Real avkastning, alla siffror inkl inflation och kanske även täcker skatt, avkastning är räknat på 7%.
2025-2042 månadssparade á 8000kr/mån som ökar i ungefär samma takt som lönen, räknat på 3%.
År 2024, min ålder: 65. Slutvärde: 4M
Vid 65 års ålder: gå i pension, plocka ut tjänstepension över 5 år och lev på denna mellan 65-70 års ålder. (Vid 70 års ålder är då min pension 14k innan skatt, lol.)
Vid 65 års ålder: sälja hus, frigöra 5M eget kapital, realt värde (2,5% inflation)
Addera frugans sparande på 1M.
10M växer kanske på dessa 5 år till 12M.
12M investerat till lagom låg risk. Plocka ut cirka 70k/mån utöver de små pensionerna. Justera livsstil beroende på börsens utveckling. Antagligen flytta tillbaka till Thailand där vi tidigare levt gött på 20k/mån så marginaler finns förhoppningsvis.
Hur tänkte du investera 10m →12m på fem år? Den korta tidsperioden kan det ju lika gärna bli negativ utveckling om investeringen skett i t.ex. en global aktieindexfond.
Tack hjärtligast för att du tog dig tid att läsa och kommentera. Du har en poäng att på den tidpunkten är det nog dags ha sänka risken. Ska man tänka 50% global räntefond och 50% aktiefond? Jag tänkte inte utifrån ett 5-årsperspektiv utan att vara fortsatt investerad från 65 och framåt. Ska man kanske fundera på att flytta från aktie- till räntefond de år börsen går bra från när man är 65+?
Tack för svar! Bör jag sänka aktieexponeringen även min intention är att vara där i 10 år till (66-75, om gubben blir så gammal)? När jag tänkte ut planen tycktes jag mig minnas att det finns väldigt få, om någon, tioårsperiod där börsen gått minus. Jag kommer ganska enkelt kunna slå över och minska uttagen till 20k/mån och leva loppan under goda år. Berätta gärna hur jag kan förbättra min plan!
Gällande att öka sparandet i takt med löneförhöjningar så har jag räknat efter 3% för det är nog ungefär det jag kommer få gissar jag. Arbetar som speciallärare och har nog redan nått ganska hög lön när jag jämfört med kollegor via den statistik som finns tillgänglig för mig. Det är kollektivavtal och Sveriges lärare förhandlar åt mig fast jag inte är medlem i Sveriges lärare. Det är så jag uppfattat det iaf. De har tex förhandlat fram 3,4% höjning detta året och 3% 2026. Sedan brukar min chef höja min lön lite extra utöver detta men det är kanske inte något jag vill räkna med. Men jag kommer absolut att följa ditt råd om det blir mer än 3% samt när klumpsummor trillar in. Stort tack!
Jag glömde nämna kostnaderna, ursäkta. Jag och frugan har över cirka 8-9k per månad på ett gemensamt konto efter allt är betalt inkl. sparande. Utöver det har vi vars 5-6k att sätta sprätt på, pilsner, restaurant, amazon etc.