Visst, ser båda sidorna där, men det är inte relevant för din ursprungliga poäng eftersom du ändå inte menade det. Nog bättre att släppa.
Jag tycker det låter orimligt för en 25-åring att planera för FIRE. Inte för att FIRE är dåligt, utan för att så mycket hinner hända på vägen.
Ofta tar livet helt osannolika vägar mellan 25 och 50. Gamla drömmar dör, nya drömmar tillkommer.
Spara och investera för vad som än kommer, för nya mål som dyker upp.
Varför är det orimligt för en 25 åring?
Jag hade idén om att aldrig leva i ekorrhjulet redan som 16-17 åring. Tanken jag hade var att få tillräckligt mycket pengar Så jag själv kunde välja om och när jag ville jobba trots att livet tar olika vägar.
Kör man på ORDENTLIGT redan i tidig 20 års ålder så är det absolut inte svårt att pensionera sig som 30 åring.
Ge sig hän och tro på att man kan klara allt, Vilket man inte gör men man kommer ofta mer än halvvägs vilket duger för att gå i pension tidig.
Framför allt handlar det väl om sparkvot! Så länge den är >X så blir man antagligen FI inom Y år. Jag tänker att det hade varit bättre om tråden handlat om förhållandet mellan X och Y i stället för om TS vaga men kategoriska påståenden.
Kan du ge ett exempel med inkomster och utgifter under sparperiod resp. pensionsperiod?
Även vilken safe withdrawal rate du tänkt dig i pension och vilken real avkastning du räknar med under sparperioden.
Jag frågar eftersom jag själv sparar mer än en del tjugoåringar har i nettolön och har hög sparkvot men inte heller jag skulle nå mer än någon socialbidrags-/studenttillvaro om jag började från noll och bara hade tio år på mig.
Jag vill hävda att den låga inkomst som en outbildad ungdom ofta har, extremt långa pensionsperioden (från 30-90 år) och korta sparhorisonten (10 år) gör det mycket svårare och mer osäkert.
Man behöver då räkna med en mycket konservativ SWR (ännu lägre än 4% före skatt eller 3% efter skatt) samt låg avkastning eftersom den lika gärna kan bli negativ med så kort sparhorisont.
Allmän pension och tjänstepension kommer också att bli sämsta tänkbara med så låg lön och kort tid i arbete.
Då kommer det med största sannolikhet inte att gå ihop.
Om du tror något annat behöver jag få se exempel med siffrorna du tänkt dig så att jag förstår bättre.
Att skriva att det inte är svårt känns inte rätt då mycket av resultatet är helt upp till slumpen med så kort sparhorisont.
Men öka sparhorisonten till 10-20 år så blir oddsen mycket bättre.
Jag vill slå ett slag för att vara en (ekonomiskt) kreativ livskonstnär. Det är bättre att vara lite mer lösningsorienterad och fundera på hur man ska hantera problemet utifrån sin specifika situation. Kanske finns det ytterligare möjliga inkomster och metoder att sänka utgifterna? En lågt hängande frukt är ju att ha ett boende som helt eller delvis betalar sig själv, antingen i form av hyreshus eller att man har ett ett lämpligt boende för att ha en inneboende. Man kan laborera med att äga bil i olika format, alternativt inte alls. Man kan ha sidoinkomster som täcker vissa delar. Det finns många vägar till FIRE om man är lite idérik.
Jag jobbade ”två” heltidsjobb och hade lön för två heltidstjänster, arbetarlöner i 6 år.
Gör man det i 6 år och lever för under 5000 kr i månaden är det inte svårt.
Gör man det mindre extremt i 10 år vill jag hävda att det är lätt.
Har man lite tur att börsen inte kraschar och gör lite bra affärer (fastighet, bilar osv) är det till och med mycket lätt.
Det här med safe withdrawal och annan nördig FIRE EXCEL statistik är helt onödigt att räkna på.
Är man 30+ år och ha fyra barn så drar man in pengar vara sig man vill det eller ej även när man gjort FIRE. Man ligger inte och sippar Paraplydrinkar resten av livet.
