Jag har försökt förtydliga det här:
Saminvesteringarna har tyvärr haft höga belopp eftersom antalet platser är begränsat till följd av aktiebolagslagen och sedan tillkommer det mycket avgifter som gör det olönsamt på små belopp. Då tar jag inte ens betalt på årsbasis utan sköter det i utbyte mot en eventuell vinstdelning i framtiden, så alla avgifter är till externa parter.
Däremot är jag inte så säker på att det kommer fler saminvesteringsprojekt. De har tagit sjukt mycket tid och tagit en hel del nattsömn i åtagande. För mig är det lite fel asymmetriskt också, begränsad/liten uppsida (mer pengar om det lyckas) och en stor nedsida (om det skulle gå åt skogen, gratisjobb, varumärkesrisk och känsla gentemot delägarna). Nu har båda gått bra och ibland ska man sluta när man är på topp.
Däremot kan jag istället tänka mig att visa de alternativa investeringar som jag själv gör, men där jag inte är parten som sköter det. Det vill säga att det är en tredje part som administrerar, sköter och driver. Min insikt är väl att mitt lynne inte passar att ha hand om andras pengar, för mycket stress. Så jag tror att det kommer bli snarare mer sådant av att försöka “sno” bra investeringar från investmentbanker och corp-firmor.
Lite fredagstankar… ![]()