Hej!
Sitter och gör en kalkyl inför att ge ett bud på företaget (ett gym) jag jobbar på. När jag gör budgeten/kalkylen, så gör jag väl den utan moms?
Tack för svar:) //M
Hej!
Sitter och gör en kalkyl inför att ge ett bud på företaget (ett gym) jag jobbar på. När jag gör budgeten/kalkylen, så gör jag väl den utan moms?
Tack för svar:) //M
Moms är inte en kostnad för bolag, normalt pratar man ju inte kostnader ink moms men i gränsfallet mellan privatekonomi och bolags ekonomi blir det ju viktigare. Tex måste du, när du gör en budget, ta hänsyn till att det är privatpersoner som betalar och därmed belastas av moms.
Om du specificerar lite tydligare kring vad exakt du är osäker på hur man ska räkna på så är det lättare för folk här att hjälpa till? Kalkyl för ett köp av bolag ju en rätt stor fråga…
Hej! Tack för svar:)
Ja då det är ett gym så är det mot privatpersoner, men vi har också företag.
Det är mer nu när jag gör början av min kalkyl, ska jag räkna med momsen i allt eller ska jag göra det ex moms. Vi har 6%, 12%, 25% moms som vi använder.
Har möte med Almi, revisor och företagsrådgivare planerat framåt, men vill göra början själv.
Hej!
Låter som en spännande resa.
Helt rätt, i alla kalkyler gör du uträkningarna ex. moms. Allt överskott av moms betalas in till Skatteverket och underskott får du tillbaka. Oavsett momssats är det därför bara ett nollsummespel för företagaren.
Pratar man däremot likviditetsbudget (pengar i kassan) så måste du såklart tänka på det, givet att du alltid ligger plus eller minus på momsskulden.
Ett starkt tips är Skatteverkets många webbinarier där de har mycket matnyttigt för en nybliven företagare:
Varmt lycka till!
Nja, “moms alltid ett nollsummespel för företagaren” håller jag inte med om.
Om priset mot kund inte kan ändras pga marknad, konkurrens etc är momssatsen av stor beydelse.
Låt sägga priset mot kund måste ligga kring 100kr, då betyder det att företaget får in netto antingen 94,3kr, 89,3kr eller 80 kr beroebde om momsen är 6, 12 el 25 %.
Dvs moms-satsen är av mkt stor betydelse!
En verksamhetsöverlåtelse har normalt ingen moms.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/393943.html
Det är väldigt viktigt att du vid en verksamhetsöverlåtelse eller köp av bolag får del av tidigare ägares resultat och balansräkning. Detta för att kunna värdera verksamheten riktigt.
I resultaträkningen kan du se hur mycket intäkter respektive kostnader verksamheten haft historiskt. I samband med detta är det viktigt att du får information om det måste göras några justeringar av värdena i bokföringen. Det kan till exempel vara att ägaren inte tagit ut tillräckligt med lön. Eller tvärtom att ägaren har en partner som inte deltar i verksamheten men ändå tar ut lön. Eller om företaget inte betalar full hyra (vanligt om ägaren också äger fastigheten) eller inte betalar pensioner till anställda. Allt sånt behöver du ha kontroll på för att kunna göra en korrekt värdering av verksamheten. Du ska kunna få fram ett förväntad årligt resultat som du tillsammans med dina rådgivare använder för att värdera hur mycket du kan betala för verksamheten.
Om du än så länge inte fått del av resultat och balansräkning behöver du begära det. Får du inte dessa är det något lurt.
Intäkterna i resultaträkningen innehåller inte moms. Momsen blir bara en faktor när det kommer till vad du kan ta ut av kunderna. Till exempel om du funderar på hur många månadskort du kan sälja mer än nuvarande verksamhet skall du räkna intäkter exklusive moms.
Det har du såklart 100% rätt i. Går ju även att få avkastning på momsen innan den ska in till SKV om man vill räkna på det.