Någon som har en snygg färdig mall som är kodad i excel för inkomster/utgifter? Gärna med
Diagram etc.
Antar det finns en hel del nördar här som har stenkoll på ekonomin
Någon som har en snygg färdig mall som är kodad i excel för inkomster/utgifter? Gärna med
Diagram etc.
Antar det finns en hel del nördar här som har stenkoll på ekonomin
Trodde du skulle bli överröst med förslag här haha.
Jag själv jobbar fram en ny template någon gång per år när jag sätter upp en budget. Men det är typ det jag har, så det är ju inget superspännande att dela med sig utav…
Känns lite för personligt att lägga ut. Jag har iaf gjort ett eget, med poster som passar mig (sambo, men delad ekonomi, inga barn). Tagit bort någon personlig post. Har haft samma poster många år, för mitt liv nu är posterna lite väl utseendefixerade, men jag spenderade mer förr, så de har fått behållas för statistiken. Jag betalar huslånen och min sambo all drift.
Lön
Huslån
Annat hus
Mat
Alkohol
Kläder
Hår
Annat utseende
Bil
Räkningar
Resor
Idrott
Övrigt
Kvar (lön-resten)
Sedan har jag en flik för varje år. Och på första sidan för alla år, med diagram med trendlinje, för att kunna se på sikt om posten ökar eller minskar.
Som exempel för räkningar
Om man bara får en mall, vad ska man då göra på kvällarna? Ta fram mallar och nesta if-satser är ju det som ger power
Mallar är tyvärr inte superbra för individuellt bruk då storleken (antalet poster) skiljer mycket samt eventuella poster som inte ska räknas samman med andra kan bli till besvär.
Sammanräkning är =summa(A1:A7) (räknar ihop A1, A2, A3 etc). Du kan också ta plus eller minus vilka fält du vill.
Jag antar att du vill ha spalter för varje månad på varje post, en sammanräkning till årlig total samt ev månadssnittet =summa(D3/12). Sen vill du troligen lägga ihop alla inkomster efter skatt, minus utgifter, och få ditt årliga överskott.
Vill du lägga in engångskostnader vid sidan av för mindre kladd kan du skapa en till tabb kalkylark där du kan lägga in sådana grejor och hänvisa med =December!B22.
Också händigt att ha abonnemangsinfo, skattedetaljer (förväntad återbäring t.ex.) etc.
När du väl har ordnade fält kan du lätt hänvisa till infon du vill se som diagram.