt ner utslaget per år). ”Bara” 65% USA. Tänker jag fel?
besvarades tidigare:
Ok men då är ju SAVR otroligt prisvärt jämfört med andra aktörer!?
Jag gör precis som du men blir lite sugen på att gå över till SAVR Global. Nackdelen med SAVR Global är som du skriver att den exkluderar tillväxtmarknader. En annan risk med SAVR Global är att vi inte vet hur länge det kommer att vara courtagefritt och fritt från växlingsavgifter.
Vill man inte investera i tillväxtmarknader så är SAVR Global ett smart alternativ men då går man ifrån marknadsvikt.
Ett alternativ är att köpa SAVR Global + någon ETF för tillväxtmarknader men då bör man ombalansera och hålla koll på hur många % som är rimligt att ha utifrån marknadsvikt.
Jämförelse:
VWCE
VGVF (SAVR Global)
Så du får 1500 fler bolag i VWCE och mer än 4 gånger större summa förvaltade tillgångar (AUM). Enligt forskning och många tyckare så är det värt att diversifiera så mycket som möjligt. Största fördelen som jag ser det är att du inte behöver tänka på marknadsvikt utan du köper “hela höstacken” (förutom småbolag), vilket motsvarar 90-95% av marknaden.
Om vi kunde få VWCE utan courtage och växlingsavgifter vore det det självklaraste valet utan tvekan (förutsatt att man har råd/möjlighet att handla i hela andelar).
Nej jag stannar nog hos Avanza och kör VWCE tillsvidare. ![]()
Kommer detta erbjudande finnas tillsvidare eller är det en tidsbegränsad kampanj?
Hej!
Som du säger så är detta en existerande Vanguard-ETF (Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF - (USD) Acc.). Skillnaden är att du köper den utan courtage och växlingsavgift hos oss.
SAVR Global by Vanguard är ett långsiktigt produktsamarbete mellan SAVR och Vanguard för att ge investerare tillgång till en billig global indexprodukt. Vi har tillsammans valt att ta bort såväl courtage som växlingsavgifter från denna fond och vår plan är att instrumentet ska fortsätta att handlas som det gör idag.
Ha en fortsatt fin dag!
/Emma på SAVR