“SCB definierar en låginkomsttagare som en person som har en inkomst som är 50 % lägre än den normala medianinkomsten.” Ord har betydelser som är definierade, även om vi personligen tycker att ett ord betyder något så ändrar det inte själva innebörden av ordet, dvs en låginkomsttagare är inte bara någon som vi personligen tycker tjänar lite.
Är min lön jag sparar på
. Får ut ca 26500:- i månaden. Men kan variera lite , mer eller mindre då jag har ob tillägg.
Ah, men grattis, då är du medelinkomsttagare. ![]()
Verkligen snyggt jobbat, det är bara att fortsätta på inslagen väg som flera redan kommenterat ![]()
![]()
Beträffande känslan att inte hänga med ekonomiskt så kan jag bara hålla med, är själv 50år och närmar mig 5msek på ISK men samma känsla sitter kvar ![]()
Vad kul med uppdatering!
Känner igen mig i känslan av att inte hänga med och att “ligga efter” jämfört med människor i min egen ålder. Jag är lika gammal (ung
) som dig och har ca 879 000 kr per idag, exkl. bostad. Hoppas det inte gör dig omotiverad att jag skriver ut summan då den är lite högre än din. Jag har inte lika högt månadssparande som dig, för mig brukar det bli 5 000-8 000 kr per månad (inkl. engångsinsättningar såsom bonus, skatteåterbäring eller liknande). Det är imponerande att spara så mycket som du gör, speciellt med den inkomst du har.
Jag kan tillägga att jag inte helt siktar på FIRE utan mer frihetskänslan av att ha ett kapital att luta sig tillbaka ifall något händer, kunna gå ned i arbetstid så småningom och ha valmöjligheten att kanske ta tjänstledigt ett år eller säga upp mig och ta konsultuppdrag några månader om året istället.
Jag har också de senaste åren arbetat mycket med mig själv och min självkänsla, och försöker känna mig stolt över att ha sparat ihop det jag har gjort. Det är lätt att tankar som “om jag bara hade kommit igång tidigare…” och “om jag bara gjort såhär eller såhär…” swishar förbi i huvudet. Men jag har sparat det jag tycker känns rimligt utifrån mina mål och jag vill även kunna hitta på saker och inte endast spara. Samtidigt skulle jag kunna spara in på en del onödiga utgifter såsom för mycket pengar till Foodora men ja, det är väl bra med lite utvecklingspotential också… ![]()
Har du något mål med ditt sparande? ![]()
vet inte hur gammal du är men gå in på Minpension.se och kolla och tänk på att det du sparar själv är i tillägg till det du ser där
Något som får mig iaf att bli inspirerad av att spara är att för varje år man lägger undan så höjer man sin lön i form av avkastning. 600k med 7 % avkastning är ju ändå 42k /år eller 3.5k i månanden som ökar i stadigt takt (eller ja ostadig takt i och med börsen). Men som andra säger också passa på och lev lite, 2 år kvar med lite tur på börsen så är du miljonär.