K53. Exempel på dåliga båtar man INTE bör sitta still i när hela börsen stormar

När börsen stormar och kontot lyser rött – hur vet du egentligen om du sitter i en båt som klarar ovädret? Är det rätt att sitta still, eller är det naivt? Och hur skiljer man en stabil långfärdsseglare från en läckande jolle när vågorna går höga?

I detta kortavsnitt tar jag avstamp i en enkel men avgörande fråga som vi fick från en av våra följare: “Hur vet jag att jag faktiskt har en bra båt – och inte bara intalar mig det?” Eller omvänt: “Hur ser en dålig båt ut?”

Just nu – i början av april 2025 – är marknaden ner med närmare 20 procent sedan årsskiftet, nyhetsflödet är fyllt av tullar, tariffer och oro, och det är lätt att drabbas av den där känslan av att något måste göras.

Men som vi diskuterar i avsnittet är det ofta just våra impulser att göra något som kostar mest. Småsparares avkastning urholkas inte sällan av feltajmade beslut – att sälja i nedgång och köpa på topp – snarare än av själva investeringarna.

I avsnittet går jag igenom några tydliga tecken på vad som kännetecknar en dålig båt. Har du till exempel pengar på börsen som du behöver inom tre år? Då är det inte konstigt att du mår dåligt just nu – du har förmodligen tagit för hög risk.

Har du fonder med höga avgifter, nischade branschfonder eller ett knippe enskilda aktier du hoppas ska prestera? Då har du kanske hoppat i en båt som i bästa fall kräver ständig överblick, i värsta fall läcker från dag ett.

Vi pratar också om vad som gör en båt bra. Det handlar inte bara om rätt fond eller rätt strategi, utan om hur väl din investering matchar ditt liv. Har du en buffert? En tydlig plan? Ett månadssparande du kan hålla fast vid även när det blåser? Då är du troligen bättre rustad än du tror.

För oss som varit med ett tag är detta inte första gången vi ser en nedgång. Vi har varit med 2020, 2008, 2001 – och vi vet att det går över. Men vi vet också hur svårt det kan vara att inte logga in, att inte försöka optimera, att inte få panik. Därför pratar jag också om vikten av tålamod, investeringsdagböcker och kanske till och med att ta en promenad och logga ut en stund.

Hoppas att du gillar avsnittet,
Jan

Tittlyssna eller läs transkriberingen

Precis som vanligt så kan du titta på inspelningen via Youtube:

Du kan även lyssna på avsnittet via Spotify eller Apple Podcaster:

Om du är medlem i vår Patreon-community så får du även avsnittet utan reklam.

Tack till dig på Patreon :heart:

Det är tack vare dig som sponsrar oss varje månad som gör de här avsnitten med kort varsel, att vi inte är på ett vanligt jobb utan kan hjälpa dig med kortavsnitt, vanliga avsnitt, inlägg på sociala medier och liknande.

Vi kommer lägga upp ett avsnitt som heter “Bli bättre på att köpa i nedgång”, där vi visar hur det har sett ut historiskt, vad överavkastningen har varit så här sex månader, ett år, två år, tre år efter nedgång, och varför det är så bra att om man kan göra de här extra insättningarna, varför det verkligen är värt att göra och när framförallt man ska göra dem.

Du kan läsa mer om vår Patreon nedan:

Innehållsförteckning

Nedan följer en grov innehållsförteckning skapad av AI. Så den kan innehålla lite fel.

2 gillningar

Transkribering

Nedan följer en AI-genererad transkribering. Den kan innehålla fel eller otydligheter.

Visa hela transkriberingen

Hela börsen stormar – Hur vet man att ens båt är bra?

Välkommen till RikaTillsammans och dagens kortavsnitt med titeln “Hela börsen stormar och hur vet man om man sitter i en bra båt som kommer klara den här stormen?”. Detta hänger ihop med att jag brukar säga: “Har du en bra båt, sitt still i den.” Men då fick jag frågan på Instagram, hur vet jag att jag inte lurar mig själv?

