Är det verkligen så mycket som 0.5% (utländsk källskatt) avbränning varje år? Det är riktigt mycket pengar som återinvesteras om man har bred Sveriges indexfond. Hur har du räknad på det och fick 0.5%?
S&P 500 Dividend Yield Mean: 4.31% (OBS: Stämmer inte i nutid utan är historiska data. Se uträkning längre ner i tråden.)
15% källskatt för att det är i USA -> 4.31*0.15 = 0.65%, sedan har jag antagit att andra länder har något lägre utdelning så jag avrundade till den jämna siffran 0.5%. Kommer variera från år till år också. Sedan tillkommer även handelskostnader+valutaväxlingsavgifter men jag är lite osäker på om de ingår i den totala kostnaden för fonden eller inte.
Återigen inte en exakt uträkning utan bara för att få en känsla av ungefärliga belopp det handlar om…
Nej, källskatten är separat från avgiften. Så skillnaden mellan nordnet indexfond och LF global indexnära är 0.22+0.5 = 0.72% om man antar att bägge fonderna avkastar identiskt innan utgifter (vilket jag anser relativt rimligt).
Vad får du fram Jan när du räknar rätt? Själv får jag ca.0.28% extra i avg. Sedan om man investerar i bred Sveriges index slipper man tänka på det. Alla utdelningar är skattefria i Isk. Det känns bra .
På en S&P 500 fond borde det således vara 15 % på 1,87 % vilket är ca 0.28 % för Sverige- och Irland-baserade fonder. För Luxemburg-baserade fonder borde det vara det dubbla. Men jag vågar inte svära på det.
Ja dividend yield brukar väl vara på typ 2%. Så det blir typ 0,3-0,27%enheter högre avgift. Räknar man bara USA blir det ungefär hälften för det är allokationen. De flesta andra länder har kanske samma typ av dividend yield och 15% skatt, vissa har säkert 30%. Så relativt till Länsförsäkringar Global Indexnära så har PLUS Allabolag Sverige Index till exempel en avgift på -0,1%.
Nä det blir typ 0,27-0,3%enheter högre avgift pga av skatten, beroende på hur stora utdelningarna är. 15% skatt är bara för USA utdelningar men givetvis har andra länder också detta skatteavtal. Tror att avgiften blir högre för lf global för vissa länder är det 30% skatt på utdelningar m.m.
Då kostar LF Global index nära 0.50% i avg jämfört med Seb Hållbar Sverige indexnära 0.26%! Skönt med global spridning men kostar mycket i försäkring. En dyr försäkring som man antagligen aldrig kommer ha nytta av
Robin
(Robin Wikström)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
15
Lysa har en avgift på ca 0,65% relativt till PLUS Allabolag Sverige Index på 0,20%. Högre avgift för Lysa om utdelningarna är det. Det är ändå ca 0,45%enheter skillnad.
Fast andra länder har väl också 15% skatt på utdelningar eller ännu mer, kan man anta. Sist jag kollade på en lista var det massvis med länder med 30% skatt, kommer inte ihåg om det var för lux. Men om vi går på det vi vet så är din uträkning korrekt.
Är ganska säker på att Lux har 30 %. Var en diskussion på bloggen om det mellan Avanza Global och LF Global. Diffen där var just att Avanza Global var Lux-baserad och LF var Sverige-baserad. Har för mig att de övriga nordiska länderna också har 15 %.