Jag sitter med min aktieportfölj som jag är nöjd med, men funderar likt det JFB skrev att lägga till kort räntefond för att temporärt parkera större summa utan att krångla till det med ytterligare bank osv, för det är just tanken med en sån ev. placering för mig.
AMF Räntefond Kort är väl ett solklart val, men vad anser ni om Fidelity US Dollar Cash A-DIST-USD?
Samma risk och bara en bråkdel dyrare avgift, men men betydligt bättre avkastning på 3 och 5 år, om vi leker med tanken att jag kan avvara pengarna där såpass länge.
Är ju i USD valuta dock, är detta en nackdel att den inte är i SEK och att jag bör undvika denna och köra AMF istället?
En risk är ju att avkastningen du ser egentligen beror på valutorna, att dollarn har stärkts gentemot kronan. Kan ju gå åt andra hållet, att kronan stärks, och då tappar en sådan fond i värde.
Ska man parkera pengar för kort sikt i kort räntefond som alternativ till sparkonto så bör det vara i SEK, precis som Mattias skriver. Valuta kan göra att det plötsligt går ner vilket ju inte är det man vill för ett ”sparkonto”
Sen bör man väl ha det på AF/Depå för att inte riskera dra på sig onödig skatt. Schablonskatt 0,88% kan bli högre än 30% på vinsten på AF.
Lämpliga korträntefonder för mig är
AMF Kort
Storebrand Kort
SEB Likviditet
Men jag föredrar absolut AMF om man har det behovet.
I övriga portföljer med 3++ år sparhorisont har jag enbart obligationsfonder. The usual suspects av mellanmjölks obligationsfonder.
Tanken är att ha en del av kapitalet i korträntefond som komplement till sparkonto med ränta. Har i nuläget 3% av mitt kapital i form av länsförsäkringar globalindex fond på ISK. Planen är att köpa in mig i globalindex stegvis och ha en högre andel där
Hej.
För några år sedan använda jag en sån go excel-ombalanseringsmall för Rika tillsammans-portföljen. Då köpte jag som räntefonder: iShares $ Treasury Bond UCITS ETF, korta, lång, mellan. Sedan har jag inte rört den portföljen så mycket.
Tycker ni att jag nu skall sälja dessa och istället köpa AMF kort och mix?
Är avkastningen i grafen på Avanza efter avgiften dragits? Isåfall har Danske invest kortränta slagit amf kortränta trots högre avgift. Hur kommer det sig att Storebrand kortränta har en så jämn och fin kurva utan hack? Den verkar otroligt stabil och aldrig dippa.
Avkastningen skiljer beroende på skillnader i risk. Något lägre kreditvärdighet och något mer företagsobligationer ger oftast något högre avkastning inom samma duration (längd på lån).
Vad jag förstått så går korträntefonder i dagsläget bättre än sparkonton med ränta. Snart sänker resurs bank till 2.90%. Kortränta har gjort över 4% senaste året vad snittar korträntefonder under perioder med låg ränta i vsnliga fall? Kan nan förvänta sig 4% årligen eller är det bara tillfällig boost?
Korträntefonderna gick väl i princip minus eller runt noll senaste perioden med låga räntor och minusräntor. Att räkna med 4% tror jag är väldigt högt räknat för en kort räntefond med låg kreditrisk.
Vi sjunkande räntor så går fonderna bättre, vid stigande räntor sämre. Med vid stillastående låga räntor lär de inte vara särskilt avkastande tänker jag.
Korträntefonder har väl något lite högre risk än sparkonto med insättningsgaranti.
Senaste året har man väl kunnat få 3+% ränta på sparkonto så kanske rimligt att korträntefonder gett något mer.
Nu har ränteläget sjunkit så min gissning är väl i nuläget att nya normala är lite drygt 2% på sparkonto och kanske 2,5-3% på korträntefond beroende lite på inriktning.
Man ska ju inte använda varken sparkonto eller korträntefonder för avkastning på längre sikt, eller ens att slå inflationen, utan för att parkera pengar kortsiktigt (förutom buffert som är mer långsiktigt)
Frågan är när korträntefond på ISK är ett bättre alternativ än sparkonto för den som idag inte har någon ISK alls ?
(med 150000/300000 skattefrihet i åtanke).
Ja i ett sånt specialfall, inget ISK kapital, så blir ju avkastningen skattefri och därmed borde väl ISK med korträntefond vara att föredra före sparkonto, så länge man accepterar den något högre risken (om än låg) och håller sig under skattefria gränsen. Tänker jag
Men sparkonto/korträntefond är ju ändå kortsiktigt sparande i min mening annat än buffert (inkl pensions/FIRE buffert då )