Hur vet jag att jag har en bra båt och inte egentligen sitter i en dålig båt som är på väg att sjunka? Jag tänkte att i detta kortavsnitt ska vi titta lite på de frågorna och se hur man identifierar en dålig båt och vad man kan göra åt det om man identifierar att man sitter i en sådan. Lite beroende på när du lyssnar på detta – jag spelar in detta 8 april, och det är precis där med Trumps tullar och tariffer. Börsen har rasat, vi är typ minus 20% för i år, och det är allmänt stressigt och jobbigt.

Har man gjort misstaget som jag gjorde häromdagen att man loggar in på sitt konto och ser att det ligger väldigt mycket back, så är det lätt att man mår lite dåligt. Jag brukar säga att det här att man mår lite dåligt, det ingår i spelet. Det är inträdesbiljetten vi betalar för att få den långsiktigt goda avkastningen, så det är inget konstigt. Nedgångar har hänt förr i historien. Jag brukar prata om att detta är samma sak som hände 2020 med pandemin och covid-kraschen. Detta hände 2008 med finanskrisen. Detta hände 2001 med it-bubblan. Det är 1998 med Asienkrisen, och vi hade kunnat gå hela vägen tillbaka i historien.

Varför det är svårt att hålla huvudet kallt

Rådet som jag alltid brukar ge är att det kommer att gå över. Det som är jobbigt är att vi inte vet när, och att vi människor inte är gjorda för att ha det här långsiktiga tålamodet. Vi reagerar på en fara här och nu, och särskilt med allt som händer i media är det svårt att isolera sig. Till och med att jag gör detta avsnittet är ju implicit att någonting har hänt.

Där brukar jag säga att ett av de bästa råden är att aktivt fatta beslutet att inte göra någonting. Forskningen är väldigt tydlig. Till exempel sa Daniel Kahneman att småsparare får väsentligt sämre avkastning främst på grund av beteendemisstag, och det är beteendemisstag som att man loggar in på sitt konto, som att man byter, säljer billigt och köper dyrt och liknande.

Det är klart att det är naturligt att man vill göra någonting när det känns jobbigt, men man måste komma ihåg att alla alternativ som man kan komma på – att sälja av till bankkonto eller byta till räntor eller byta till europeiska aktier och köpa guld eller liknande – det är ofta för sent, och det är ofta beslut som långsiktigt ger sämre odds för en god avkastning.

Här brukar jag alltid säga, kom ihåg att sparandet ska vara långsiktigt. Vi kommer in på ett av tecknen på en dålig båt. Om du sparar på en tidshorisont på tio år, då har du över 90% sannolikhet att gå plus. Sparar du på en tidshorisont på fem år, då har du över 70-55% sannolikhet att det går plus. Jag tror den genomsnittliga börskraschen brukar vara över på typ tre år. Så långsiktigt är tiden vår bästa vän som sparare.

Tecken på en dålig båt

Låt oss dyka ner i det här med hur jag vet att jag har en bra båt. Vad är exemplen på en dålig båt? Jag brukar säga att det tydligaste tecknet på att man sitter i en dålig båt är att man har tagit fel risk i förhållande till när man behöver sina pengar. Det vill säga detta med sparhorisont.

Här brukar jag alltid tjata om att på kort sikt så är börsen oförutsägbar. Jag brukar säga att börsen kan falla 13 procent på 30 dagar. Numera kan jag säga att den kan falla 12-15 procent på tre dagar. Det kan gå hur som helst på kort sikt, vilket innebär att pengar som jag ska använda på 0-3 års sikt inte kan ha en så svängig tillgång utan de behöver vara på bankkontot.

