Källskatten kostar upp emot 0.5 % per år

Jo, för USA, men tänker för den resterande allokeringen av portföljen, t. ex. Asien och EU. Dvs vilken skatt betalar irländska fonder för utdelningar från företag i andra länder än USA? Tror att det är i alla fall 15% men kan vara högre. Dividend yield för MSCI ACWI verkar t. om. högre än USA på en 4 year average. https://seekingalpha.com/symbol/ACWI/dividends/yield

Antar man 15% skatt på utdelningar för alla länderna inklusive USA blir avgiften för Länsförsäkringar Global indexnära 0,22+0,27= 0,49% relativt till PLUS Allabolag Sverige Index. Om man jämför.

Plus Allabolag Sverige index 0.20% i avg. Nu tittar vi bara avg inte riskspridning och om man värkligenhar så stor nytta av den dyra försäkringen global spridning på 0.35% årligen på totalen!:thinking:

Vet inte om det är något man kan räkna med, men läste nånstans om att fondförvaltare ibland roar sig med att låna ut värdepapper som precis ska få utdelning till någon i ett annat land med förmånligare skatteregler och sen delar på diffen eller nåt i den stilen. Kommer inte ihåg vart jag läste det. Det var inget jag fördjupade mig i eftersom jag tänkte att man ändå inte kan veta vilka som tillämpar såna “knep”.

Ja, det var ju så man blåste den tyska staten på sjukt många miljarder 2018. :man_facepalming: