Kalkylatorn för Rikedomsnivå – en fundering kring nivåerna

Hej!

Jag uppskattar filosofin bakom er kalkylator för Rikedomsnivå. Jag tolkar det som att syftet med kalkylen är att visa ens faktiska ekonomiska trygghet och spegla hur man har möjlighet att leva sitt liv. Min fundering är dock om de olika nivåerna i dagsläget lyckas fånga upp detta fullt ut, då kalkylen enbart mäter historiskt sparande på sista raden (balansräkningen) och missar det löpande kassaflödet och moderna skyddsnät.

Som det är nu fångar kalkylen inte helt upp den reella tryggheten och friheten hos hushåll som har en stark ekonomisk motor.

Vårt fall som exempel:
Enligt kalkylatorn hamnar vi på Nivå 3, men i praktiken lever och agerar vi på Nivå 4? Här är vad kalkylen inte fångar upp:

• En lön täcker allt: Vi har en nettolön på 93 000 kr och fasta utgifter på 37 000 kr. Om en av oss förlorar jobbet täcker den andras lön allt . Vi har dessutom ett starkt grundskydd via a-kassa och inkomstförsäkring.
  • Pensionen är ”redan” säkrad: Vi är runt 40 år och vårt samlade pensionssparande är uppe i 4 450 000 kr. Dessutom sätts det av totalt 32 500 kr i månaden till våra pensioner via våra jobb och avtal. Så länge vi inte byter till något sämre jobb- eller avtalsmässigt så är vår framtid helt säkrad.
  • Kassaflödet ger direkt livskvalitet: Eftersom framtiden är säkrad och vi har 43 000 kr över varje månad (efter privat sparande på 13 000 kr) – och då är rörlig bonus och semesterersättning helt exkluderat – behöver vi inte samla miljoner på hög på ett ISK känner jag, Vårt nuvarande ISK på 550 000 kr är en ren trygghetsbuffert. Istället väljer vi att använda vårt starka kassaflöde till omedelbar guldkant – som fjällresor, solresor, weekendresor och hotellnätter för att bryta vardagen.

Fundering?

borde inte kalkylatorn fånga kassaflödet och andra skyddsnät? Eller tänker jag fel.

1 gillning

9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Rikedomsnivå-kalkylatorn: räkna ut din riktiga och känslomässiga nivå i Rikedomstrappan