Polisen är budgetpressad och rationaliseringspressad. De ska visa bästa statistik med minsta kostnad. Allt som ger polisen mer befogenheter kommer polisen efterfråga. Det ger organisationen som sådan bättre siffror för mindre kostnad.
Det betyder inte att det är varken rättsäkert eller önskvärt för individerna i ett samhälle.
Hur klarade vi oss för 35 år sedan när vi var ett i princip cash only-samhälle? Alldeles utmärkt. Ingen hade ens vetat om att pengarna bytt ägare. Ändå gick inte samhället under pga. penningtvätt, terrorfinansiering, skattefusk etc.
Det du förespråkar innebär inte bara en massa tidsspillan, det hämmar också ekonomisk aktivitet eftersom folk drar sig för att flytta pengar.
Fast att individen har bristande inllmst betyder inte att prylarna kommer från kriminell verksamhet. Det kan ha varit deras ex som köpt dyra prylar åt dem. Vem sparar kvitton på julklappar, presenter och gåvor i flera års tid?
Absolut @guldfeber, men det är inte konversation jag är beredd att driva politiskt för att få till en förändring. Jag tycker inte det är bra att vi har reglerna eller argumenterar för dem.
Min poäng är snarare: hur kan jag spela spelet på bästa sätt utifrån de förutsättningar som finns. Det vill säga hur kan jag spela så att jag får minst problem.
Håller i sak med dig, men, undrar om vi hade klarat en så dyr välfärd som vi har idag med den omfattningen av ”svartjobb” som härrörde från mestadels skattefusk i stället för mer utstuderad kriminalitet.
Kostnaden för allmän KYC och AML är extremt mycket högre än vad man fångar upp på dessa metoder. Brotten begås i samarbete med bankerna om och om igen. Men politikerna vill ha kontroll, makt, övervakning. Om och om igen ser vi exempel på att politiker bara har dessa saker i fokus och det är kontroll, makt och övervakning. De ingår internationella avtal som inte debatteras, det bara är faktum efteråt. Vi ser detta gång på gång inom narkotikapolitiken, miljöfrågor, skatter, pengatransaktioner osv.
Sådana här historier blir ofta ensidiga. Bankerna får inte gå in på vad som hänt och då blir det bara den avstängdas version som gäller, och de har naturligtvis aldrig gjort något fel.
Ofta har bankerna på fötterna när de stänger av något. Ofta har de begärt in någon transaktionsredogörelse eller efterfrågat att kunden svarar på frågor varpå kunden inte gjort någonting, så de blir avstängda p.g.a inaktiviteten mer än att banken hävdar att något fel begåtts.
Naturligtvis kan bankerna göra misstag och överreagera också. Pressen att inte tillåta penningtvätt är väldigt stor.
Men det absurda är att knarklangarna kan ha år med swish betalningar utan att bli avstängda, människor kan jobba svart med massa swishbetalningar, dubbelswishande på bordell osv. Men sen är det krypto, facebook marketplace där man säljer sina gamla möbler osv som folk blir utsatta för kontroll.
Det är uppenbarligen fullständigt inkompetenta algoritmer osv som de använder.
Tror du verkligen att knarkhandel sker med swish? Eller att människor systematiskt får svarta löner utbetalt varje månaden med swish utan att få problem?
Eller att människor som säljer saker på Marketplace och Tradera etc får sina konton spärrade i större omfattning? Skulle väl väl innebära att 90 procent av befolkningen fått sina konton spärrade isåfall.
Att det finns enstaka idioter ändrar inte faktumet att det högst är någon enstaka promille av droger som betalas via annat än kontanter face to face eller via onion sidor med krypto.
Betala droger med swish är ju självklart inget vare sig köpare eller säljare genrellt är intresserade av. Tänker du efter lite inser du nog själv att det inte är ett normalt förfarande.
Detsamma gäller den nya lagen om avlyssning av telefonsamtal som de införde häromåret. Räcker med att du haft någon form av kontakt med någon som haft kontakt med någon misstänkt för att polisen skall kunna avlyssna dina telefonsamtal. Vi lever tyvärr i ett övervaknikningssamhälle. Snart inför de övervakningskameror med ansiktsigenkänning också. Det är bara en tidsfråga. Fast redan nu håller de koll på vart vi befinner oss genom mobilen gps
Nu gällde ju sakfrågan vad bankerna hittar och inte hittar avseende transaktioner, inte var och hur det är bäst att köpa droger. Vilket du också begriper men istället försöker du flytta fokus för det visade sig att du har fel.