Tack @anon14656180 för ett tänkvärt inlägg. Du sätter fingret på något viktigt, att livet pågår här och nu och inte i framtiden.
Jag klev av yrkeslivet vid 45, utan att veta att jag var på väg mot en FIRE. Kände inte ens till begreppet. I efterhand kan jag se att flera val och livserfarenheter möjliggjorde den här vägen. Men det fanns ingen medveten strategi från min sida, och hade någon sagt till mig för 10 år sedan att jag skulle hoppa av yrkeslivet hade jag inte trott den personen.
Jag flyttade hemifrån tidigt (gymnasiet) och fick barn tidigt, med en partner som både innan och efter separationen gjorde sitt bästa för att göra slut på både sina egna och mina pengar. Kan ärligt säga att åren mellan 16-28 var helt ekonomiskt vidriga. Jag fick vända på exakt varenda krona och trots det slutade varje månad med att jag bokstavligen räknade matvarorna i varukorgen för att vara säker på att transaktionen skulle gå igenom framme vid kassan.
Jobbade hårt för att ta mig ur situationen och avancerade till en chefstjänst i ganska unga år. Skräcken för att stå utan pengar gjorde att jag sparade så mycket det bara gick, mest på sparkonto med dålig ränta samt, något senare, i några halv- och heldyra fonder.
Grunden till mitt kapital lades här, mellan 27-30 års ålder. Men det hade jag ingen aning om då. Skrapade ihop en liten buffert och min hyresrätt omvandlades till bostadsrätt. Men den stora vinsten för ekonomin var min totala avsaknad av livstilsinflation. Lönen höjdes, men jag åt fortfarande linsgryta - kort uttryckt. Inte som en del av en sparstrategi utan av rädsla.
Hoppa 10 år fram och jag har då hunnit träffa min man, vi har skaffat ytterligare barn och köpt första villan. Jag har vid det här laget ”lärt mig att konsumera” - dock inte i närheten av vad som anses normalt bland andra i samma löneläge tror jag. Vi sparar hela ena lönen, köper bil och all hantverkarhjälp vi tar in kontant. Säljer villan med rejäl vinst, köper ny villa plus sommarstuga. Återigen finansierar vi en stor kontantinsats och alla renoveringar kontant. Vi har allt som alla andra runt oss har, men den stora skillnaden är att vår konsumtion inte finansieras med lån.
Börjar drömma om exit till landet. Säljer villan i stan, återigen med vinst. Flyttar tillfälligt in i sommarstugan och upptäcker att vi nu har 3 mkr på kontot, utöver besparingar och en lägenhet vi köpt med 50% kontantinsats till äldsta barnet. Det låter - och är - väldigt privilegierat och drygt men jag kan ärligt säga att dessa pengar har kommit till mig/oss till följd av exakt noll uppoffring.
I samma veva säger jag upp mig, tänker först att jag ska köra eget och gör det på halvtid under ett år. Jag är såklart rädd att pengarna på något magiskt sätt ska ta slut så jag påbörjar projekt ”hamstring”, dvs går igenom ekonomin, täpper till hål, säljer grejer på Tradera, ser över fondvalen och inköpen. Gör mer av det som jag älskar (odla, renovera, baka…) och inser att mina hobbies är rena pengamaskinerna. Sparkvoten börjar återigen växa, men livet känns inte snålt. Börjar läsa - massor. HÄR kommer jag i kontakt med begreppet FIRE. Och inser - detta är ju för fasen vi.
Inser att jag måste landa i någon slags slutkläm. Den blir nog något i stil med att balansen mellan nu och sen måste vara rimlig. När jag levde på alldeles för lite drömde jag om att en gång i framtiden kunna betala för fönsterputs (höjden av lyx i min värld, men anser mig inte längre ha pengar till det
). Lyckan när jag väl hade råd var helt obeskrivlig. Jag hade ALDRIG klarat att genomföra en sparplan på +20 år med ett vagt löfte om framtida, tidig pension. Hatten av för er som har den disciplinen.
Hatten av även för er som lever med knappa ekonomiska resurser. Det är ett rent helvete att spara när ingenting finns att spara av.