Kan någon hjälpa mig göra en portföljsimulering?

Kan någon hjälpa mig göra en simulering på nedanstående portfölj, för perioden 2020-05-29 - 2020-10-01?

Vi gjorde ett katastrofalt husköp som efter flera månader gick tillbaka, och nu prövas affären mot mäklarens ansvarsförsäkring. De har bett mig visa de förluster jag gjort på grund av affären. En av de större posterna är att jag missade en ~13% marknadsuppgång under tiden som mitt kapital togs ur fonder och blev låsta i fastighetsaffären.

13% är dock en uppskattning baserat på vad DJ World Index gjorde under den perioden. Kan någon hjälpa mig att simulera min faktiska portfölj?

Ergo: hur mycket hade min portfölj ökat, exakt, ifall kapitalet varit kvar på marknaden?

[Update. jag tog bort innehaven då Nightowl lärde mig att räkna fram värdet själv]

Stort tack på förhand!

Kolla avräkningsnotorna hur många andelar som som såldes av.

Kolla sen NAV på dagen du vill jämföra med.

Då har du exakt summa.

4 gillningar

Ah, I see. Will do!

Du kan tom i Avanzas app se det om du går in på dina transaktioner.

1 gillning

Ja det var ju smidigt. Så för framtida läsare:

I transaktionsvyn på Avanza (i browsern, inte i appen) så finns en liten ikon:
image

Klicka på den så får du hem en PDF med all information om transaktionen, så som antal sålda andelar och värdet av varje andel.

För att sen hitta vad värdet på varje andel var vid ett godtyckligt senare datum så använde jag mig av investing.com. Bara sök på fondnamnet, klicka på Historical Data och fyll ett datum i amerikanskt låtsasformat.

Sen är det bara att knacka in allt i ett spreadsheet för att räkna fram hur portföljen hade rört sig om den fått vara ifred. I mitt fall slutade notan på 132 431kr i förlorad tillväxt, cirka 7%.

Tack för tipset @Nightowl!

4 gillningar

Har du husköpspengar på börsen? Själv hade jag haft dom på bankkonto om köpet ligger nära i tid.

Good to know… :roll_eyes:

Jag tror @Bjornen har en liten poäng… skulle personligen bli rätt förvånad om du får ut ersättning för förlorad avkastning.

Om marknaden gått åt andra hållet så hade du väl inte direkt accepterat att du inte gjort förlust och fått den förlusten avräknad från dina kostnader?

Men visst du kan ju se vad de säger.

Nej, han har ingen poäng. Hans argument har absolut ingen bäring på situationen. Han har ingen aning om de marginaler jag hanterade i mitt sparande 2020, skadan som skett berodde inte på min tillgångsfördelning och hans efterkloka mästrande framstår bara som banalt och småaktigt.

Skadan har skett och ska regleras. Vad som kunde ha skett är irrelevant.

Ledsen men det är inte så det funkar. Marknadsvärde på börspapper varierar. Du exponerar för risk.

Nu ska en värdering av kostnader göras, alternativkostnad för avkastning kommer vikta med risk. Du kanske kan få en kostnadränta, men den kommer med stor sannolikhet inte motsvara ett faktiskt utfall på riskexponerade pengar. Snarare typ bankkontoränta.

Men som sagt, du kan alltid prova. Jag tror du kommer få stånga dig blodig med försäkringsbolaget/mäklaren…

1 gillning