Kaffebönor eller malet kaffe?

Jag är absolut ingen expert men mina erfarenheter av de vanliga sorteras kaffe från matbutiken är följande:

• färdigmalet är gott 2-3 dagar efter man öppnat förpackningen. Viktigt att inte trycka sönder det hårda kaffet eller hälla över det i en annan behållare, då tappar man massa smak på nolltid. Hjälper inte om nya förvaringen är lufttät för du har redan fört in syre mellan alla kaffekorn.

• samma kaffe men hela bönor håller smaken längre efter öppnad förpackning givet att du maler inför varje omgång. Mal inte för flera omgångar på en gång, då är det ingen skillnad från färdigmalet. Men dyrare.

• jag använder mycket mer kaffe från hela bönor än från färdigmalet, ca 5g färdigmalet mot 7g hela bönor (per standardmått på moccamastern). Tror att min malningsgrad är grövre. Kan inte ha lika fint för att min billiga wilfa är inte precis nog och småpartiklar sätter igen filtret så det smakar illa (för lång bryggning?).

• jag kan ytterligare öka på mängden kaffe om jag använder hela bönor. Vill ibland ha 8-9g och ibland 6g beroende på vad jag är sugen på. 8-9g färdigmalet blir riktigt starkt, beskt och otrevligt, men när jag maler förstärks istället trevliga smaker jag gillar.

• ljudet från malningen är lite störigt men ok, och vägs definitivt upp av att ljuva dofter sprids i rummet på ett helt annat sätt än med färdigmalet.

• Hela min kvarn står på en billig digitalvåg från Ikea, så jag öppnar locket, startar vågen och häller direkt från påsen ner. Detta är mindre jobb än att måtta själv, så om något är det smidigare att mala själv. Men gäster blir förvirrade och vill inte göra det själva :slight_smile:

• har testat i princip allt i mina lokala matbutiker och allt är såklart mediokert men jag har fastnat för zoegas blue java, kanske passar den vårt vatten bäst? Körde mycket mörkrost I början, Arvid nordqvist franskrost var favorit då men inte längre. Nackdelen med mörkrost (i alla fall de billiga jag testat) är att det blir sjukt statiskt och massa kaffe flyger överallt och mycket fastnar i maskinen, så för ett jämnt resultat och för att slippa få pulvret från förr malningen måste man skaka och banka ur kvarnen ordentligt varje gång…

• tar ett gäng omgångar innan man får till det som man vill ha det. Min är inställd på malningsgrad för ~aeropress, vilket är mycket finare än bryggkaffe. Väljer man bryggkaffe blir vattnet knappt ens färgat, smakar smutsigt vatten. Vet inte hur de kan få så fel på det men jag tror det gäller alla wilfa…

6 gillningar