Kan du inte spara MYCKET? Glöm FIRE

Intressant att läsa alla inlägg. Jag förstår inte varför man ska göra debatten så fyrkantig.

För majoriteten handlar inte FIRE om att leta pant-burkar eller optimera minsta lilla krona för att till slut kunna leva livet™. Fördelen med att börja spara är att man faktiskt måste inse vad som är viktigt och betydelsefullt i sitt liv, och därav leva livet under tiden man sparar. Många kommer då fram till att den där sportbilen, jacuzzin eller dyra krognotan inte betyder något utan är endast en konsumtions-kick.

Jag tror att många som sparar till FIRE tänker också långsiktigt på andra plan. De vet om att livet förändras. Du kanske trivs på ditt jobb idag men en dag så kommer omorganisationen, hälsobeskedet eller något som förändrar ditt liv. Och då är viktigt att ha något att luta sig emot. Det spelar ingen roll ifall du är 30 eller 60 år. Om du har möjligheten till frihet “endast” 5 år tidigare än beräknat så är det en enormt enligt mig. FIRE behöver inte vara extremt, att spara mindre summor under 30-35 år genom undvika saker du inte blir lyckligare av är ren och skär vinst.

Sedan finns det en sak som ingen pratar om,
Om en 40-årig som har sparat 50% av sin lön under 10 år bestämmer sig för att sluta spara. Då kommer denna person att kunna “leva livet” genom att spendera hela sin lön SAMTIDIGT som hen tjänar stora belopp på ränta på ränta varje år och kan pensionera sig vid 60 år istället för 69.

Det finns ingen form som passar alla. Du skapar din egna FIRE-resa. Leta guld bland all information och ignorera det som inte funkar för dig. Alla har vi olika förutsättningar.

Skulle rek att läsa denna klassiker:

Build the life you want, then save for it (I built my savings but never built my life)

28 gillningar