Säg att man har 25 år tills man är 55 och går i pension. Man har någon miljon i TjP som förväntas växa till en nivå där man kan täcka utgifter mellan ålder 67-livslångt.
Vill man gå vid 60 och har ett ISK på ett par miljoner lär det växa tillräckligt för att täcka år 60-67. Då segmenterar man dessa pengar på ett separat ISK.
Är det rimligt att sätta upp en strategi på det här sättet, till exempel segmentera i 5- 10- eller 15-årsperioder? Hur förhåller det sig till 4% regeln?
Det kan man väl göra om det ger bättre mentalt grepp om läget. I slutänden handlar det ändå om kanske 4-5% avkastning efter att ISK skatt och inflation är avdragen årligen om man placerat enligt gängse råden breda billiga indexfond över lång tid. Dom kalkylerna ändras inte.
Vettigt att dra ner på aktiefondexponeringen när uttag ligger i närtid för en viss tillgång. Det händer att aktiefonder dyker till hälften.
Jag räknar absolut så.
del 1 är från nu fram till 55år då jag kommer behöva leva helt från sparande
del 2 är 55-65år då jag kommer ta all tjänstepension jag kan o resten från sparande
del 3 är 65år → med pension från grund o resten från sparande
Långsiktigt går börsen upp mer än sparkont, så medan du är ung är klokt att spara mycket i indexfonder.
Om du pensionerar dig vid 55 år så vet du inte hur börsen kommer gå tills du fyller 67 år. Börsen rörde sig sidledes åren 2000-2010 och 1963-1981.
För att trygga upp dig om börsen dåligt när du pensionerar dig vid 55 år så tycker jag att du ska ha en stor del av dina pengar på ett sparkonto, minst 7 års förbrukningar (förutom dina aktiefonder).
För går allt åt pipan så kan du ta ut vanlig pension från 62 års ålder, även om den blir låg då.