Eftersom du inte gav mig de siffror och antaganden jag bad om och som behövs för att bedöma om du har rätt eller fel så kan jag inte göra någon annan bedömning än vad jag skrev i första inlägget.
Jag har läst din andra tråd där du räknar med sidoinkomster m.m. men är man beroende av att jobba för pengar (oavsett om det är förvärvsarbete eller att handla med samlarobjekt online) är man inte FIRE.
Men det spelar ju mindre roll vad man kallar det givet att man är nöjd med sin situation och det arbete man utför för att dra in de extra kronorna som behövs.
Jo det gjorde jag!
Det blir bara en massa antagande och det är just precis antaganden.
Ta median arbetarlönen - 5000* 120, sen kan du göra en ränta på ränta kalkyl.
Sen gör du 3 fastighetsaffärer där du får in ytterligare 1000 000. Släng in det i ränta på ränta kalkylen med 60 månader.
Köp lite annat, 500 000 som du slänger in i ränta på ränta kalkylen med 80 månader.
Håll din levnadskostnader Minimum.
Räkna med att du råkar dra in 10 000 i månden när du gjort FIRE och är hemma med dina barn.
Kalkylen klar.
Vem säger att man INTE är FIRE, vem har satt upp regelboken?
Visa mig den!
Eftersom du lever enligt en mental regelbok kommer du ha mycket svårare att göra FIRE.
Pengarna jag råkar dra in är inte avgörande eller påverkar oss.
Det är livet, man dricker inte paraplydrinkar på heltid när man har fyra småbarn.
Du gav mig ingen inkomst, ingen SWR och ingen real avkastning.
Jo det gjorde jag.
Det är du som kräver istället för att räkna själv.
- 1M-2M utöver sparande är inte normalt under en 6-10 års period.
- Att leva på 5000 per månad innebär extrem fattigdom i Sverige. Inget jag hade rekommenderat en 25-åring.
- Din definition av FI verkar skilja sig markant från konsensus.
En annan viktig aspekt är vård. Vi står inför en förändring där du kan köpa levnadsår (i viss grad kan du det redan idag). Många friska betalar redan idag en heltidslön för preventiv vård. Att jobba så extremt som du verkar ha gjort är inte gratis i form av hälsa.
Ok, kan du visa mig var i nedan citat du gjorde det?
Notera att jag inte behöver veta något om dig specifikt. Bara de förutsättningar du tänkte dig i det första inlägget jag frågade om. Det kan som sagt vara en påhittad persons förutsättningar.
Sammanfattning
Mentala låsningar.
Det var ” mycket” mer än 1-2 miljoner.
Det finns ett överflöde i Sverige. Man kan leva ett bättre liv än 90 % av jordens befolkning på 5000 kr i månaden i Sverige om man tänker annorlunda.
Är man FI om man har 10+ miljoner och lever på 15 000 i månaden?
Alla ska givetvis spara varje månad. Men det är en jäkla skillnad på att vara småsparare och att göra en FIRE. Det krävs konsekvent stora insättningar för att gå i tidig egen ihoptjänad portföljpension.
Med två arbetarlöner och månadskostnader på existensminimum sparade du rimligtvis 3-3,5 MSEK på 6 år.
Skatt äter upp en stor del av den andra inkomsten, och lönerna var lägre än idag.
Siffrorna var givetvis efter skatt.
Det är naturligtvis min uppskattning på 3-3,5 MSEK oxå ![]()
Jag är 25, riktåldern för pension för mig är 70, kanske höjs den mer? Skulle jag då kunna gå FIRE vid 50 istället så får man väl ändå räkna det som en tidig pension. Jag har 25 år på mig att stoppa in mer pengar i portföljen om jag vill gå vid 50.
Du låter som en mor!
Det första Kapten L sa var att en mor tror bara att sin son klarar 20 % av vad man faktiskt kan klara. Ens egen uppskattning är ca 50%, dvs det finns alltid 50% mer att ge.
Kapten L är min förebild!