Hur funkar det egentligen med skattefritt på isk? Låt säga jag sötter in 140 000 kr på isk och de ökar till 150 000 kr med korträntefond. Kan jag då ta ut dessa 150 000 kr utan att betala skatt? Om jag sedan sätter in 150 000 kr igen och köper globalindex med dessa pengaf. Får jag skattefritt på dessa 150 000 kr igen?
Skatten på ISK beräknas kvartalsvis och baserar sig på värdet i början på kvartalet plus insättningar under kvartalet. Uttag påverkar inte skatten.
Om du t ex sätter in 150 000 och placerar dessa i turbokrypto som nästan omedelbart ökar till 250 000 och du tar ut pengarna innan nästa kvartal börjar blir det skattefritt. Om du däremot låter pengarna stå kvar på kontot får du skatta för 100 000 kommande kvartal.
Ja
Det beror på om det är samma kvartal eller om det har hunnit passera ett kvartalsskifte under tiden.
Om allt sker under samma kvartal kommer det att räknas som att du har 290 000 på kontot det kvartalet och du behöver alltså skatta för 140 000
Den slutliga skatten är dock per kalenderår och exakt vad som händer om man vissa kvartal går över gränsen på 150 000 medan man andra kvartal ligger klart under gränsen vet jag inte.
Är Spiltan räntefond Sverige bra? Låg avgift på 0.10%. Verkar som den rekommenderades förr i tiden men inte längre?
Jag har den som en liten del i ett stort räntepaket. Den är mer känslig för svängningar jämfört med andra kandidater, men ska nog hålla även på kort tid.
Den låstes under covidkraschen bland annat. Den består främst av företagsobligationer och visade sig väl ha lite högre risk än vad man generellt trodde från början.
Är det någon som tänkt att byta en globalindex fond till en kort ränte fond under tid börs världen som det är med hjälp av Trump mm.för att undvika följa med en ännu djupare nergång. Man kan väl byta tillbaka när det har stabiliserat ? Detta gärna min tjänstepension.
Tusen tack för olika kloka åsikter!
Nej det har jag inte tänkt. Undviker marknadstajming. Hur långt har du kvar till pension?
Tack för åsikt! 7-10år, det beror på mig själv. Under 5 år borde en björn marknad har tagit igenom och återhämtat sig om det blir nu i det värsta scenariot. Men samtidigt är jag ganska nöjd med de avkastning som jag har fått under gångna år. Så tänker kanske vara smart att säkra pengarna i kort räntefond ett tag, speciellt USA ingår ju nästa 70 % i en global index nu , lite tveksam till att de kan fortsätta så starkt som tidigare, självklart det är bara en känsla . ifs det skulle har gjort för ett par månader sen kanske?
Vill gärna lyssna på fleras åsikter!
Har en trevlig helg!
Jag förstår inte varför folk sitter kvar under en nedgång och oroliga tider. Är säkrare kliva över till korträntefonder tillfälligt och sen gå in igen bara. Då undviker man iaf att förlora pengar vilket bör vara prio 1. Att missa lite av en ny uppgång är inte hela världen. Jag undviker hellre att förlora pengar än är girig och gapar efter mer.
När börsen faller tjänar man på att ha pengarna på sparkonto med ränta.
Om man investerar efter marknadsvikt då, 20-25 års sparhorisont och köper regelbundet inklusive dippar och får billigare och fler andelar för samma summa?
Borde man inte bli en vinnare över tiden då? Eller ska man sitta med hängslen, livrem och räntefonder i 25 år och missa vad som troligen blir mycket avkastning?
Jag tänker faktisk lite som du . Har därför bytt 50% till kortränta , inte för att det är rätt bara för lite välmående . Vill hellre har mindre vinst än stor förlust. De som sitter stil har säkert rätt i slutändan. Nästa gång kommer in ska ta en fond /ETF som följer ACWI på riktigt.
Tack för åsikt!
Jag kliver hellre av med en del eller allt kapital under nedgångar och oroliga tider. Fast det matematiskt korrekta är förmodligen att sprida ut sina köp och köpa regelbundet under en längre tidsperiod
Kan väldigt lite om räntefonder. Ser att Amf mix rekommenderas. Är det fortfarande en bra räntefond? Vet att man inte ska kolla historiken, men verkar ju gått sådär? Eller vad är anledningen till att den verkar svänga så mycket?
Längre duration än tex AMF Kort och högre risk för ränteändringar…
Val av räntor beror lite på syfte.
Växeldra med aktierna eller separat syfte?
Jag kör en variant för stabilitet och avkastning
Amf Kort 50%
Storebrand Företagsobligation 25%
Spiltan Högräntefond 25%
Får se hur Spiltan presterar, kan hända jag tar lite mer risk och byter Amf mot en annan företagsobligationsfond för att försöka öka årlig avkastning.
Fan, jag vet inte riktigt syftet. Mest att kanske ta lite LITE mer risk än att ha pengarna på ett sparkonto. Sålde av mina rena aktier och slängde in dom i amf kort i väntan på att trycka in det i aktiefonder. Ville mest få ett hum av vad AMF mix var för risknivå, då den kändes väldigt volatil jämfört med den korta. Men tror nog allt jag ligger kvar i den korta och myser ett tag till!
Korttidsparkering så är definitivt Amf Kort bra val.
Jag rör inte min aktieportfölj trots alla nedgångar nu, och köper månadsvis.
Däremot tror jag att jag kan avvara summan jag satt in i räntorna i minst 1 år från övrig buffert, och då försöka få högre årlig avkastning än om de legat på vanligt konto. Så jag är lite på samma spår, dvs tillfällig parkering av kapital i räntefonder.
Är det någon som har räntefonder hos Nordea?
Ingen utav dessa finns hos dem. Den som lockar mest är Spiltan räntefond sverige men har läst dåliga recencioner om denna pga utav corona crashen.
Tanken är att sätta upp en säker portfölj typ 50/50 för förbättrad bolåneränta. Eller bör man köra 60/40 (aktie/räntefond) istället
AMF Mix (och AMF Lång) finns hos Nordea.
Yes, var nog inte specifik nog.
Är ute efter en kort och säkrad räntefond.