Kan man tjäna pengar på sin husbil?

Hej! Vi har pratat lite jag och min sambo om husbil. Då vi båda gillar att göra road trips, vandra och upptäcka nya platser. Det är främst norra Sverige och Norge vi vill utforska till en början. Sedan kanske Sydeuropa någon gång i framtiden.

Jag började med att kika runt lite på att hyra en husbil - det kostar runt 6-7 000 kr/vecka och vi hade iallafall velat vara borta 2 gärna 3 veckor ifall vi ska upp till t.ex. Lofoten, det är en jäkla bit att åka haha! Sen tillkommer ju drivmedel osv vilket gör att en 3 veckor semester landar på 30 - 40 000 vilket vi inte är sugna på att lägga.

Då började jag kika lite på blocket på husbilar runt 150 000 - 200 000 kr och hittade ändå några som verkade väldigt fina för prisklassen.

Men då husbilen såklart kommer stå långa perioder började jag kika runt lite på möjligheten att hyra ut den, det finns ju sidor där privatpersoner kan hyra ut t.ex. och det verkar vara väldigt stort i USA som någon form av “side hustle” - där man flera påstår att det går att göra bra pengar.

Jag är väl inte ute efter några extrema pengar, men tanken att kunna få 6 - 10 veckor per år med husbilen, skatt, drivmedel och reparationer finansierade genom uthyrning lockar ändå. Och är ju inte en jättestor investering (såklart relativt).

Därför vänder jag mig hit. Finns det någon idag som hyr ut sin husbil när den inte används? Finns det personer som bokar 2 veckor och faktiskt betalar 14 000 kr exl drivmedel för att resa med husbil? Finns det någon affärsidé i detta, eller är de stora företagen med superfrächa husbilar för 1 miljon som tar alla kunder? Vore kul att höra era idéer! :slight_smile:

Händer detta så är det inte så kul att hyra ut sin husbil.

Det finns absolut de som gör detta. Jag har en bekant som tidigare hyrt ut sin husbil enligt den modell du nämner. Husbilen verkar dock vara såld nu. Åtminstone hittade jag ingen aktuell annons på Facebook.

Jag tror inte att ”tjäna pengar” är riktigt rätt ingång här men det är ju ett sätt att få ekonomin att bli mer hanterbar.

Det här exemplet ovan är jämförbart med de som hyrt ut sin lägenhet via Airbnb och fått den förvandlad till bordell. Det hände en kompis till mig men innebär inte för den skull att det skulle vara typiskt.

Du skall inte tro att du kan köpa en för 150-200 tusen och få 7000 i veckan
Enligt min mening är det inte mycket till husbil

2 gillningar

Tror du får lägga mer pengar på bilen om du vill få ut så pass mycket behöver nog lägga ca 500k för en bil som du tänker dig får du kanske 2-4000 i veckan

Har precis i helgen umgåtts med två olika familjer där den ena har en husbil från 2007 och den andra precis köpte en husbil från 2005 förra helgen. Prisnivån på de här är 160 000-350 000kr. Blev av naturliga skäl mycket husbilsdiskussioner och bilar i den här prisklassen. Både jag och den ena av personerna är fordonstekniker i grunden. Så det blev mycket snack om hur dyra och dåliga/veka konstruktioner det finns på just husbilar :wink:

Ja, visst kan de vara fina MEN i princip alla husbilar är från början byggda som ett tunt korthus för att hålla ner vikten. Väldigt sköra/känsliga konstruktioner där det på den typen av bil nu ofta innebär 15-20 år gamla sköra plast eller möjligtvis aluminiumdetaljer som lätt går sönder om de kärvar eller om man inte gör/använder de på exakt rätt sätt. (=dvs man är VAN att hantera en ovanligt känslig/skör konstruktion…)

Tätningsmassan i fogar och liknande börjar också kunna ha gjort sitt så vattenskador ser sig allt mer troligt om bilen körs/brukas i regn. STOR skillnad mot ett hus eftersom vatten kan hitta/krypa de mest besynnerliga vägar in när ett fordon åker 80km/h i hällregn…

Grundchassit kommer ofta från Fiat eller annat märke som inte ens ansågs som kvalitetsbyggen som nya… I en 15-20 år gammalt chassi är det dessutom ännu mer åldrat slitet. Där både klen motor, koppling, växellåda konstant får slita ont med ett i sammanhanget väldigt tungt fordon =nära konstruktionsmässiga maxvikten för chassit. Dessutom kan det vara ovanligt krångligt/bökigt/trångt komma åt att reparera vissa saker i husbilar beroende på hur husbilsdelen är utformad.

