Det var inte så enkelt enligt handläggaren på FK. Men kunde samtidigt inte redogöra exakt för hur det istället var utan behövde boka in ett möte med deras näringsverksamhetshandläggare för att få att exakt svar. Handläggaren menade på att om man kunde visa på att man bedrivit arbete “aktivt” så skulle det ändå räknas, även om man t.ex. skjuter upp lönen till en annan månad som man ju har friheten att göra som egenföretagare. Men det var uppenbart att FK inte riktigt fattar att det finns folk som jobbar på flera sätt samtidigt. De är nog mer vana av folk som pendlar mellan ena formen av stöd/bidrag till andra formen, alternativt vanliga “bara jobbar 100% på ett ställe”-personer eller “Bara har ett företag men inget annat”-personer. Åtminstone deras first-line-support.
Hur som helst så har jag hittat ett kryphål, som handläggaren inte hade någon invändning mot (i mitt fall).
- Ta 100% ledigt från min ordinarie anställning där jag nu normalt jobbar 100% och får inkomst av tjänst. Jag får föräldralön från denna anställning.
- Ta enbart 75% eller 5 dagar av 7/vecka föräldrapenning från FK, för då är det OK att jobba 25% utan att riskera att behå bidragsbrott oavsett hur aktiv arbetsinsatsen i det egna företaget vid sidan om är
Ovan approach gör att du ändå kan få lika mycket ersättning från FK, dock spridit över längre period då du tar ut dem långsammare. Du missar ingen föräldralön från företaget du är anställd på, för där är du borta 100% och sammanhängande. Och du kan alltid hävda att allt arbete som du utförde under föräldraledigheten var utförda på dessa 25% som du ju inte fick föräldrapenning från FK på.
Med reservation för att den handläggaren jag pratade mot inte kunde hitta något som kunde skjuta hål på ovan upplägg, men att det ändå finns något som handläggaren missade ![]()