Ska jag ha pengar som behövs till en kontantinsats eller jag behöver köpa en bil eller lägga om taket eller byta värmepumpen, eller barnen behöver pengar till körkort, sådana pengar ska inte vara investerade. De pengarna ska vara på bankkonto. Det är bara pengar som jag inte behöver på tio år eller mer som ska vara investerade i börsrelaterade tillgångar, alltså i de här indexfonderna eller fondrobotar som jag brukar prata om.

En liten tumregel här kan man också säga att ens sparande och ens investeringar inte ska påverka ens vardag negativt. Som Caroline, min fru, brukar säga: “Kostar det dig din nattsömn så är det nog för dyrt.” Så en bra båt matchas av att sparhorisonten matchar investeringen. Återigen: aktieindexfond och liknande är när jag har tio års sparhorisont eller mer, bankkonto när jag har sparhorisont 0-3 år. Och däremellan ska det vara en kombination av antingen bankkonto och indexfonden eller räntor och indexfond.

Dyra och fel typer av fonder

Ett annat exempel på att man har en dålig båt är att man har fel fonder, och fel fonder här är ofta dyra fonder. En dyr fond är en fond som har avgifter över 0,4%. Där finns inte många samband inom finans som är tydliga, men ett av de tydligaste sambanden är att låg avgift tenderar att ha hög korrelation med goda odds för en god framtida avkastning.

Så dyra fonder är exempel på en dålig båt. Ett annat exempel är ofta att de är aktivt förvaltade, att där sitter en förvaltare eller team av förvaltare som ska välja ut vinnarna och undvika förlorarna, det vill säga att de letar efter nålarna i en höstack. Och där är också återigen forskningen tydlig. Vi hade ett avsnitt där 92 av 92 professorer sa att det är bättre för en småsparare att ha en breddiversifierad portfölj, det vill säga att äga hela höstacken, än att leta efter nålarna. För äger du hela höstacken, då får du garanterat med alla nålarna.

Ett annat exempel på en dålig båt är att man har fonder som ofta är nischade mot ett specifikt land eller mot en specifik bransch. Alltså typ teknikfonder eller fastighetsfonder eller AI-fonder eller kryptofonder eller något liknande. För där är också forskningen tydlig att avsteg från att äga allt introducerar en risk som man inte får betalt för.

Notera här att jag inte säger att den där nya teknikfonden inte kan ge en högre absolut avkastning – det kan den absolut göra, men du har tagit en risk som du inte får betalt för. Många gånger finns det bättre sätt att få samma eller liknande avkastning än att nischa sig.

Enskilda aktier och bristen på buffert

Vi har haft avsnitt på det här tidigare där vi säger till exempel att belåna en indexfond ofta är ett bättre sätt att få en högre avkastning än att välja enskilda aktier eller en nischfond. Där kom vi in på ytterligare ett tecken på en dålig båt. Det är att man äger enskilda aktier med syfte att man ska tjäna pengar på dem.

Man kan absolut ha enskilda aktier i en lekhink eller ur ett pedagogiskt perspektiv eller för att man gillar ett företag eller man vill stödja det. Men utifrån ett rent perspektiv om vad som ger bäst odds för en god framtida avkastning ska man inte äga enskilda aktier, oavsett om det är utdelningsaktier, kvalitetsaktier, investmentbolag eller vad det än kan vara.

Forskningen är supertydlig. Att investera i enskilda aktier ger dåliga odds för en god framtida avkastning. Och det ser vi också ofta att småsparare underpresterar mot index. Det finns massor av studier på detta. En av de mest kända är Bessenbinder 2018, som visar att jag tror det var 40% av alla aktier har negativ livstidsavkastning.

De flesta aktier slår inte index, och det är bara en liten, liten del, typ 4 av 100 aktier, som står för hela utvecklingen. Det är det här med att leta efter nålarna – om du äger hela höstacken, då äger du alla aktierna och de här 4% som står för hela överavkastningen mot räntor, de får du garanterat med om du äger hela höstacken.

