Kan du inte spara MYCKET? Glöm FIRE

Jag skulle säga att du valde rätt då du nådde fram till ditt mål.

2 gillningar

Ska man sälja hus med vinst så kräver det en del jobb, timing och tur. Det är inget som ger en garanterad avkastning.

4 gillningar

Felinlägg….

Funkar inte på telefonen alltid tyvärr för mig.

Du skrev att barn fick 20-30 jackor, två studsmattor och 3 cyklar osv.

Vad vill du ha sagt med det?

Det var ett exempel på att vi inte lever på existensminimum som flera i tråden hävdar.

Ja och det har jag skrivit.

Vi hade tur att vi är friska, att börsen eller fastighetsmarknaden inte kraschat.

Dessutom har vi en helt otrolig tur att vi är födda i Sverige.

Jag har börjat inse något liknande. Även om jag inte har haft någon FIRE-plan, så har jag på senaste tiden lagt upp en rätt seriöst plan för pension vid 61, men insåg i helgen att när jag går i pension och lånen är avbetalda och jag sparat så mycket som jag tänkt, och då varken behöver spara eller amortera, så kommer jag att betydligt mer pengar än nu att röra mig med, och det känns lite onödigt faktiskt. Räcker bra med bibehållen nivå.

Det är fortfarande över ett decennium kvar, och mycket kan hända. Så jag kommer att revidera den planen och unna mig lite mer här och nu istället.

Och gå tidigare än 61 är inte aktuellt kopplat till det pensionsavtal jag har, då bränner jag ca 2 miljoner i kapital.

2 gillningar

Men om ni har tur. Hur kan alla under 30 göra din resa och gå i FIRE? Lite som att säga om jag vinner 400 miljoner på Eurojackot så är jag i FiRE bara efter en lott. Skit enkelt. Alla kan köpa en lott :slight_smile:

Sen skulle man vilja fråga din partner och dina barn hur det känns att leva med en person som lyckas med månadsutgifter på mindre än 5k. Du får akta dig så inte du blir får en orosanmälan.

1 gillning

Absolut inte!

Alla som legat investerade i globala fonder de senaste 20 åren har haft tur med börsen.

Alla som ägt sitt boende de senaste 20 åren har haft tur med fastighetsmsrknaden.

Alla som är friska och kunnat jobba de senaste 20 åren har haft tur att de inte blivit sjuka.

Osv osv

Jag vet inte vad du flummat om.

Vi lever på mer än 15 000 i månaden.

[quote=“fru_Brand, post:78, topic:110835”]

Gör mer av det som jag älskar (odla, renovera, baka…) och inser att mina hobbies är rena pengamaskinerna.

[/quote

]

Visst är det härligt när det man mår bra av att göra även sparar en hel del pengar! Jag har absolut inte möjlighet att bli hemmaman men har jobbat deltid sedan mer än 10 år och har ändå gott om pengar över. Odlingen ger stor skillnad i form av färre inköp på Ica med ganska liten insats - grödor vill växa, man behöver mest så och skörda.

Mitt bakande går i perioder, just nu har vi alltid hembakat matbröd hemma, vardagslyx tycker jag!

3 gillningar

Aha, det var 5000 under några få år. Men jobbar man då är man väl inte i FIRE? Hur tänker du där?

När jag sparade till FIRE levde jag för under 5000 kr i månaden.

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt?

Du är ju ett exempel på en person med taggarna utåt, vem pratar om orosanmälan om andras barn när man inte vet vad man pratar om.

Varför gör man så ens?

1 gillning

Detta ämne är tillfälligt stängt i minst 4 timmar på grund av ett stort antal flaggor.

Detta ämne öppnades automatiskt efter 4 timmar.

Kan den här tråden nu få återgå till ursprungsfrågan? Tack :heart:

9 gillningar

Det tar längre tid för FIRE om man inte kan spara mycket. Finns ju en anledning att den viktigaste investeringen man gör i sitt liv är ett hitta rätt partner och se till att man inte skiljer sig. Lyckas man hålla ihop så blir resan mot FIRE kortare.

Jag kan bli Fire vid 78 år, om jag inte vill leva under existensminumum på vägen dit. Ligger på gränsen nu, efter sparandet är draget.

Så är hellre halvfattig och tidsmiljonär fram till min pension och lever sen halvfattigt hela pensionen. Lär bli tillräckligt bra. :blush:

7 gillningar

Tar det längre tid för en att spara ihop till FIRE så behöver man spara ihop mindre pengar eftersom det då är kortare tid man kommer vara i FIRE.

Då går det fortare att spara ihop till FIRE eftersom man behöver mindre pengar.

Men då tar det längre tid att spara ihop, för man kommer vara i FIRE längre.

(Hint: det balanserar sig. :slight_smile: )

Kom ihåg att räkna in tjänstepensioner och vanliga pensioner i din savings rate (efter skatt).

6 gillningar

Intressant att läsa alla inlägg. Jag förstår inte varför man ska göra debatten så fyrkantig.

För majoriteten handlar inte FIRE om att leta pant-burkar eller optimera minsta lilla krona för att till slut kunna leva livet™. Fördelen med att börja spara är att man faktiskt måste inse vad som är viktigt och betydelsefullt i sitt liv, och därav leva livet under tiden man sparar. Många kommer då fram till att den där sportbilen, jacuzzin eller dyra krognotan inte betyder något utan är endast en konsumtions-kick.

Jag tror att många som sparar till FIRE tänker också långsiktigt på andra plan. De vet om att livet förändras. Du kanske trivs på ditt jobb idag men en dag så kommer omorganisationen, hälsobeskedet eller något som förändrar ditt liv. Och då är viktigt att ha något att luta sig emot. Det spelar ingen roll ifall du är 30 eller 60 år. Om du har möjligheten till frihet “endast” 5 år tidigare än beräknat så är det en enormt enligt mig. FIRE behöver inte vara extremt, att spara mindre summor under 30-35 år genom undvika saker du inte blir lyckligare av är ren och skär vinst.

Sedan finns det en sak som ingen pratar om,
Om en 40-årig som har sparat 50% av sin lön under 10 år bestämmer sig för att sluta spara. Då kommer denna person att kunna “leva livet” genom att spendera hela sin lön SAMTIDIGT som hen tjänar stora belopp på ränta på ränta varje år och kan pensionera sig vid 60 år istället för 69.

Det finns ingen form som passar alla. Du skapar din egna FIRE-resa. Leta guld bland all information och ignorera det som inte funkar för dig. Alla har vi olika förutsättningar.

Skulle rek att läsa denna klassiker:

Build the life you want, then save for it (I built my savings but never built my life)

28 gillningar