100 000 in på LYSA?

Hej!
Jag har precis fått 100 000:- av mina föräldrar att sätta på bosparkontot, som jag har på LYSA (har valt 88% aktier, 12% räntor). Är det något särskilt jag ska tänka på? Ska jag sätta över hela summan på en gång? Ska jag vänta med att sätta in pengarna tills jag ser att det är ett bra tillfälle? Tack för tips.

Hej! Här kommer bra avsnitt för dig att lyssna på: https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

3 gillningar

Om det är till boende ska du verkligen sätta dom på börsen? När ska du använda dom?

6 gillningar

Beror på din tidshorisont. När ska du köpa bostad? Hur hög risk vill du ta? Statistiskt sett brukar det vara mest lönsamt att investera allt på en gång.

1 gillning

Jag skulle ändå anpassa till aktuellt konjunkturläge som är lite nervöst, förslagsvis 10-20 000 per månad en gång per månad eller i minst fall sprida ut det på de närmsta 3-4 månaderna med tanke på att vi nu är i sommaren.

@anders71

Innebär det då att du rekommenderar alla vi som har pengar i fonder nu att sälja av allt för att återinvestera uppdelat över några månaders tid? För det är precis samma sak

5 gillningar

Är det Lysa som föreslagit 88% aktier? De ställer ju frågor om din tidshorisont och så. Om du svarat ärligt på frågorna så finns det ingen anledning för oss andra att ge något annat råd. :slightly_smiling_face:

Jag tror inte du kommer hitta något “bra tillfälle”. Det kan i så fall ta åratal och du riskerar att missa mer uppgång under den tiden. Man brukar säga att det är lönlöst att försöka tajma marknaden.

6 gillningar

Absolut inte. Har man varit med en tid innebär inte en direkt 30% nedgång från insättning samma psykologiska besvär. Risken är för någon som investerar första gången däremot att en sådan nedgång innebär att man börjar peta i investeringarna, kanske säljer en del, osv, och då blir det olönsamt med time in market, oavsett vad vetenskapen säger. Är man verkligen säker på att man kommer lämna grejerna orörda trots att huvudrubriken på tidningarna är pågående börskrasch några veckor i rad så kan man ju däremot gå efter vetenskapen och bara kasta in allt på en gång. Vi får se vad trådskaparen väljer :slight_smile:

3 gillningar