Man kan också kolla på Spiva eller Morningstar som släpper de här rapporterna “Mind the Gap”, eller som jag gjorde i kortavsnitt K52, som visar att 9 av 10 aktiva förvaltare inte lyckas slå sitt index på en tio års period. Och då menar jag på att om professionella förvaltare som har tillgång till team, som har tillgång till analytiker, som kan resa jorden runt, hälsa på bolagen, känner vd-arna, har analytiker som följer alla konkurrenterna – om inte de lyckas slå index, vad är då sannolikheten att en småsparare ska göra det vid sidan av sitt vanliga arbete?

Ett annat jättestort tecken, kanske egentligen det viktigaste tecknet på en dålig båt, är att man inte har en buffert som passar ens livssituation. Jag brukar säga att att inte ha en buffert är som att vara på en färja utan livbåtar – det är katastrof. Man ska alltid ha buffert först innan man börjar spara och investera.

Buffertens storlek och inkomstens betydelse

Detta hänger ihop med att ens sparande inte ska kosta en nattsömn, och för många hjälper bufferten att just sova gott om natten. Och då kommer alltid frågan hur stor buffert man ska ha, och vi har ett helt avsnitt på det där en och en halv timme. Men huvudpoängerna från det är att man måste titta på sin livssituation.

Är man student så behöver man mycket mindre buffert än vi som bor i hus med två barn och har lån på huset och dessutom är egenföretagare. Men till exempel om man är sjuksköterska och kan jobba extrapass med kort varsel, då behöver man inte lika stor buffert som till exempel någon som inte kan ta övertidspass eller göra en kort sprint. Så man måste titta på sin livssituation, och jag brukar säga någonstans mellan en halv till sex månaders utgifter.

Här får man också sätta detta i relation. Halva Sveriges befolkning har inte 10 000 kronor för en oförutsedd utgift. Det var en rapport som kom här i slutet av mars av Finansinspektionen. Jag brukar säga att det de flesta borde fokusera mycket mer på är hur man kan öka sin inkomst snarare än vilka investeringar man borde välja.

Det är en mycket bättre användning av ens tid och energi än att leta investeringar, men det bygger på den här myten om att man tror att det är investeringarna som kommer göra en rik, och det är det inte. Det som kommer göra dig rik över tid är att du har ett överskott mellan dina inkomster och dina utgifter, och att du investerar det här överskottet. För investeringarna kommer göra dig rik på 10, 20, 30 års sikt, inte här och nu de kommande åren.

Därför är det som du snabbast kan påverka din ekonomiska situation att öka din inkomst, för din inkomst anger hur mycket du kan spara, den bestämmer din pension, den bestämmer till stor del livskvaliteten på ditt liv – alltså vilka resor man kan göra, var man kan bo, vilken bil man kan ha, hur mycket tid man kan köpa tillbaka i sitt liv och massa annat. Men det pratar vi om också i andra avsnitt.

Att ta för lite risk och försöka förutsäga framtiden

En dålig båt kan också vara att man tar för lite risk, att man har pengar på sparkontot eller att man har försökt tajma marknaden, gå ur marknaden innan en nedgång, eller man har tröttnat nu och kommer inte in. För det är värt att komma ihåg att ta för lite risk är ofta lika fel som att ta för mycket risk, för om du tar för lite risk till att ha pengar på bankkonto, då kommer du garanterat förlora mot inflationen på sikt.

Så återigen, vi kommer tillbaka till att en bra båt är en bra balans mellan din plan, dina mål och de investeringarna som du har. Ett dåligt tecken på en dålig båt är också just det här som jag sa, att man försöker förutsäga framtiden, att man lyssnar på experter som gör olika analyser.