Så frågan är inte OM något är trasigt/slitet utan VAD/HUR MYCKET som är trasigt slitet och NÄR det går sönder och hur MYCKET det då kommer kosta att reparera. Särskilt om man inte kan göra det själv.

Att hyra ut en sån innebär då ganska stor risk eftersom den kanske, till och med troligtvis, havererar på väg till Nordkapp eller Alicante. Oavsett blir det då ditt jobb att bekosta/få den till verkstad och sen reparerad på plats. Dessutom kanske dina hyrespersoner vill/behöver ersättas på något sätt.

Observera också att de som hyr ofta är ny/ovana att hantera den här typen av fordon (=därför de hyr). Då är det lätt hänt att råka repa/skada utsidan på ett stort HÖGT&BRETT&LÅNGT fordon om man inte är vaksam och försiktig.

Sen har du försäkringsbiten som antagligen täcker mindre än du tror på en sådan gammal bil, särskilt om den hyrs ut.

Slutligen har du marknaden där många som hyr antingen vill hyra nytt/bekvämt och då är beredd att betala för det ELLER äldre/billigt men där du då som uthyrare tjänar mindre OCH har högre risk för strul på olika sätt.

Jag själv har “Hyrbilstillstånd” vilket kräver en specifik kurs av ett branschorgan osv. Den kursen krävs för att man yrkesmässigt ska få hyra ut personbilar osv. Alltså inte aktuellt i ert fall men det är inte min poäng. Min poäng är att på den kursen sa de att det är ETT specifik fordon man rekommenderar att man inte ska hålla på och hyra ut av flera olika skäl och det är just husbilar!

Så mitt svar är NEJ. En sån bil nöter man försiktigt på själv och får ändå vara beredd på att det är ett ständigt pågående renoveringsprojekt i en eller annan form. Där man också kanske tvingas anpassa/hitta annorlunda lösningar/rutiner för att få äldre tekniska prylar att fungera tillräckligt bra.

5 gillningar

Förlåt att jag gräver upp gamla trådar på forumet, men jag intresserar mig också för detta.
Skulle du säga att inlägget ovan gäller samtliga husbilar, eller finns det undantag? Är det exempelvis smartare att hyra ut en helt eller nästan ny husbil? Gäller det även Mercedes 4x4-chassin? Det är inte så att nya bilar göra i material som har högre stadga per kg etc?

1 gillning

Chassit är i regel ganska robusta transportbilschassin. Dock håller jag personligen VW, MB och numera Ford som “bättre” chassin än t ex Fiat. 4x4 chassin och/eller “heavy duty” (=högre totalvikt osv) chassin brukar i vissa stycken vara kraftigare men jag skulle inte säga att det i hållbarhet lär ha någon större betydelse. De äldre Robot-lådorna (=äldre aut) kunde vara lite känsliga.

Sen har olika påbyggare definitivt olika påkostade lösningar i inredning och detaljer. Dock har det oftare med finesser/yta att göra än ren praktisk hållbarhet.

Det är inredningen man brukar slita mest på som användare. Generellt skulle jag säga att det är lika “veka/ömtåliga” konstruktioner nu som förr. MEN plats åldras och blir skör med åren. Så därmed går de delarna lättare sönder i en äldre bil och lämpar sig ännu sämre för uthyrning av den anledningen skulle jag säga. Särskilt i kombination med att det kan vara dyra delar som är svåra att få tag på och att reparera de kan ofta vara svårt när infästningspunkter spricker osv.

1 gillning

Tack! Det är alltså främst inredningslösningarna som är den veka punkten… Det är bra att veta.
Så rådet är fortsatt att inte hyra ut en husbil, även om man skulle ha en nyare modell där plasten fortfarande är spänstig?

Är husbilsägare sen många år och har en “nyare” (2018) modell idag. Skulle aldrig hyra ut en nyare husbil pga slitage och skador.

Däremot känner jag flera personer som hyr ut vans /ombyggda skåpbilar som de lagt 150 000-200 000 kr på totalt och renoverat/byggt själva. En kompis hyr ut sin ungefär åtta veckor om året och får 7000kr/vecka för det. Han är inte rädd om den eftersom han byggt den själv, så då är det inte så farligt. Man måste dock kolla med sin försäkring att det är okej först.

1 gillning

Helt rätt mitt råd är avstå, möjligtvis om man inte är så rädd om den och det tex är ett hemmabygge och man är händig själv som nyss nämndes.

1 gillning