Har precis i helgen umgåtts med två olika familjer där den ena har en husbil från 2007 och den andra precis köpte en husbil från 2005 förra helgen. Prisnivån på de här är 160 000-350 000kr. Blev av naturliga skäl mycket husbilsdiskussioner och bilar i den här prisklassen. Både jag och den ena av personerna är fordonstekniker i grunden. Så det blev mycket snack om hur dyra och dåliga/veka konstruktioner det finns på just husbilar 
Ja, visst kan de vara fina MEN i princip alla husbilar är från början byggda som ett tunt korthus för att hålla ner vikten. Väldigt sköra/känsliga konstruktioner där det på den typen av bil nu ofta innebär 15-20 år gamla sköra plast eller möjligtvis aluminiumdetaljer som lätt går sönder om de kärvar eller om man inte gör/använder de på exakt rätt sätt. (=dvs man är VAN att hantera en ovanligt känslig/skör konstruktion…)
Tätningsmassan i fogar och liknande börjar också kunna ha gjort sitt så vattenskador ser sig allt mer troligt om bilen körs/brukas i regn. STOR skillnad mot ett hus eftersom vatten kan hitta/krypa de mest besynnerliga vägar in när ett fordon åker 80km/h i hällregn…
Grundchassit kommer ofta från Fiat eller annat märke som inte ens ansågs som kvalitetsbyggen som nya… I en 15-20 år gammalt chassi är det dessutom ännu mer åldrat slitet. Där både klen motor, koppling, växellåda konstant får slita ont med ett i sammanhanget väldigt tungt fordon =nära konstruktionsmässiga maxvikten för chassit. Dessutom kan det vara ovanligt krångligt/bökigt/trångt komma åt att reparera vissa saker i husbilar beroende på hur husbilsdelen är utformad.
Så frågan är inte OM något är trasigt/slitet utan VAD/HUR MYCKET som är trasigt slitet och NÄR det går sönder och hur MYCKET det då kommer kosta att reparera. Särskilt om man inte kan göra det själv.
Att hyra ut en sån innebär då ganska stor risk eftersom den kanske, till och med troligtvis, havererar på väg till Nordkapp eller Alicante. Oavsett blir det då ditt jobb att bekosta/få den till verkstad och sen reparerad på plats. Dessutom kanske dina hyrespersoner vill/behöver ersättas på något sätt.
Observera också att de som hyr ofta är ny/ovana att hantera den här typen av fordon (=därför de hyr). Då är det lätt hänt att råka repa/skada utsidan på ett stort HÖGT&BRETT&LÅNGT fordon om man inte är vaksam och försiktig.
Sen har du försäkringsbiten som antagligen täcker mindre än du tror på en sådan gammal bil, särskilt om den hyrs ut.
Slutligen har du marknaden där många som hyr antingen vill hyra nytt/bekvämt och då är beredd att betala för det ELLER äldre/billigt men där du då som uthyrare tjänar mindre OCH har högre risk för strul på olika sätt.
Jag själv har “Hyrbilstillstånd” vilket kräver en specifik kurs av ett branschorgan osv. Den kursen krävs för att man yrkesmässigt ska få hyra ut personbilar osv. Alltså inte aktuellt i ert fall men det är inte min poäng. Min poäng är att på den kursen sa de att det är ETT specifik fordon man rekommenderar att man inte ska hålla på och hyra ut av flera olika skäl och det är just husbilar!
Så mitt svar är NEJ. En sån bil nöter man försiktigt på själv och får ändå vara beredd på att det är ett ständigt pågående renoveringsprojekt i en eller annan form. Där man också kanske tvingas anpassa/hitta annorlunda lösningar/rutiner för att få äldre tekniska prylar att fungera tillräckligt bra.