Sanningen är att experter har ingen aning. Det finns återigen också studier som gått igenom 17 000 förutsägelser om marknaden, och man konstaterade att experter som pratar om framtiden har mindre rätt än om det skulle singla slant, alltså mindre än 50 procents rätt. Så där är det också att man ibland behöver vara noga kring vad man lyssnar på för experter och vad de ofta har för incitament.

Till exempel är det som jag och Caroline har aktivt tagit valet att vi säljer inte rådgivning, vi har inga egna finansiella produkter, utan vi pratar ju om ofta det vi själva gör. Vi själva har ju incitamentet att vi vill ju att det ska gå så bra som möjligt för våra pengar, och vårt sätt att prata om här påverkas ju inte av vad du gör med dina pengar. Så vi har inte den här klassiska intressekonflikten i finansbranschen att vi tjänar mer eller mindre pengar baserat på vad du gör, för vi har ju ingen aning om och ska inte ha någon aning om vad du gör med dina pengar.

Från dålig till bra båt

Och då kommer vi också in på: okej, men om jag sitter då i en sådan här dålig båt? Då brukar jag säga att i de flesta fall är det alltid rätt att byta från en dålig båt till en bra båt, det vill säga att byta från en investering med dåliga odds för en avkastning i framtiden till en båt med bättre odds för en god framtida avkastning.

Sen bör man vara noga här med så att man inte råkar ut för skatteeffekter eller liknande. Så där brukar jag alltid säga, är man osäker när det kan röra sig om mycket pengar, prata alltid med en finansiell rådgivare. Vi har en lista i vår länk i beskrivningen till olika oberoende finansiella rådgivare som vi själva gillar och använder.

Är det någonting mer jag tänkte säga? Nej, det är det inte. Om vi då tittar egentligen på överkurs, så det som man kan börja göra nu när börsen är minus 20% från toppen är ju att man kan börja titta på att fortsätta sitt månadssparande. Naturligtvis ska man fortsätta med sitt månadssparande. En dålig båt är också att man minskar eller slutar månadsspara nu för att det har gått ner. Det är som att sluta ro. Nej, fortsätt ro i den här, eller segla i den här båten. Håll kursen.

Köpa i nedgång och långsiktigt perspektiv

Tvärtom så kan det också vara så här, lite som man brukar ibland säga, det är i backarna man rycker. Nu brukar också kunna vara ett bra tillfälle att se om man kan öka sitt månadssparande temporärt eller om man kan göra extra insättningar eller liknande, för uppsidan är alltid större efter nedgångar. Och då brukar jag säga så här, fram till minus 20%, alltså minus 10-14%, det händer typ varje år så det är ingen rea, det är inget ovanligt och det är inte dags att köpa.

Men när det börjar närma sig minus 20-30%, det brukar hända ungefär bara vart femte år. Då börjar det bli lite mer ovanligt. Men när man pratar om det här “buy the dip” så behöver man ju vara medveten om att “the dip can keep on dipping”. Att det kan fortsätta ner. 2020 så vände det vid minus 35%. Historiskt har vi haft tillfällen på Stockholmsbörsen där det varit minus 50-60% innan det har vänt.

Och tar vi extremfallet 1928, då föll börsen mellan 1928 och 1931 med nästan 90%. Hade man då bara investerat på toppen så hade det tagit nästan 20 år innan det hade återhämtat sig. Men det är här det fina är med ett månadssparande, för om du månadssparar så får du en skjuts på vägen tillbaka eftersom du får fler andelar för varje hundralapp.

Och detta är en sådan fråga som folk ibland tänker sig: “Men hur kan jag få mer? Jag sätter in 1000 kronor dagen efter och är 500 kronor borta?” Och då måste man ju tänka på att när du handlar idag för 100 kronor och vi hittar på att i går kostade en andel 10 kronor, då fick du för 100 kronor 10 andelar. Sen halveras värdet på de här andelarna, så nu får du för 100 kronor 20 andelar.

