Källskatt Lysas Vanguard fonder

Någon som har koll på hur mycket källskatt Lysas underliggande Vanguardfonder betalar på utdelningar?

En kvalificerad gissning är att det är ETFer baserade på Irland med 15% källskatt på amerikanska utdelningar. Men lyckas inte hitta vilka fonder det är. Kan ni hjälpa mig @Lysa

Ja de föredrar väl UCITS fonder så din gissning om Irland är nog rätt bra

Man ska inte behöva gissa i den här fallet :joy:. Jan och Lysa kan enkelt svara på den frågan :+1:!

Två ETFer i topp som med mkt stor sannolikhet är irländska och ett gäng vanliga fonder som är Irländska.

1 gillning

Hej @Anonym,

Tack för din fråga till Lysa!

Det är helt korrekt. Vi har irländska ETF:er mot den amerikanska exponeringen med en källskatt på 15 % på utdelningar. De underliggande tillgångarna i bred inriktning som påverkas enligt ovan är:

• Vanguard FTSE North America UCITS ETF (IE00BKX55R35)
  • Vanguard S&P 500 UCITS ETF (IE00B3XXRP09)
  • iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (IE00B5BMR087)

Önskar en lysande måndag med kommande vecka och vi är öppen för fler frågor eller tankar!

Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa

4 gillningar

Tack för svar! Gäller det även globala småbolagsfonden?

Japp,

1 gillning

Det är bra :+1: Tänkte jag skulle göra en lite djupare check denna gången innan jag får för mig att byta tillbaka :slight_smile: Ser ljust ut än så länge, Hoppas nu på ett positivt besked när infon om Sverigefondbytet kommer i slutet av året.

1 gillning