Pengarna på mitt konto är en stor del av min trygghet. Det var det jag saknade när jag var långtidsarbetslös och mådde som sämst. Nu vet jag att jag har pengar så jag klarar en kris, så länge inte samhället kollapsar såklart. Då blir det jobbigt. Jag har visserligen ett stort lager mat hemma, så jag skulle klara mig länge på det. Men tyvärr bor jag med andra som har noll i lager.
Delar av det skulle jag nog klara. Kanske allt. Kanske gör jag en sådan utmaning någon gång i framtiden. Hyr en stuga någonstans och överlever. Det skulle dock bli på sommaren. Att leva av naturen är svårt på vintern om man är vegan.
Det är ett underskott på 75 kcal per dag, vilket är okej. Men eftersom jag bara åt upp hälften av knäckebröden (841 kcal) och två tredjedelar av havregrynen (3700 kcal) var det totala underskottet 3216 kcal.
Nej, det var inte en lugn vecka. Jag gick till biblioteket två gånger varje dag, vilket är cirka en km enkel väg. Jag gick till Willys för att handla, cirka 6 km totalt. Jag gick en promenad om dagen för att leta pant, ytterligare runt 5 km per dag. Jag var på utegym och tränade 3 gånger, en timme vardera. Jag gick alltså uppskattningsvis över 5 mil totalt. Så det blev en lite mer aktiv vecka än normalt. Vilket innebär att kaloriunderskottet i själva verket var ännu större.
Jag kände mig hungrig, men aldrig matt eller ofokuserad. Jag bedömer att kaloriunderskottet var på en hälsosam nivå och inte något problem. Jag fastar med jämna mellanrum, ibland 16 timmar, ibland 24, ibland 36, några enstaka gånger mer än så, som mest 72 timmar. När jag fastar i mer än ett dygn känner jag hur min energinivå sjunker, men under det är det sällan det händer.
Vi skulle nog få gott om “gäster” om elen försvann några dagar. Fattar inte hur man skulle klara sig i en lägenhet i stan vid minusgrader ute. Tar inte jättemånga timmar förrän det är samma temperatur inne som ute!
Har släktingar och vänner som är veganer och dom skulle nog acceptera situationen och äta mina smarriga grillade abborrefiléer till slut…
Jag har haft ett antal fattig-år med ett studielån +bostadsbidrag+barnbidrag till två vuxna och två barn. Inte kul. Det handlade knappast om kalla duschar och enformig mat men snarare om tärande stress och oro; att barnen inte ska gå hungriga, att inte riktigt ha råd med kläder till dem, att själv frysa för att vinterkängorna var slitna och det inte fanns pengar till nya, att det skulle komma oförutsedda utgifter osv.
Inget av det kommer du känna under en fattigvecka.
Idag är min ekonomi helt annan och jag är så tacksam för allt jag har och framförallt för att jag slipper ekonomisk stress.
Vill bara påpeka att Jimmy säger exakt detta själv, t.ex. i videon ovan. Just att han varit fattig och att detta inte simulerade det egentligt viktiga med att vara fattig.
Själv levde jag som ung under många år på riktigt lite pengar. Efter studenttiden jobbade jag under många år för 7k/månad. Men jag var aldrig fattig på riktigt. Jag hade alltid en fond (som jag aldrig rörde, men jag visste att den fanns) och jag visste att jag alltid kunde ringa pappa och be honom skicka (vilket jag heller aldrig direkt gjorde, men han skickade utan att fråga pengar när jag skulle gifta mig). Jag vet faktiskt inte riktigt hur det känns att vara fattig.
Under studenttiden levde jag helt på CSN-pengar, liksom mina kompisar. Några år tog jag inte ens fullt lån, utan levde medvetet på ett lägre lån. Trots det blev jag känd som den som alltid hade pengar och som man kunde låna av om det krisade (jag fick tillbaka varenda utlånad krona).
Jag vet inte om det blir så verklighetsförankrat eftersom man knappt får fiska utan fiskekort och jakt på andra djur är ännu svårare om man inte vill begå brott. Hade det varit fri jakt på djur skulle då inte jag haft några problem att leva så en vecka eller två.
Hela 2016 som student hade jag 96kr per vecka i matkostnader, men då var man smart och gick på endel lunchföreläsningar där det ingick lunch, samt fick endel arbetsluncher. Maten var ju lite billigare för tio år sedan också men jag tyckte ändå att jag åt ganska bra! Idag skulle det nog vara svårt att komma ner på den nivån.
Ja, jag skulle kunna föda hela RT-forumet på kirskål och vinbärssnäckor hela sommaren, helt gratis! (trädgårdsfix här hemma och blir tokig på allt ogräs och objudna gäster )
Annars så…. kanske. Havregryn, bönor, potatis…man borde väl klara sig på det en vecka?
Haha, lider med dig. Inga roliga “gäster” det där Nässlor finns det gott om nu och är både gratis, nyttigt och gott att plocka in! Ungefär likvärdigt med spenat i nyttighet. Betydligt enklare att leva snålt under sommaren när det finns fruktträd och bärbuskar lite här och var att kalasa på.
Problemet är om man behöver överge hemmet eller inte ens är hemma när krisen uppstår. Då hjälper det föga att man har ett lager mat hemma. Därför kan det vara bra med lite hull. Det reservlagret bär man ju alltid med sig.
Vi sover på madrass på golvet sedan vi flyttade hit. Vi har inte riktigt kommit på hur vi ska få plats med två sängar i sovrummet. Jag är helt ok med att sova på golvet, blir förvånad över alla kommentarer om att det inte skulle vara det. Önskar dock komma lite högre upp, så att det blir lättare att städa golvet, nyttja höjden bättre med ex förvaring under och så är det så mycket snyggare med en säng.
Med beredskapsförråd på mat, är det inga problem med att inte handla mat på en vecka. Men att leva på ett 100 krs inköp av mat under en vecka känns inte lockande för mig för fem öre. Cravings av smör och grädde tar över bara jag försöker tänka tanken. Å andra sidan lever jag gärna på det som naturen har att erbjuda.
Jag skulle säga att jag har svårt nog med att nöja mig med dusch i vår lägenhet, jag längtar efter att flytta och få ett badkar igen. Jag behöver stora mängder med varmt vatten. Eller kanske skulle jag kunna nöja mig med en bastu. Jag tror att det är värmen jag vill åt och det är inget jag är villig att prioritera bort. Med tvättlappar, så skulle jag klara mig utan dusch om nöden kräver det, om jag får värmen från en annan källa.
En vecka utan internet skulle vara roligt att testa på. Det känns som ett underbart närvarande liv. Den är jag på. Utmaningen skulle nog förarga omgivningen mer, än mig.