Min gissning är att man ska nog räkna från 100.000 SEK plus/minus 50.000 SEK. Anledningarna är flera och jag har en ganska lång utläggning om det på Patreon. Men jag vill att det inte ska vara tillgängligt för alla, särskilt inte nybörjare. Det ska alltid finnas pengar i en buffert och därefter ska basen i sparandet vara indexfonder/fondrobot. Värt att komma ihåg är att det här något jag började göra först år 22 i min investeringskarriär.
Att investera utanför Avanza / Nordnet är riskfyllt och det kräver mycket mer kompetens, tid och energi. Man inser värdet med Avanza / Nordnet och det jobbet som de har gjort först när man kommer utanför och ska göra det själv med jurister, försäkringsbolag, banker och andra rådgivare.
Den andra anledningen är att det ofta är förknippat med minimikostnader - t.ex. att få in en onoterad aktie i en kapitalförsäkring kostar ofta 1.0 % per år och typ 4.000 SEK. Det betyder att på 50 000 SEK ligger du redan 10 % back innan du ens har startat. Därav behöver man ofta upp till 100 - 150.000 SEK innan det blir rimliga avgifter på ca 2 % av kapitalet. Sedan finns det alltid undantag så klart.
Med ovan sagt så försöker jag på Patreon dela upp det så här:
På det sättet blir det lite för alla. Har man lite pengar så kan man köra börstipsen. De som har mycket pengar kan köra saminvesteringarna och de större casen. De som ligger mitt i mellan kan prenumerera på tipstjänsten Goda Tider. För tydlighetens skull: jag är delägare i tipstjänsten eftersom jag ville kunna ge ett par tips om året till Patreon-gänget.
Samt mitt svar från andra tråden:
Däremot är jag inte så säker på att det kommer fler saminvesteringsprojekt. De har tagit sjukt mycket tid och tagit en hel del nattsömn i åtagande. För mig är det lite fel asymmetriskt också, begränsad/liten uppsida (mer pengar om det lyckas) och en stor nedsida (om det skulle gå åt skogen, gratisjobb, varumärkesrisk och känsla gentemot delägarna). Nu har båda gått bra och ibland ska man sluta när man är på topp.
Däremot kan jag istället tänka mig att visa de alternativa investeringar som jag själv gör, men där jag inte är parten som sköter det. Det vill säga att det är en tredje part som administrerar, sköter och driver. Min insikt är väl att mitt lynne inte passar att ha hand om andras pengar, för mycket stress. Så jag tror att det kommer bli snarare mer sådant av att försöka “sno” bra investeringar från investmentbanker och corp-firmor.