Så det betyder att nu för 200 kronor så har jag fått 30 andelar och det är andelarna som ändras i värde. Så när värdet ökar med till exempel en krona på de här andelarna, så innan hade jag bara fått en värdeökning på en krona per andel, det vill säga 10 kronor, medan nu när jag har 30 andelar så ökar de också med en krona och då får jag ju liksom en skjuts på 30 kronor på de här 200 kronorna jag köpt.

Så man måste alltid tänka att det jag får när jag månadssparar är att jag får andelar, och just nu värderar marknaden de här andelarna lite olika. Jag kommer ha en förklaring på detta både i forumet och i slides. Min poäng är att om man är ung, det vill säga under 55 år, så är detta inte så himla dåligt att marknaden ibland kraschar, för det betyder ju bara att vi får mer för pengarna än vad vi fick tidigare.

Avslutande tankar

Vi har en Patreon-community som sponsrar oss varje månad, som gör det möjligt att vi kan göra de här avsnitten med kort varsel, att vi inte är på ett vanligt jobb utan kan hjälpa dig med kortavsnitt, vanliga avsnitt, inlägg på sociala medier och liknande. Vi kommer lägga upp ett avsnitt som heter “Bli bättre på att köpa i nedgång”, där vi visar hur det har sett ut historiskt, vad överavkastningen har varit så här sex månader, ett år, två år, tre år efter nedgång, och varför det är så bra att om man kan göra de här extra insättningarna, varför det verkligen är värt att göra och när framförallt man ska göra dem. Det finns också en länk i beskrivningen, och du får massa extra material, inbjudningar och annat kul på i vår Patreon-community.

Avslutningsvis, om vi ska runda av så här: jag brukar säga, skippa nyheterna, logga inte in om du har en bra båt. Det ger ingenting att följa sparandet. Det är lite som jag brukar säga ibland, det är som att plantera träd och sen går man ut varje dag och tittar på plantan och ropar “väx, väx, väx, väx, väx!”. Det blir inte bättre. Låt pengarna få jobba i fred, var inte dina pengars största fiende, ändra inte i sparandet. Lägg hellre fokuset på att skaffa dig en ny hobby, gå ut i solen, njuta av våren, hitta på något roligt med en vän eller familjen eller barnen.

Jag brukar skriva så här, “this too shall pass”. Om du vill göra något överkursigt, jämte det där med att försöka öka månadssparandet, då skulle jag säga: börja en investeringsdagbok. En investeringsdagbok är bara att du skriver hur det ser ut i portföljen, vad som har hänt, etc. För att de här krascherna kommer att komma även i framtiden, och då kommer du ha en orättvis fördel mot alla andra, för du kommer alltid kunna tänka tillbaka: “Oh, detta var jag med om 2025, det var inte så farligt.” Och så blir det lättare.

Det är ju det som gör att många av oss som har varit med länge i gamet, vi sitter ju still i båten för att vi har varit med om detta i alla fall sex, sju, åtta gånger de senaste, för mig, snart 30 åren. Så det blir alltid lättare att sitta still när man har tillit till att båten är bra och den funkar.

Så idag har vi sol här i Skåne, jag har varit ute och tagit en promenad, och jag rekommenderar det också för dig. Gå ut och njut, detta kommer gå över. Det är jobbigt för vi vet inte när, men detta är inte värt att ha massa oro över.

Jag hoppas att du gillade detta kortavsnitt. Är det så att du har någon fråga eller kommentar, hojta gärna till så tar vi det vidare. Och det är ju tack vare er och era kommentarer som jag till exempel gjorde detta kortavsnittet med just vad som är en dålig båt. Så ett stort tack, och framförallt ett stort tack till dig på Patreon som gör de här avsnitten möjliga.

Tack!

Håller med.

Tror framför allt att ha en ordnad buffert, koll på sina utgifter och inkomster, en tydlig plan med hänsyn till sin sparhorisont och ha breda investeringar klassas som en bra båt.

