Kan man använda nybörjarportföljen med en fondrobot?

Tack för råd och tips.
Kan man använda Nybörjarportföljen tillsammans med en fondrobot, t ex i Lysa? Hur gör jag då?

Förstår att det bästa är att spara en viss summa varje månad, men om man redan har ett sparkapital att investera, vad är det bästa att göra då? Lägga in hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar och betala per månad?

Jag skulle säga att om du använder Lysa och ställer in den på 60/40 så har du en riktigt bra nybörjarportfölj. :slightly_smiling_face:

Angående din andra fråga, rekommenderar jag följande avsnitt:

1 gillning

Du kan använda fondrobot till att sätta vilken risknivå i portföljen du vill. Vill du ha något som är mellanrisk så är 40/60-60/40 ganska lagom.

Om du menar rent konkret nybörjarportföljen med exakt samma innehav så måste det dock göras manuellt på t.ex Nordnet.

På fondrobotarna kan du ej själv välja vilka fonder eller etf:er som ska köpas. Du kan bara välja fördelningen mellan aktier och räntor.

Angående investera allt direkt eller i omgångar så är det matematiskt korrekt att skicka in allt direkt, men rent känslomässigt kan det vara jobbigt om börsen svänger neråt kraftigt direkt efter man precis investerat allt. Tycker man sådant är jobbigt så är det bättre att köpa in sig i omgångar.

1 gillning

På mycket långt perspektiv, om du investerar och inte ska använda pengarna de närmaste 10 åren, satsa allt nu för oftast stiger börsen och risken är större att man missar uppgång än att man köper i fallande trend.

Mycket långt perspektiv skriver jag för även om börsen långsiktigt oftast stiger så tog det 10 år att få tillbaka pengarna för den som råkade köpa på toppen 2000.

Den som skulle gå in i marknaden våren 2000 hade helt klart tjänat på att långsamt gå in gradvis i marknaden.

Den som mentalt är övertygad om att marknaden kommer falla snart kan välja högre andel ränta i förhållande till aktiemarknad. Den spelar fortfarande på att aktiemarknaden ska stiga, som den oftast gör, men satsar/riskerar mindre andel av pengarna på det.

1 gillning