Känner ni några riktigt högavlönade?

Den jag känner som tjänar bäst har tagit över ett familjeföretag och driver det på styrelsenivå. Han har även använt sitt kapital från företaget till att göra framgångsrika fastighetsaffärer och investeringar. Han drar in pengar på en helt annan nivå än lönearbetare.

I övrigt är det chefer som tjänar mest i min närhet. Mellanchefer runt 60–70 tkr/mån. Högre chefer över 100 tkr. Men dessa personer är gifta med jobbet och betalar ett högt personligt pris för sina jobb tycker jag. Så här beskrivs detta pris i serien The Wire:

IR för övrigt ett mkt roligt och intressant jobb med närhet till marknaden, det senaste inom bolaget och inte minst med internationella kontakter. Speciellt attraktivt om man har en fabless för wining and dining.

1 gillning

Jag känner många inom läkemedelsindustrin som har +100k. Bakgrunden varierar men de flesta har en doktorstitel (PhD, MD). En del har jobbat +5år.

Jag känner många med en lön över 100K i månaden. De jobbar ofta i largecapbolag och är nåvå 1-3 (dvs max tre steg från VD, VD är således deras farfar/farmor i hierarkin) men i en varierad mängd roller, de flesta är antingen ekonomer, jurister eller ingengörer i botten och de är minst 40 år gamla. Ligger själv i samma kategori.

2 gillningar

Mjukvarusäljare är ett välavlönat jobb. Exempel på titel kan vara “Enterprise Sales Executive”.

Jag var själv försäljningschef över ett sådant team innan jag blev FIRE för 1,5 år sedan. De mest framgångrika från mitt gamla team tjänar idag 2 - 4 MSEK plus kanske upp till 500K i tjänstepension.

Ingen i teamet hade högskoleutbildning även om det kanske inte är en klockren utgångsstrategi. 10 - 20 års erfarenhet.

1 gillning

De jag kommer på på rak arm som är faktiskt anställda, verksamma i Sverige, och inte jobbar i eget företag, inkomst via stora optionsprogram eller liknande:

En chef inom finans: ca 300k (CivEkonom-utbildning)

En mellanchef inom energiförsörjning: ca 200k (Gymnasie + företagsinterna utbildningar)

Två utvecklare över 100k (CivIng-utbildning)

Genom min äkta hälft har jag kommit i kontakt med en snubbe som säger sig vara ensam i Sverige om att reparera och serva en viss typ av maskin. Jobbet är extremt riskabelt och han får betalt därefter. Själv är han helt obrydd av omständigheterna, men de han jobbar med (han får självklart inte vara ensam, även om det är han som utför själva jobbet) är det omsättning på. De klarar inte av den psykiska pressen.

När jag jobbade i Sverige så var min lön 130k+ + aktier och jobbar inom IT med programering och ledarskap. Känner flera som nu är i 200k+ (varit utanför landet i 10år+).

Där jag jobbar nu så är det många som har inkomster på över 1M USD så är en helt annan värld.

Jag tänker att en sak som bidrar är att det är lättare att mäta vad någon drar in när det gäller sälj. På ett vanligt jobb utanför sälj kan du producera dubbelt så mkt som den lata kollegan och ni tjänar förmodligen ungefär lika mycket ändå. Den flitige får säkert en bättre performance review, men det ger +5% i lön istället för +2% vid nästa löneförhandling.

Kompis i försäkringsbranschen, chef. Tjänar en bit över 200k/mån.

En bekant har nästan en miljon i månadslön… Hon är säkert värd det, men sjukt mycket pengar!

Beror på hur man räknar. Om nedanstående kan appliceras så ligger jag runt 110 tkr/mån brutto. Lever inget extravagant.

Grundlön 70 tkr/mån

Möjlig bonus 17,5 tkr/mån

Passiva intäkter 12 tkr/mån

Förmåner 10 tkr/mån

1 gillning

Måste vara ett missförstånd.

Heltid är 2v på, 4 av. Det övertidsarbete du beskriver, kan omöjligt vara kontinuerligt, mer en enstaka händelse.

Skulle tippa att de flesta i ledningsgrupp eller som rapporterar in i ledningsgrupp på större företag tjänar mer än hundratusen i månaden dvs inte inräknat ev bonusar/incitamentsprogram/förmåner. Samma gäller seniora jurister/management konsulter på konsultbyråer, och investerare inom bank/PE såklart. Många är nog över 40 men tidigare än så händer det också, det handlar mer om position än ålder.