@janbolmeson, då man är med i Patreon-communityn, går det enkelt att bara konsumera tips som ger pengar? Typ saminvesteringar, IPO-tips, etc?
Jag är intresserad av att tjäna pengar men inte att vara med på dragningar, kurser etc 
@janbolmeson, då man är med i Patreon-communityn, går det enkelt att bara konsumera tips som ger pengar? Typ saminvesteringar, IPO-tips, etc?
Jag är intresserad av att tjäna pengar men inte att vara med på dragningar, kurser etc 
Hmm… bra fråga. Det borde gå genom att ställa in ett filter i din mejlkorg. Jag taggar alla börstips med “SpekuleraTillsammans” och alla saminvesteringar etc med “InvesteraTillsammans” eller “AnalyseraTillsammans”. Så det borde gå att ställa in en regel på det.
PS. Älskar din “show me the money och inget fluff-sk*t” 

Skäms lite för att jag har inte koll på detta, men vad innebär egentligen Patreon, både för sig självt och i förhållande till Rikatillsammans?
Jag försöker göra det till en community bortom bloggen där vi kan ta ut svängarna lite mer bortom indexfonder.
Det är allt från månatliga digitala träffar med och utan gäst, till börsnoteringstips till mer avancerade investeringar är som den som Elisabeth gjorde.
Patreon löser till exempel lagstiftningens krav på att vissa investeringar inte kan erbjudas till allmänheten utan måste hållas inom en sluten grupp som har tackat ja till det.
Tex aktuellt nu innan jul är allt från ett onoterat investementbolag, en mikrobolagsfond och en aktie som marknaden har missförstått (ej Storskogen). Då dessa ofta kräver större insatser kommer jag ha mer ett pedagogiskt perspektiv för att visa hur det fungerar om man går utanför Avanza/Nordnet.
Mitt mål är att man på Patreon, oavsett intresse, ska kunna gå plus på årsbasis.
Mer info: https://patreon.com/rikatillsammans
Tack Jan för du tar dig tiden att skriva lite och inte bara klistra in länken, för mig innebär det (och jag tror för många andra) att chansen att man klickar och läser all info på länken ökar markant 

Jag har tänkt på att gå med i Patreon då jag både tycker podden och forumet är väldigt intressant och givande. Även de investeringar ni gör låter som en rolig grej. Jag vet att du har pratar om att det gör sådana investeringar möjliga för oss vanligt folk. Det jag undrar över är hur stora beloppen är som ni ungefär investerar ( per person) ? Då jag inte helt har kapitalet för att lägga ett par hundratusen i ett onoterat investmentbolag om man säger så
Någon som är medlem på Patreon får gärna svara om inte Jan gör det 
@janbolmeson, vill du redogöra lite enligt det @EmilX bett om ovan?
Jag är nära att signa på nu faktiskt
Vilka belopp behöver man i runda slängar för att kunna ta del av saminvesteringar, och annat lukrativt ni håller på med 
Tycker du ska börja mer med tvång @janbolmeson! Tvinga folk att vara med på kvällarna tillsammans, missar man mer än två på ett år så åker man ut!
Min gissning är att man ska nog räkna från 100.000 SEK plus/minus 50.000 SEK. Anledningarna är flera och jag har en ganska lång utläggning om det på Patreon. Men jag vill att det inte ska vara tillgängligt för alla, särskilt inte nybörjare. Det ska alltid finnas pengar i en buffert och därefter ska basen i sparandet vara indexfonder/fondrobot. Värt att komma ihåg är att det här något jag började göra först år 22 i min investeringskarriär.
Att investera utanför Avanza / Nordnet är riskfyllt och det kräver mycket mer kompetens, tid och energi. Man inser värdet med Avanza / Nordnet och det jobbet som de har gjort först när man kommer utanför och ska göra det själv med jurister, försäkringsbolag, banker och andra rådgivare.
Den andra anledningen är att det ofta är förknippat med minimikostnader - t.ex. att få in en onoterad aktie i en kapitalförsäkring kostar ofta 1.0 % per år och typ 4.000 SEK. Det betyder att på 50 000 SEK ligger du redan 10 % back innan du ens har startat. Därav behöver man ofta upp till 100 - 150.000 SEK innan det blir rimliga avgifter på ca 2 % av kapitalet. Sedan finns det alltid undantag så klart.
