Skatt betalar man oavsett på ett eller annat vis, antingen via lönen, pensionen eller på kapitalet/avkastningen
Det är nog för att det är ett dramatiskt hopp på 20% på en ur ett globalt perspektiv sett relativt låg lönenivå och sen inget därefter.
Skulle det vara konstruerat mer som jobbskatteavdragen med mindre och fler skatteökningssteg skulle nog färre hålla på.
Sedan är pensionssparande också medvetet skattegynnat så det är väl en grej som samhället och politiker vill uppmuntra till och ge en morot för det.
Det ser likadant ut i hela västvärlden i princip, pensionssparande är skattegynnat i förhållande till lön och det är för att staten vill att man ska pensionsspara.
Ja gränsen kan höjas (och skatteavdraget tas bort samtidigt för vissa)
Fullt rimligt.
Får citera en god vän
”Jag skatteoptimerade i 10 år till jag fick barn, sen sluttade jag, det var inte längre lönt för fick jag ändå tillbaka mer än jag betalde”
Intressant avsnitt, som alltid. Jag tycker dock att det är synd att ni inte går djupare in på de eventuella nackdelarna (eller den begränsade uppsidan) med löneväxling för personer med hög månadslön eller redan mycket generösa tjänstepensionslösningar. Löneväxling kan ju omöjligen vara ”det bästa” för alla.
Det vore också värdefullt att belysa att pensionen för många ligger långt fram i tiden och påverkas av en rad osäkra faktorer, såsom tidigaste uttagsålder, riktålder, framtida skattesatser och annan rörlig materia.
Jojo, men som sagt, man vet ju inte. Kanske man skulle växlat i typ 10 månader per år då men jag känner att det inte är värt besväret.
För dig som tjänar över cirka 75 000 kr i månaden minskar fördelarna, eftersom du troligen betalar statlig skatt även som pensionär och skattesituationen blir mer likvärdig med ISK.
Har ett gäng frågor:
- Saknar information om hur beloppet 75/mån beräknas - antar att det räknas upp med ett index?
- Vad gäller för lön över 75/mån men planer att gå i pension tidigt?
- Ni pratar endast om tidig pension med 3-5 år, men kan man brygga tidig pension med 10-20 år med löneväxling? (Edit: läs från 55-60)
@Monica / @janbolmeson har ni några källor eller kloka insikter?
Mig veterligen finns det inga löneväxlingslösningar som medgör uttag innan man är 55 år. Det gör att det är svårt att använda en sådan lösning för att brygga 20 år.
Nej då måste du spara själv för åren innan 55. Men å andra sidan kanske du har tillräckligt med pension efter 55 för att inte behöva något sparkapital alls då. Så jag gissar att det för de flesta som vill gå i pension tidigt kommer det inte vara ett problem att man löneväxlat för mycket. Iaf på min arbetsplats finns ett tak för hur mycket du kan löneväxla, som inte är monsterhögt jämfört med sparkvoten hos vissa här på forumet.
Ahh, du har rätt! Hade gärna räknat lite på en pension vid 55-60 med hjälp av löneväxling.
@janbolmeson alecta har i sina rapporter nämnt att det är mer lönsamt med löneväxling om man går tidigare, dock väldigt sent i rapporterna
Upplever att jag både säger eller skrivit det, men jag kan ha otur när jag tänkt?
Ja, absolut. Det är ju då som löneväxling är som mest lönsamt. Det är så jag tänker själv. Skulle jag gå vid min riktålder med bibehållen lön fram tills dess hade jag typ haft 90.000 i pension, om jag går tidigare så blir det ju så klart lägre.
Kanske inte så mycket att den är hemsk. För mig är det en bra mental spärr att inte plocka ut mer lön och därmed ratta mitt liv på den inkomsten. Skulle den varit högre hade jag med stor sannolikhet plockat mer lön och haft högre utgifter. Fattar att det kan låta tondövt och det är inte min mening, utan att det är ett mentalt spel jag har hittat på som fungerar för mig. Men om man inte har den kontexten så blir det lätt att det handlar om skatten. Det gör det inte för mig.
(PS. Fick socialdemokraterna som första parti på ekonomiska frågor när jag gjorde SvD:s valkompass, just förmodligen på grund av vissa av mina åsikter om skatt på höginkomsttagare
)
För de med statlig tjänst finns särskilt goda möjligheter att växla semester till tjänstepension. Extra intressant tycker jag själv det blivit när jag blev så gammal att jag började få 35 semesterdagar om året. En semesterdag är värd ca 5% av månadslönen. Om man växlar 5 dagar får man alltså 25% av en månadslön i löneväxling. Möjligheten att få ut semestern i lön är normalt sett mer begränsad, men att växla till tjänstepension går bra.
Det måste vara av de som löneväxlar, men jag har inga källor på denna typ av siffror.
Tack för ett bra avsnitt. Har passerat 55år och löneväxlar ca10k/mån. Har en bra lön och kommer antagligen ligga över brytpunkten även om jag går i pension före 60. Jag ser tre fördelar med löneväxling:
- 5,8% insättningsbonus
- Schablonskatten är lägre än på ISK - 0,345% jmf med 1%
- Om jag flyttar till ett land med lägre skatt så får jag med ett större kapital.
Vilket bra avsnitt! Vill bara påpeka att långt ifrån alla som löneväxlar får de här 5,8 procenten extra. Jobbar man statligt gäller det inte. På grund av skatten blir det ändå några tusen i vinst för mig. Skulle säga som det sas i avsnittet att vinsten inte ligger i de 5,8 procenten.
ISK är helt skattefritt vid uttag, och saknar tidigaste uttagsålder. Jag föredrar hyfsat förutsägbar schablonskatt i ISK framför lägre schablonskatt + full inkomstskatt i pensionsförsäkring. Om ISK-skatten försämras kraftigt kan jag ta ut pengarna. Vad inkomstskatten är om t ex 20 år är okänt.
Dock 0% upp till 300 000kr. ![]()