Har försökt att leta på Försäkringskassans hemsida, men det är inte helt tydligt.
Kan ena föräldern vabba och den andra föräldern ha semester när barnet blir sjukt?
Har försökt att leta på Försäkringskassans hemsida, men det är inte helt tydligt.
Kan ena föräldern vabba och den andra föräldern ha semester när barnet blir sjukt?
Kan inte säga att källan är 100%ig men verkar rimligt. Dvs att du inte får vabba.
Ja det kan du.
Jag var hemma och vabbade för min dotter häromveckan när min fru var utomlands.
Gick hur bra som helst.
Men du kanske tänker i det läget att hen är hemma och ledig?
Jag ställde frågan till Gemini ( AI-robot ) och fick ett tydligt och fylligt svar att det är OK.
Du kan själv ställa frågan “Kan ena föräldern vabba och den andra föräldern ha semester när barnet blir sjukt?” och se vad du får till svar. ( det blev en massa text så detta är kanske enklare att du ställer frågan
).
Fast det betyder ju inte att det är tillåtet. FK granskar ju inte vabb innan de godkänner, sånt görs ju först i efterhand.
Kan dock vara tillåtet, men jag har inte läst det på deras hemsida.
Nej det får man inte göra enligt Försäkringskassan.
Konstigt att det står så olika saker på olika ställen. Kolla svaren här under, det är ändå officiella svar från försäkringskassan.
Går man in och gör sin vab så kan du fylla i att din respektive är bortrest.
Barn kan väl bli sjuka även om en förälder är bortrest?
Du har ju rätt att vara hemma ändå. Det säger ju sig själv.
Du har ju två olika frågeställningar där, så inte konstigt att du får olika svar?
Det jag skärmdumpar är väl samma fråga som @Conzums? (Som alltså är en del i tråden jag länkar)
Nej, i ena frågeställningen är ju om du kan vabba när din respektive har semester. Där är svaret ja om den respektive är på semester.
I den andra frågan är ju om du själv kan vabba när du har semester, där är svaret nej.
Precis, det som gör mig osäker vad som gäller. Motstridiga uppgifter på olika sidor.
Tex här säger man att det är OK att ena föräldern bannar och den andra har semester:
Jag läste det också på en direkt fråga till Försäkringskassan på FB, men hittar det inte nu.
Nej nej. Du tolkar situationerna fel.
Om den andra föräldern är ledig kan du inte vabba. Man har inte semester från föräldraskapet.
Undantaget verkar vara om den andra föräldern är bortrest och inte kan komma hem inom rimlig tid. Det duger inte att man är på gymmet eller är på ica och handlar.
Det är ju precis det jag skrev?!?
Du kan vabba om din respektive är t.ex utomlands. Som jag gjorde.
Jag frågade i min första fråga till trådstartaren vad frågan gällde men hen har inte svarat på det.
Vilken ålder på barnen handlar det om?
Om de går i förskola så får de inte ens vara där om den ena har semester så då kan behovet av vab inte uppstå (i alla fall inte i delen av landet där jag bor).
Om det är barn i ålder där skolplikt gåller så vet jag inte vad som är möjligt gällande vab, men FK brukar vara bra på att svara om man skickar in meddelande till dem.
Tänkte mest om man har semester som en familj, men där ena barnet blir sjuk. Borde det inte vara rimligt att den ena föräldern då kan vabba medans den andra föräldern kan fortsätta ta ut semester?
I länken i tidigare inlägg står det tex:
Om den ena föräldern har semester kan den andra föräldern fortfarande vabba, förutsatt att det är den personen som tar hand om det sjuka barnet under hela perioden.”
I det läget verkar du inte kunna ta ut vab. Semester/ledighet spelar ju ingen roll, jobbar ena föräldern helg så kan ju inte den vabba om för barnet blir sjukt på helgen om den andra är redan är ledig t.ex.
Ring fk på torsdag och fråga istället för att försök leta på nätet. Enklast och du får rätt svar direkt. De gånger jag har behövt ringa har de varit väldigt hjälpsamma.