Med ovan sagt så försöker jag på Patreon dela upp det så här:
På det sättet blir det lite för alla. Har man lite pengar så kan man köra börstipsen. De som har mycket pengar kan köra saminvesteringarna och de större casen. De som ligger mitt i mellan kan prenumerera på tipstjänsten Goda Tider. För tydlighetens skull: jag är delägare i tipstjänsten eftersom jag ville kunna ge ett par tips om året till Patreon-gänget.
Samt mitt svar från andra tråden:
Däremot är jag inte så säker på att det kommer fler saminvesteringsprojekt. De har tagit sjukt mycket tid och tagit en hel del nattsömn i åtagande. För mig är det lite fel asymmetriskt också, begränsad/liten uppsida (mer pengar om det lyckas) och en stor nedsida (om det skulle gå åt skogen, gratisjobb, varumärkesrisk och känsla gentemot delägarna). Nu har båda gått bra och ibland ska man sluta när man är på topp.
Däremot kan jag istället tänka mig att visa de alternativa investeringar som jag själv gör, men där jag inte är parten som sköter det. Det vill säga att det är en tredje part som administrerar, sköter och driver. Min insikt är väl att mitt lynne inte passar att ha hand om andras pengar, för mycket stress. Så jag tror att det kommer bli snarare mer sådant av att försöka “sno” bra investeringar från investmentbanker och corp-firmor.
Snyggt sammanställt!
Var är definitionen på alternativ investering respektive saminvestering?
Med Patreon och Patreon Plus så menar du samma abonnemang, fast att man tar till sig olika saker av utbudet?
Exakt. Jag har bara en nivå på Patreon och alla får samma. Så man får inte mer / mindre om man är med på en annan nivå. Kanske gör det i framtiden, men å andra sidan så ser jag en pedagogisk poäng att man får se case även om de ligger utanför ens spelplan just nu. Man kan ju kolla på elitseriehockey även om man inte spelar själv så att säga.
Alternativ investering = något som en annan part erbjuder. T.ex. en fond som inte finns på Avanza / Nordnet, ett onoterat bolag, investering i annat tillgångsslag (t.ex. vin) eller liknande. Något alternativt. Utifrån mitt perspektiv, något där jag inte är ansvarig eller inblandad mer än eventuellt som en investerare som alla andra.
Saminvestering = ett projekt som jag sätter ihop där vi går ihop på Patreon och investerar i en investering. Krävs ofta för case där minsta post är t.ex. 10 Mkr eller mer. Genom att gå ihop många så blir vi en part på samma villkor som andra professionella investerare. T.ex. så vi har kommit in i investeringar innan både Kinnevik, AMF, Tencent m.fl. Utifrån mitt perspektiv något som jag är ansvarig för, administrerar och driver.
Till exempel fick jag möjlighet till en post i Klarna i våras för 120 Mkr. Det hade kunnat vara ett typiskt saminvesteringsprojekt. Problemet är att jag tyckte att det var för högt värderat då och tackade nej. Årets kanske mest felaktiga beslut då Softbank ett par veckor senare köpte in sig på 50 % högre kurs. ![]()
Krasst sagt kan man se det som en skala och en paketering. Ju längre från kärnan du kommer och desto mer reglerat något blir, desto mindre är risken men också avkastningen. Det som är mest paketerat är ju en indexfond, du kan knapp komma längre bort från kärnan och det ger kanske 8 procent om året.
Om du är inne i ett onoterat bolag så har du typ noll paketering, det är inget konstigt att i snitt göra 20 - 25 procent om året på en portfölj onoterade bolag, men det kräver mycket kapital, jobb, energi och ansträngning. Därav vill man att riskpremien är högre, jag har kopierat mina finanskompisar som har krav på minst 100 % om året i dessa case. Sedan kommer ju inte alla gå och därför räknar men runt 25 % per år i snitt istället på en portfölj (studier har visar snitt på ca 22 %).
Historiskt har vi gjort två saminvesteringscase men jag lutar, som sagt, att inte göra fler sådana då de tar väldigt mycket energi och tid i anspråk och är en väldigt stor risk, inte minst för mig personligen.
Finns det något investerartips (Patreon) för hösten 2023? Något för lekhinken kanske??
Inte mer än att detta case fortfarande är aktuellt: ![]()
Länken funkar ej
Patreon gissar jag. Men sök på övervikta Sverige i det öppna forumet så hittar du nog mycket läsvärt.