Sen har min båt lite extra flythjälp än vad som kanske är matematiskt rätt. Men det passar mig att ha både livboj och flytväst i min båt.

10 gillningar

Lite stökiga vågor får man ta för att tygla vinländarna!

6 gillningar

Aningen off-topic kanske, men… :innocent:

8 gillningar

Den hittade en bra båt! :smiling_face_with_three_hearts::sloth:

2 gillningar

För bara några dagar sedan skulle man absolut sitta still i båten. Nu låter det annorlunda.

1 gillning

Enligt vem?

1 gillning

Vad bra att ni varit så aktiva på RT Teamet under denna kraschen. Har lyssnat på många fina avsnitt och intervjuar.

Det är nu klart även för denna enkla finne.

Förutsättningarna:

• Inget har förändrats
  • Det finns inga nya studier

Och således är rekommendationen den följande:

• Sitt still i buying!
  • Just keep båten!

Har också fått lite inside information att det kan bli ett tillägg på dessa. Kan du avslöja det @janbolmeson ?

10 gillningar

K53 är kanske inget lyxfartyg, men den sjunker inte bara för att det blåser snålt. Visst kan den kännas som en gisten eka när börsen stormar och tillväxt slår värde år efter år. Men frågan är om man verkligen ska hoppa överbord mitt i ovädret, eller bara hålla i sig och minnas varför man klev ombord från början. Ibland är det inte båten som är fel, bara vädret. :thinking:

1 gillning

Nja, sitt still i båten sålänge du har en bra båt har alltid varit budskapet.

Bra båt utifrån:

• Följer forskningen
  • Rätt risk utifrån sparhorisont och risktolerans
4 gillningar

Mja, globalt index ner -21%
Min utdelningsportfölj -12%
Den levererar precis den lägre volatilitet jag vill ha och ger 4,4% utdelning on cost
Het enligt plan. Just sayin’ :sweat_smile:

8 gillningar

Som sagt, skulle bli så förvånad om forumet bara höll med en gång. :laughing::kissing_heart:

Och ja, du är anledningen till att utdelningsaktier-avsnittet dröjer. :see_no_evil:

4 gillningar

Min utdelningsportfölj är ner 6 procent i år dock svenska aktier men fortfarande något bättre än ett de flesta svenska indexfonder.

Vet ej om utdelningen heller räknas med i utvecklingen på.grafen har aktierna i nordea? Isåfall har jag ännu mindre nedgång än 6 procent.

Det är i dessa tider det kan kännas rätt skönt att ha investerat i en del “tråkiga” bolag.

3 gillningar

Ja, bra poäng. Ska då tillägga att min är i huvudsak internationella innehav. Cirkus

• USA 50%
  • Europa 30%
  • Sverige 20%

Så hyfsat utsatt för valutakurser, uppskattningsvis är väl -6% av de -12%en ren valuta förändring med SEK stärkt mot USD cirka 10% och cirka 4% mot EUR på andelarna ovan

3 gillningar

Kör du också Lysa för F :joy::rofl::scream_cat:!? @jfb

1 gillning

Lysa BÅTEN GRATTIS! :wink::people_hugging::smile::muscle:

1 gillning

Många budskap och många båtar glider omkring i obestämd riktning.

Naj naj. Lysa har 70%ish USA :wink:

1 gillning

Så egentligen är det geografisk placering om 50% i Europa/Sverige som dämpat fallet mest om man ska vara elak? :wink:

Tex Avanza Europa och PLUS Allabolag Sverige är ner -10% till -12%.

Jaja… Utdelningar har ju en psykologisk och teknisk fördel i uttagsfas och kan ändå vara väldigt diversifierat. Vet att du är trött på debatten JFB men när Jan väl gör det stora avsnittet tycker jag inte att det ska gullas med utdelningar.

Forskningen med stort F ska svinga hammaren :hammer: :smiling_imp: och sparka på känslor!