Nej tack.
,…
Nej tack.
,…
Nej, men överväger att bli en Patreon om det hade gått att betala med månadsöverföring eller Swish. Orkar inte argumentera för ännu en post på kreditkort-räkningen för sambon… Men under nästa år kanske… 
Det vore bra att tydliggöra de här bitarna lite. Jag är intresserad av Patreon och även av andra betalresurser för att förbättra mitt sparande. Dock kommer jag ganska snart till en period i livet när mitt månatliga överskott blir större än idag. Jag uppfattar att det finns ett tydligt samband mellan att ha nytta av betalresurser i allmänhet och att ha en större summa att investera varje månad. Eftersom de här saminvesteringarna vad jag förstår är iallafall ganska stora vore det bra att veta vad som förväntas.
Samma fråga ställd här ![]()
Med tanke på att jag betalar väl runt 800 året år idag så känns det inte som det hade varit otänkbart.
Men, det finns nog en risk att jag inte hade betalat för det om det kostade innan man fick se avsnitten. För då hade man inte vetat vad som man gick miste om och kört på utan att betala.
Jag valde att bli Patreon efter ett tag som konsument av det fria materialet, detta som stöd för skaparen/tack för hjälpen men även för “underhållningen” man får samtidigt som man lär sig något.
Det är ingen skillnad mot att betala för andra saker man konsumerar, böcker, tidningar, tv serier osv osv.
Det som kommer med Patreonmedlemskap ser jag snarare som bonus än det jag betalar för 
Hade slutat lyssna och ej betalat för det. Vilket är konstigt, då jag hoppas att ni ger värde.
Nej, tyvärr
Skulle inte ha några som helst problem att betala betala flera hundra kronor per månad bara för poddavsnitten. Började med Patreon för att jag ville stödja deras arbete! Sen att jag fick en massa annat material genom Patreon är bara bonus.
Jag har försökt förtydliga det här:
Saminvesteringarna har tyvärr haft höga belopp eftersom antalet platser är begränsat till följd av aktiebolagslagen och sedan tillkommer det mycket avgifter som gör det olönsamt på små belopp. Då tar jag inte ens betalt på årsbasis utan sköter det i utbyte mot en eventuell vinstdelning i framtiden, så alla avgifter är till externa parter.
Däremot är jag inte så säker på att det kommer fler saminvesteringsprojekt. De har tagit sjukt mycket tid och tagit en hel del nattsömn i åtagande. För mig är det lite fel asymmetriskt också, begränsad/liten uppsida (mer pengar om det lyckas) och en stor nedsida (om det skulle gå åt skogen, gratisjobb, varumärkesrisk och känsla gentemot delägarna). Nu har båda gått bra och ibland ska man sluta när man är på topp.
Däremot kan jag istället tänka mig att visa de alternativa investeringar som jag själv gör, men där jag inte är parten som sköter det. Det vill säga att det är en tredje part som administrerar, sköter och driver. Min insikt är väl att mitt lynne inte passar att ha hand om andras pengar, för mycket stress. Så jag tror att det kommer bli snarare mer sådant av att försöka “sno” bra investeringar från investmentbanker och corp-firmor.
Lite fredagstankar… ![]()
Jag skulle kunna tänka mig att betala för de inspelade avsnitten. Lyssnar på podden varje vecka med god behållning för det mesta!
Kanske inte 990kr/år men ändå.
Betala för forumet?
-Nej tack.
Det skulle jag inte; jag ännu inte pratar svenska och inte tror att jag skulle få tillräckligt mycket värde av podden. Jag funderar dock på att anmäla mig till Patreon för att stödja insatserna. Men jag går igenom många ekonomiska förändringar just nu så jag vill att saker ska lösa sig lite innan jag börjar spendera på den här typen av saker.
Jag skulle gladeligen betala en summa. Tycker innehållet är värt det! MEN det är nog smartare att ha det som det är. Ett fritt forum och ett betalande Patreon Säker på att det kommer värdefulla inspel och synpunkter även från dem som inte vill betala. Och de bidrar till att forumet är värdefullt för mig!
Njet.
Patreon finns och de får mervärde. Jag hänger gärna här och följer podden, men det finns andra ställen online 2021 som är trevliga gratisställen. 
Men här är trevligt och här hänger kunniga människor. Det är värdefullt, men inte så värdefullt för mig personligen att jag skulle pröjsa för det.
Hade inte betalat för den.
Skulle definitivt KUNNA betala för den, gladeligen.
Men det finns många poddar som har gått över till betalvariant som jag skulle KUNNA betala för.
Däremot är de sällan jag faktiskt gör det, istället håller jag mig till det stora utbudet av gratispoddar.
Den främsta anledningen är att jag ogillar tickande månadskostnader av alla slag.
Tycker nuvarande upplägg är bra. Gratis för RT och frivilligt att sponsra via patreon för den som vill premiera Jan och Carolines fina arbete.
Jag vill även skicka ett stort tack till J&C för att ni håller podden fri från reklam. För mig som trogen lyssnare är det i sig nästan värt hela kostnaden för patreon. Finns inget värre än när reklam som är helt off-topic yxas in i avsnitten. Förstör hela upplevelsen. Att det sen blir massa mer kul som kommer på köpet när man sponsrar med mer än ca 700 kr/år är bara ett plus.
En entydig anledning för mig som gör att jag aldrig kan tänka mig stötta podden ekonomiskt eller betala på Patreon tex är att det uttrycks väldigt starkt och tydligt politiskt stöd för vänstern i Sverige.
Den är en sida som jag tycker står för en “tveksam” människosyn och väldigt dålig politik. Speciellt i närtid när det händer hemska saker i världen uttrycks superlativ åt vänster rent politiskt.
Däremot vill jag betona att jag älskar podden. ![]()
Gillar att den i ämnet privat ekonomi och investeringar grundar sig i kunskap och forskning. Det är unikt och jättebra. Även “filler” avsnitt och mjuka ämnen. Det är väldigt sällan jag stänger av ett avsnitt.
Det skulle dock ta emot för mycket att själv bidra med ekonomiskt stöd för sånt jag inte håller med om.
Jag skulle inte betala. Samtidigt tycker jag att det verkar irrationellt att vara villig att lägga sin tid på något men inte vara villig att betala för det. De flesta av oss har ju ändå mer pengar än tid att undvara.
Kanske
men det måste ändå va ok att gilla innehållet och lägga ner värdefull tid / lära sig etc. Väl investerad tid. Utan att vilja bidra. Man kan vara tolerant och bara ignorera eller stänga av om något upplevs stötande. Vi är ändå gratis gäster ![]()
de kan ju inte passa alla kanske. De väljer väl sin målgrupp.
Men man behöver ju i så fall inte stötta ekonomiskt tänker jag. Det skulle nog endast bli aktuellt om jag kände att jag kunde identifiera mig med åsikter som ges och att jag gillade värdegrunden bakom projektet. Själva (sak) innehållet är väl i högsta grad värt att betala för? Förutsatt att det presenterats sakligt istället för med åsikts bagage. Hur mycket? Vet ej… kanske 10 EUR per månad eller nått. Många avsnitt verkar ganska bra förberedda och det märks att det ligger nedlagd tid bakom.